zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer moet altijd bereikbaar zijn

13 augustus 2010 - De ondernemer is veeleisend wat betreft de bereikbaarheid in de vrije tijd van zijn medewerkers. 60 procent verwacht dat het personeel ook buiten kantoortijden bereikbaar is. Bijna een kwart wil dat zijn personeel gedurende zeven dagen per week paraat staat en van acht procent moet dit ook in de vakantie. 

Dit blijkt uit onderzoek van BusinessCompleet.nl en Telfort onder 632 ondernemers.


Om een goede bereikbaarheid te garanderen, geeft een op de vijf bedrijven al zijn medewerkers een mobiele telefoon. 36 procent geeft alleen het mobieltje aan mensen voor wie het apparaat noodzakelijk is voor de uitvoering van de functie. 

Strikte eisen
De overgrote meerderheid stelt aan het privé-gebruik van de telefoon wel strikte eisen. Bijna 30 procent verbiedt het privégebruik van het mobieltje van de zaak, 40 procent vindt privégebruik goed, maar stelt een limiet. De bereikbaarheid is daarmee vaak een zakelijke aangelegenheid.
Om de risico's van hoge kosten voor privégebruik van de telefoon of laptop te vermijden, is het noodzakelijk om hierover onderling goede afspraken te maken. Toch geeft bijna 40 procent aan dit niet in de arbeidsvoorwaarden te hebben opgenomen. 

Optimaal bereikbaar
Opvallend is dat ruim 40 procent van de bedrijven zowel een mobieltje als een laptop ter beschikking stelt, voor optimale bereikbaarheid van de werknemer . De trend dat werknemers na kantooruren voor de zaak gebeld of gemaild kunnen worden, lijkt hiermee definitief een feit. Alsmede de verwachting dat werknemers de telefoon na werktijd opnemen.
Aan het belang van de bereikbaarheid van werknemers, koppelt 80 procent van de ondernemers het rapportcijfer acht of hoger.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer in publieke sector heeft geen last van vakantiestress
 Web 2. 0: perfecte communicatie of perfecte manier om persoonlijk contact te vermijden?
 Werkgever wil medewerker meer vrijheid geven
 Privégebruik zakelijke mobiel kost miljoenen
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
13-08-2010
 | 
08:46 uur
Het artikel vind ik deels achterhaald. Immers, de laptop en het mobieltje waren initieel het 'belastingvrije' douceurtje voor de werkne[e]m[st]er. Doordat de markt meer en meer naar 27/7 draaide, kwam het voordeel van deze geste naar voren.

Uit het artikel blijkt dat, ook wanneer je geen laptop/mobieltje van de zaak hebt, je toch bereikbaar zou moeten zijn, men gaat daar voetstoots maar vanuit. Persoonlijk vind ik dit niet zo vanzelfsprekend.

Immers, wat dit soort zaken aan gaat dienen er afspraken te worden gemaakt om zaken helder te houden. Wanneer er zelfs sprake zou zijn van een 24 uurs bereikbaarheid, zijn daar wettelijke bepalingen voor. Het artikel stelt het heel juist dat hier juist heldere afspraken op zijn plaats dient te zijn.

Bereikbaarheid buiten de kantooruren is namelijk zeker niet altijd een vanzelfsprekendheid. Ik doel hier dan ook op mensen die het in zich hebben altijd maar 'voor de zaak' bereikbaar en inzetbaar te willen zijn, mensen die ook een beetje tegen zichzelf in bescherming moeten worden genomen.

Nuttig artikel overigens die veel mensen aan het denken zou moeten kunnen zetten, zij het in de zin te bekijken of dit aspect al op papier is geregeld.
ridgway  |   | 
13-08-2010
 | 
09:22 uur
En de meeste bedrijven vergeten een vergoeding te geven voor hetpermanent standby staan in je vrije tijd. Vraag maar eens aan een dienstverlener wat een SLA kost om 24x7 beschikbaar te zijn voor het bedrijf: onbetaalbaar!
Ron Ladage  |   | 
13-08-2010
 | 
10:03 uur
Aan het belang van de bereikbaarheid van werknemers, koppelt 80 procent van de ondernemers het rapportcijfer acht of hoger.
Deze regel viel mij op en ik stelde daar een regel tegenover.
Hoe hoog scoort de werkgever op de lijst bij zijn werknemers? Dit is zeker geen 80%, want de laatste jaren is gebleken, dat de binding tussen werknemer en het bedrijf, door de werkgever behoorlijk is verpest. Wanneer een werkgever een goed personeelsbeleid heeft en de mensen betrekt bij het bedrijf, dan heeft de werknemer geen probelmen met zakelijk en privé tijd schappelijk te gebruiken.
Dus ga eens goed met je personeel om en je zal ook op de lijst bij de werknemers 80% kunnen scoren in belangrijkheid.
Daar ontbreekt het steeds aan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10