zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Social media op werkvloer: jurisprudentie groeit

28 augustus 2013 - Uitingen op social media spelen steeds vaker een rol in geschillen tussen werkgever en werknemer. Dat resulteert in jurisprudentie, waaruit blijkt dat rechters waarde hechten aan een goed opgesteld en uitgevoerd social media beleid. Hoewel steeds meer werkgevers overgaan tot het opstellen van een dergelijk beleid, blijft het gebruik van social media een grijs gebied. Dat stelt BW7.

"Het is voor werkgevers en HR-managers belangrijk op de hoogte te zijn van de lijn die door rechters gevolgd wordt ten aanzien van social media in arbeidsrechtzaken, zodat zij een goede inschatting kunnen maken van de risico’s," aldus Elly Huijs, arbeidsjurist bij BW7. Social media kan bijvoorbeeld een rol spelen in ontslagzaken, wanneer een arbeidsongeschikte werknemer via een ‘post’ op Facebook of Twitter aangeeft op het terras aan de wijn te zitten of mee te lopen in een marathon. "Doordat de jurisprudentie op dit gebied groeit, worden de voorwaarden waaronder de werkgever deze informatie kan gebruiken, steeds duidelijker. Zo mag de werkgever in dit soort gevallen onder bepaalde voorwaarden overgaan tot loonopschorting, stopzetten van het loon of zelfs ontslag," aldus Huijs.



Geschillen uitvechten via sociale media
Social media kan ook op een andere manier invloed hebben op de werkvloer. "Een geschil tussen werkgever en werknemer kan in de praktijk escaleren door het gebruik van social media. Bijvoorbeeld doordat een werknemer negatieve of discriminerende berichten over collega’s of de werkgever op Twitter of Facebook plaatst." Er zijn echter grenzen aan hetgeen een werknemer op social media mag plaatsen. In de jurisprudentie is bepaald dat de vrijheid van meningsuiting wordt begrensd door de zogenaamde norm van ‘goed werknemerschap’, een norm die wordt ingevuld door beginselen van zorgvuldigheid en redelijkheid en billijkheid. Huijs: "Een duidelijk opgesteld en gecommuniceerd social media beleid kan in de praktijk veel problemen voorkomen. Zo zal een werknemer minder snel overgaan tot het posten van eerdergenoemde berichten, indien hij zich bewust is van de gevolgen, zowel voor werkgever als voor werknemer zelf. En ook een rechter hecht hier waarde aan, mocht het onverhoopt tot een rechtszaak leiden."

Social media en werving
Jeroen Bergen, Managing partner bij de Primatch HR groep, gaat tevens in op het gebruik van social media tijdens de werving- en selectieprocedure. "Een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking is actief op social media. Dat biedt, nog meer dan vijf jaar geleden, de mogelijkheid om een online check van kandidaten uit te voeren," aldus Bergen. Maar hoe kan een kandidaat op social media worden gescreend en kan een kandidaat, of een werknemer, geconfronteerd worden met hetgeen er is gevonden op het internet? Bergen: "Het is van belang de gevolgen van de gevonden informatie niet uit het oog te verliezen en daarnaast de bron te controleren. Ook zouden werkgevers erbij stil moeten staan wat kandidaten eigenlijk over hen kunnen vinden: de truck werkt immers ook andersom."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Beslissingen over Cloud & Social Business: betrek het gehele managementteam
 Grootbedrijf zet vaker social media in voor wervingsdoeleinden dan MKB
 ‘Social media beleid organisaties niet op orde’
 U heeft een social media beleid. Tijd voor training!
 
 
reacties
 
Eric  |   | 
28-08-2013
 | 
08:20 uur
Ik ben er vooralsnog niet van overtuigd dat een separaat social-mediabeleid noodzakelijk is; slechts weer een toevoeging op het toch al ondoordringbare oerwoud van regelgeving.
Als een werknemer met een megafoon op de markt gaat staan roepen dat het bedrijf waarvoor hij werkt waardeloos is etc., dan kan hij rekenen op represailles. Waarom zou dit anders zijn als hij zijn ongenoegen op (openbare) social media plaatst?
Tegelijkertijd dienen werknemers zich ervan bewust te zijn wat ze op die facebookpagina plaatsen; men weet zo langzamerhand wel dat alles wat je daar (onafgeschermd) op zet ook door (toekomstige) werkgevers kan worden gelezen.
Hanneke Tinor-Centi  |   | 
3-09-2013
 | 
15:13 uur
Natuurlijk moet je als werknemer zo verstandig zijn om op social media (of welk publiekelijk terrein dan ook) geen negatieve uitlatingen te doen over je werkgever. Natuurlijk moet je als werkgever trachten om van elke werknemer een ware ambassadeur van je organisatie te maken (want dan wordt er uitsluitend en met trots over je bedrijf gepraat op social media) en tenslotte: natuurlijk is het volkomen overbodig om een apart (het zoveelste) beleid op te stellen voor social mediagebruik..

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10