zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kwart werkzoekenden afgewezen vanwege online uitlatingen

5 september 2013 - De helft van de werkgevers vindt op social media een bevestiging van het positieve beeld dat ze van een sollicitant hebben. Aan de andere kant vindt een kwart van de werkgevers op social media een reden om een potentiële kandidaat af te wijzen. Zo blijkt uit onderzoek dat StepStone verrichtte in acht Europese landen.

Uit het onderzoek – onder 17.330 werkzoekenden en 1470 recruiters – blijkt duidelijk dat werkzoekenden zich bewuster zouden moeten zijn van hun online gedrag. Berichten gepost op social media kunnen helpen bij sollicitatieprocedures, maar ook de kans op een afwijzing vergroten. Het posten van ongepaste commentaren of afbeeldingen is de belangrijkste reden om kandidaten af te wijzen. Ook tegenstrijdigheden tussen het cv van een kandidaat en de social media-informatie zijn een belangrijke reden voor afwijzing. Als derde reden geven recruiters aan dat armoedig en grammaticaal onjuist taalgebruik een reden is om de kandidaat niet uit te nodigen.



Kwalificaties benadrukken
Social media-informatie die wel bijdraagt aan het binnenhalen van een baan is de beschrijving van kwalificaties en capaciteiten door derden, goede referenties en goede communicatieve vaardigheden. 73 procent van de bedrijven bekijkt social mediakanalen om meer informatie over een sollicitant in te winnen. De meeste mensen realiseren zich dat hun gedrag op social media invloed heeft op hun kans om aangenomen te worden. Ondanks dat zegt slechts eenderde zich daar wat van aan te trekken.

Online sporen
Mirjam Aardoom, marketing manager StepStone Nederland, raadt alle werkzoekenden aan om geregeld hun online sporen na te lopen. "Werkgevers zullen steeds vaker eerst het online profiel controleren voordat ze een kandidaat uitnodigen," aldus Aardoom. "Het verbaast me dan ook dat slechts 33 procent van de werkzoekenden nooit hun online reputatie hebben bekeken. Zelfs 23 procent van de ondervraagden heeft geen idee hoe ze hun privacy-instellingen moeten aanpassen op social media. Al moet ik toegeven dat ik laatst zelf ook wel heel hard moest zoeken waar de instellingen ook alweer verborgen waren op een netwerksite."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Sterk herstel China, maar wel veel lijken in de kast
 Motorverkoop op weg naar herstel na coronadip
 Opleiders schakelen razendsnel om naar digitale schoolbanken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CFO vertrouwt LinkedIn-profiel niet
 Recruiters trekken foute conclusies uit Facebook
 Tien tips voor een goede profielfoto
 Online profiel gaat traditioneel CV vervangen
 
 
reacties
 
Ad de Be  |   | 
5-09-2013
 | 
08:58 uur
Het is opnieuw een bewijs van het amateurisme dat werving en selectie momenteel domineert!
Mensen worden niet aangenomen op basis van wat ze kunnen, niet op basis van wie ze zijn, maar op basis van hoogst onbetrouwbare gegevens op hoogst onbetrouwbare media!
Een professionele inkoper van talent laat zich niet leiden door dit soort gegevens, maar gaat uit van de competenties en persoonlijkheid van kandidaten.
Wat erger is, pas nog een werkzoekende gesproken die werd afgewezen, an sich kan dat maar de reden? ''U heeft geen account op Facebook, u bent dus niet van deze tijd''.
Gelukkig maken wij het mogelijk talent te onthullen op basis van gegevens die er wél toe doen, competenties, persoonlijkheid en talent.
Frans  |   | 
5-09-2013
 | 
11:19 uur
Een slechte ontwikkeling.Ik ben het eens met Ad de Beer. Het lijkt wel of werving en Selectie om binnen het grote aantal reacties te kunnen selecteren een nieuw selectiemiddel is gaan gebruiken. Internet is ook vaak vrije tijd. wat iemand daar doet of zegt, zegt niets over de professionaliteit van de persoon.
Martin  |   | 
5-09-2013
 | 
14:17 uur
Ik sluit mij helemaal aan bij de voorgaande reacties. Bovendien gebruik ik zelf de social media in de privé-sfeer, wat ik daar doe, staat n.m.m. los en heeft niets te maken met mijn werk-sfeer (helaas heb ik geen werk, net als velen met mij). Ik zal (tenzij anders vermeld) altijd op persoonlijke titel posten. Daarbij heb ik Twitter afgeschermd, wil ik daar in beginsel geen zakelijke contacten hebben, idem Facebook. Beiden zie ik als privé dus, waar een werkgever niets mee te maken heeft. LinkedIn is voor mij een iets ander verhaal, dat gebruik ik puur zakelijk.

Resumerend zou ik willen zeggen dat een afwijzing n.m.m. gestoeld moet zijn op iemands kennis/capaciteiten (of het gebrek eraan), en niet op een of andere post op social media.
Lia van Schaijk  |   | 
9-09-2013
 | 
12:11 uur
Een kandidaat afwijzen omdat die geen Facebook account heeft zegt meer over de kwaliteit van de werkgever c.q. de selecteur dan van de betreffende kandidaat.

Momenteel worden veel facebook accounts alleen voor vrienden toegankelijk gemaakt... niet openbaar dus.
Lijkt me voor alle partijen heel verstandig!
Facebook als fun-book en LinkedIn louter voor zakelijk gebruik; duidelijk voor zowel werkgever als werknemer!

Lia van Schaijk

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
meer top 10