zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven telefonisch totaal onbereikbaar voor sollicitanten

25 februari 2014 - Ondanks de krappe situatie op de arbeidsmarkt blijven deuren voor werkzoekenden gesloten. In de huidige arbeidsmarkt hebben bedrijven vaak moeite om openstaande vacatures vullen. Het zou dus voor de hand liggen dat mogelijke kandidaten met open armen ontvangen worden. Uit onderzoek blijkt dat dit vrijwel nooit het geval is.

Er is door B2Bees onderzoek gedaan naar de ‘gastvrijheid’ van bedrijven richting mogelijke sollicitanten. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat meer dan tweederde van de bedrijven niet bereikbaar is op het moment dat een mogelijke kandidaat contact zoekt naar aanleiding van een vacature.



Belactie
Er is op twee verschillende dagen gebeld naar aanleiding van vacatures op nationalevacaturebank.nl voor accountmanagementfuncties in de regio Groot Amsterdam. Doel was onder andere om inhoudelijke vragen te kunnen stellen over de vacatures. De uitslag is schokkend: In ruim 68 procent van de gevallen was er niemand bereikbaar om de sollicitant te woord te staan en de vragen over de vacature te beantwoorden.
"Op het moment dat u voor een functie op zoek bent naar proactieve kandidaten, zoals in de verkoop toch het geval is, mag u er toch vanuit gaan dat u bereikbaar bent voor mogelijke sollicitanten die contact zoeken. Als u uw telefonische bereikbaarheid niet kan garanderen, bied dit dan niet aan en doe alles online," aldus B2Bees. "Op veel sites wordt sollicitanten aangeraden vooraf contact op te nemen met het bedrijf om informatie te achterhalen die niet blijkt uit de papieren vacature. Goed advies, alleen werkt dit in de praktijk dus niet."

Alternatieven
Verschillende bedrijven bieden sollicitanten alternatieven zoals e-portfolia, online profielen, communicatie via Social Media en VideoVacatures. Alle informatie 24/7 beschikbaar stellen via het online kanaal lijkt de toekomst te zijn, bellen met een contactpersoon heeft zijn beste tijd in ieder geval gehad.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
 Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
 Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Top vijf ergernissen van consumenten over bedrijven
 Telefonische bereikbaarheid: er valt nog veel te winnen
 Werknemer moet altijd bereikbaar zijn
 Web 2. 0: perfecte communicatie of perfecte manier om persoonlijk contact te vermijden?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
Kennis HR-professionals over actuele wet- en regelgeving zwaar onvoldoende
CIO heeft moeite om explosieve datagroei van alle cloudservices te managen
IT-leider vindt zichtbaarheid voorwaarde voor netwerkveiligheid
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
meer top 10