zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veiligheid als voorwaarde van samenwerking?

10 januari 2014 - Als er geen veiligheid is, gaat de communicatie op slot. In een veilig werkklimaat is het gemakkelijker om te zeggen wat er te zeggen valt, om complimenten te geven en kritiek te uiten. Het is de basis voor mensen om zich te kunnen uiten, zichzelf te zijn, creativiteit te laten stromen, zichzelf te ontplooien en zo nu en dan een risico te nemen of een fautje te maken.

In een onveilig werkklimaat wordt het spannend om iets te zeggen, omdat u niet weet wat de reactie zal zijn. Of juist wel weet dat er alwéér die ene, ongewenste reactie zal zijn. Met als gevolg dat er niets meer wordt gezegd, of sociaal gewenste antwoorden worden gegeven. Eigen stoepjes worden spreekwoordelijk schoongeveegd of er ontstaat een façade van zelfverzekerdheid. De onderlinge uitwisseling wordt minder of valt helemaal stil. En dat heeft invloed op het werk.


Met andere woorden: onveiligheid = communicatie op slot = verstoorde samenwerking = kwaliteitsverlies Veiligheid wordt gecreëerd door uit te spreken, maar daar zit een  spagaat: Uitspreken wordt juist belemmerd door de onveiligheid. Deze vicieuze cirkel is zeer moeilijk te doorbreken. Toch is het antwoord op deze vraag eenvoudig.

De sleutel tot openen
De vraag is, of de ingang tot verbetering gezocht moet worden in het creëren van veiligheid, het bevorderen van de communicatie en samenwerking, of het herstellen van de kwaliteit.
Gerrie Vogels, arbeids- en organisatiedeskundige van Vogels Organisatieadvies: "Hoe meer ik met teams werk, hoe meer ik merk dat de vaardigheid ‘luisteren’ wordt onderschat. Let maar eens op hoe vaak u uitingen hoort over ‘de sprekers’ en ‘de zwijgers’ in een team. Met de boodschap aan de zwijgers om meer te spreken. Of dat feedback meer gegeven moet worden.
En wat dacht u van feedback ontvangen? En van écht horen wat de ander zegt, zonder er direct een oordeel bij te hebben en deze ook (onbewust) te geven?"
Luisteren, écht luisteren is een belangrijke sleutel tot verbeteren van veiligheid, communicatie, samenwerking en kwaliteit. Ga uzelf maar eens na wat het u  doet wanneer u weet dat iemand u écht hoort. U zult merken: dan gaat u praten, stelt u zichzelf open, bent u meer bereid om iets voor de ander te doen.

Actief luisteren
De kunst van het luisteren is meer dan zwijgen. Het betekent dat u het eigen oordeel parkeert. Want oordelen zorgen voor gekleurde oorkleppen. En dat is een dubbele handicap: u (of de ander) hoort daardoor minder én gekleurd.
Actief luisteren is écht aandacht voor de ander, zwijgen, vragen stellen, doorvragen, samenvatten en checken of u de ander goed heeft begrepen. 
Heeft u te kampen met onveiligheid op het werk? Ga dan aan de slag met luisteren: écht luisteren. En probeer die vaardigheid in uw team verder te ontwikkelen.

Vraag het gratis eBook Samen Werken! Waarom teamproblemen blijven bestaan en hoe dit te doorbreken aan.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Succesvol thuiswerken met geautomatiseerd uitgavenbeheer
 Organisaties houden geen rekening met feedback werknemers bij aanpassen reis- en onkostenbeleid
 Twaalf uitdagingen voor het hybride werken
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Interne communicatie in 2013: minder geld, andere taken
 Topper blinkt uit in resultaat- en doelgericht werken
 De kracht van de teamcoach
 De lijn weer ‘aan de praat krijgen’ absoluut mogelijk
 
 
reacties
 
Caroline  |   | 
13-01-2014
 | 
10:52 uur
Een fautje???
Grisport  |   | 
13-03-2014
 | 
14:50 uur
Interessant artikel, een veilige werkomgeving houdt natuurlijk ook in dat iedereen ze eigen mening kan geven en er geluisterd wordt naar elkaar. Daarnaast zijn de andere factoren ook belangrijk die zorgen voor veilige werkomstandigheden, denk aan veilige machines, kleding etc.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carričreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Nederland hybride werkland: een derde weigert fulltime kantoorbaan
Mensen spelen grote rol in de toekomst van B2B e-commerce
Emissievrij bouwen en bezorgen binnen de stad
Vraag naar netwerkmanagers blijft heel groot
IT-leiders moeten hun teams bijscholen om meer waarde uit data te halen
'Cyberveiligheid moet in handen zijn van de overheid'
Hoe wordt jouw organisatie een digitale winnaar?
Waarom het de hoogste tijd is voor bedrijven om elektronische handtekeningen te vertrouwen
Mensen zijn meer dan hun arbeidsprestatie
Het grote verschil tussen weten en kunnen
meer top 10