zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgevers nemen afscheid van hiŽrarchie op de werkvloer

7 februari 2014 - Steeds meer bedrijven in de handel, logistiek en industrie willen niet meer volgens de traditionele ‘organisatiehark’ werken. Zij zetten daarmee in op sociale innovatie en zien hiermee hun resultaten toenemen.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Tempo-Team onder bijna 500 werkgevers. Bijna de helft van de onderzochte bedrijven past sociale innovatie al in meer of mindere mate toe. Zij kiezen voor minder hiërarchie op de werkvloer, laten medewerkers flexibeler werken en zetten in op co-creatie met andere bedrijven. Niet zonder succes. "Meer dan 50 procent vindt dat de arbeidsproductiviteit daarmee is verbeterd. Ook neemt de kwaliteit van producten en diensten substantieel toe," aldus Aad van der Werf, Manager Market Intelligence bij Tempo-Team. "30 procent van hen geeft aan dat ook het serviceniveau en daarmee de klanttevredenheid is toegenomen. Sociale innovatie is als extra zuurstof, organisaties presteren er beter door."



Collectieve intelligentie
Innovatie is niet alleen toepasbaar op technologie en producten, maar ook op de mens en de manier van werken. Sociale innovatie wordt dat genoemd. Onder meer door meer ruimte te geven aan samenwerking buiten de vaste organisatielijnen om, stimuleren bedrijven de ontwikkeling van nieuwe producten. Professor Henk Volberda, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en toonaangevende wetenschapper bij research over dit onderwerp: "Allerlei onderzoeken laten zien dat bedrijven met veel aandacht voor sociale innovatie het aanzienlijk beter doen. DSM bijvoorbeeld, dat bedrijf begon ooit in de kolenmijnen, maar zitten momenteel volop in life sciences en richten zich nu meer en meer op duurzaamheid. Dat doen ze onder meer door hiërarchische lagen te schrappen en medewerkers te prikkelen om actief mee te denken over belangrijke uitdagingen van de organisatie. Het echt benutten van deze collectieve intelligentie levert goede en zeer bruikbare innovaties op."

Belang bij aantrekkende economie
TNO doet al langer onderzoek naar de effecten van sociale innovatie bij bedrijven. Tussen 2007 en 2010 werd gemeten in welke mate sociale innovatie bijdraagt aan groei. "De 25 procent snelst groeiende bedrijven behaalde zo’n 50 procent meer omzetgroei dan hun collega’s. Die snelle groeiers investeerden veel meer in sociale innovatie", zo vertelt professor Steven Dhondt, senior onderzoeker bij TNO. Tempo-Team adviseert bedrijven dan ook om hier snel werk van te maken. "Door de crisis zijn veel organisaties introvert en behoudend geworden," aldus Van der Werf. "Dat is begrijpelijk, maar daardoor blijven innovaties uit en dreigen ze de aansluiting te missen nu de markt weer aantrekt."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
 Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
 Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisaties benutten sociale innovatiekracht nauwelijks
 Zorgsector innovatiever dan bedrijfsleven
 Kansen voor duurzame inzetbaarheid
 Human resources heeft sleutelrol in sociale innovatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiŽle dienstverleners ondermaats  (2) 
Thuiswerken & flexibiliteit: Nederlander verwacht blijvende impact op werk door pandemie  (1) 
top10
Het geheim van succesvolle cybersecurity: business in verbinding met IT
Hoe kunnen banken en financiŽle instellingen reageren op COVID-19?
Twee derde van de Europese organisaties maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie
Iedereen aan de slag, aan de slag voor iedereen
De toetsstenen voor leiderschap in vier criteria
De onstuitbare opmars van de barcode in het dagelijks leven
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
meer top 10