zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven telefonisch totaal onbereikbaar voor sollicitanten

25 februari 2014 - Ondanks de krappe situatie op de arbeidsmarkt blijven deuren voor werkzoekenden gesloten. In de huidige arbeidsmarkt hebben bedrijven vaak moeite om openstaande vacatures vullen. Het zou dus voor de hand liggen dat mogelijke kandidaten met open armen ontvangen worden. Uit onderzoek blijkt dat dit vrijwel nooit het geval is.

Er is door B2Bees onderzoek gedaan naar de ‘gastvrijheid’ van bedrijven richting mogelijke sollicitanten. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat meer dan tweederde van de bedrijven niet bereikbaar is op het moment dat een mogelijke kandidaat contact zoekt naar aanleiding van een vacature.



Belactie
Er is op twee verschillende dagen gebeld naar aanleiding van vacatures op nationalevacaturebank.nl voor accountmanagementfuncties in de regio Groot Amsterdam. Doel was onder andere om inhoudelijke vragen te kunnen stellen over de vacatures. De uitslag is schokkend: In ruim 68 procent van de gevallen was er niemand bereikbaar om de sollicitant te woord te staan en de vragen over de vacature te beantwoorden.
"Op het moment dat u voor een functie op zoek bent naar proactieve kandidaten, zoals in de verkoop toch het geval is, mag u er toch vanuit gaan dat u bereikbaar bent voor mogelijke sollicitanten die contact zoeken. Als u uw telefonische bereikbaarheid niet kan garanderen, bied dit dan niet aan en doe alles online," aldus B2Bees. "Op veel sites wordt sollicitanten aangeraden vooraf contact op te nemen met het bedrijf om informatie te achterhalen die niet blijkt uit de papieren vacature. Goed advies, alleen werkt dit in de praktijk dus niet."

Alternatieven
Verschillende bedrijven bieden sollicitanten alternatieven zoals e-portfolia, online profielen, communicatie via Social Media en VideoVacatures. Alle informatie 24/7 beschikbaar stellen via het online kanaal lijkt de toekomst te zijn, bellen met een contactpersoon heeft zijn beste tijd in ieder geval gehad.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
 Spotler neemt Engelse marketing automation speler over
 Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Top vijf ergernissen van consumenten over bedrijven
 Telefonische bereikbaarheid: er valt nog veel te winnen
 Werknemer moet altijd bereikbaar zijn
 Web 2. 0: perfecte communicatie of perfecte manier om persoonlijk contact te vermijden?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
Nederlander heeft liever geen expat als collega
IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
meer top 10
vacatures
meer vacatures