zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Impact en financiële gevolgen stormen inzichtelijk gemaakt

20 maart 2014 - Impact Forecasting, het expertisecentrum van Aon Benfield, heeft naast de bestaande vendor models een Europees windstorm model ontwikkeld. Het model helpt verzekeraars en organisaties verder om de mogelijke schade, inclusief de gevolgen van stormclusters, beter in te schatten.

Onlangs introduceerde Aon Benfield ook een overstromingsrisicomodel waarmee de financiële gevolgen van overstromingsschade in Nederland aan bezittingen en voertuigen voor het eerst in kaart zijn gebracht en gemodelleerd. Het overstromingsmodel is een van de eerste stappen om het tot nog toe onverzekerbare risico van overstromingen in Nederland toch af te dekken.



Storm grootste schadepost Europa
Claims als gevolg van storm leveren verzekeraars in Europa ieder jaar de grootste verzekerde schadelast op. Inzicht in de financiële gevolgen van stormen is daarom van grote waarde voor de (her)verzekeringsmarkt. De recente stormen en overstromingen in het Verenigd Koninkrijk laten niet alleen zien hoe groot de directe financiële schade is, maar ook de indirecte schade doordat een deel van het openbare leven stil komt te staan en organisaties niet meer optimaal kunnen presteren.
Een storm kan in meerdere landen schade aanrichten. Verzekeraars met een internationale portefeuille krijgen daardoor vaak te maken met hoge verliezen. Het nieuwe Europese model maakt ook deze risico’s voor verzekeraars inzichtelijk, omdat het de risico’s en stormscenario's op Europees niveau in kaart brengt. Orkaan Xynthia raasde bijvoorbeeld tussen 26 en 28 februari 2010 over acht landen en richtte voor 1,6 miljard euro schade aan. Het model houdt rekening met dergelijke scenario's, maar ook met veel omvangrijkere stormschades die minder frequent voorkomen.

Modern model per verzekeraar aan te passen
Het model is gebaseerd op talloze simulaties voor enkelvoudige stormen en stormclusters. Daarnaast zijn de uitkomsten van relevant klimaatonderzoek op wereldniveau in het model opgenomen. Het model is bovendien aan te passen aan de specifieke ervaring van een verzekeraar met stormschade, naast de gebruikelijke portefeuille informatie. Hierdoor ontstaat er een meer op maat gemaakt beeld per verzekeraar. Aan het model kunnen verder nieuwe gebeurtenissen worden toegevoegd om op die manier tijdens of direct na een storm de schades te voorspellen.
"Windstorm vormt het grootste verzekerde schaderisico in Europa. Een andere kijk op dit risico en een nieuw inzicht in de financiële gevolgen van potentiële stormclusters is van grote waarde voor de markt," zegt Bob Reichenfeld, CEO van Aon Benfield in Nederland. "Verzekeraars kunnen hun risico’s nu nog gedetailleerder inschatten en daarmee de passende herverzekeringsdekking inkopen tegen de juiste prijs. Vervolgens kunnen zij een adequate stormpremie doorberekenen in de originele polis."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Sttt. . . ik ben even stil in de storm’
 ‘Zonnestorm zal menig harde schijf beschadigen’
 Strandbezoek leidt tot extra waterschade smartphones
 Warm weer laat harde schijven niet onberoerd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10