zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De lijn weer ‘aan de praat krijgen’ absoluut mogelijk

5 april 2013 - In veel organisaties is lijncommunicatie de dominante manier van communiceren. Steeds meer organisaties merken dat deze lijn niet goed (meer) werkt. Een van de oorzaken is dat de lijn is gebaseerd op nogal wat veronderstellingen. Maar wie nu precies vanuit welke functie, welke rol of verantwoordelijkheid heeft in de interne communicatie blijft vaak in het midden en is zelden expliciet gemaakt.

Involve onderzocht wat managers en medewerkers zien als hun belangrijkste taken in interne (lijn-)communicatie (Involve, Uversiteit Twente, maart 2013). En ontwikkelde van daaruit een voor het vak nieuwe visie op het effectiever laten verlopen van lijncommunicatie en het opnieuw werkend krijgen van de communicatielijnen in organisaties.



In vier stappen de lijnen werkend krijgen
Die visie bestaat uit vier stappen om de huidige situatie te analyseren en een eerste opzet te maken voor de gewenste situatie. Achtereenvolgens wordt gekeken naar:
1. welke informatie voor een organisatie relevant is;
2. wie een rol spelen in de uitwisseling daarvan;
3. welke communicatieverantwoordelijkheden deze ‘spelers’ vervullen;
4. en wat zij vervolgens nodig hebben om dit goed te kunnen doen.

De whitepaper ‘Lijncommunicatie, hoe het wel werkt’ is gratis te downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nieuwe gedragscode voor kennisintensieve dienstverleners vergroot transparantie
 Kenniswerkers communiceren steeds vaker via video
 ‘Wat zeg je me nou?’ - verandertaal bij start verandering
 Communicatiestijl niet genetisch bepaald
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10