zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers: verleng de inwerktijd voor nieuwe medewerkers

31 december 2013 - De eerste werkdagen hebben een grote invloed voor een nieuwe collega. De ondersteuning die hij of zij tijdens die eerste dagen krijgt van leidinggevenden en collega’s kan de volgende maanden een belangrijke invloed hebben op de prestaties en legt de basis voor de verdere carrière van de werknemer binnen het bedrijf.

Dat blijkt uit onderzoek van de University of Minnesota onder  meer dan 250 nieuwe medewerkers van een Amerikaanse universiteit, zo schrijft Express.be. De onderzoekers stellen dan ook dat nieuwe medewerkers gedurende een langere periode dienen te worden ondersteund en begeleid.



Eerste indruk
Onderzoeksleider John Kammeyer-Mueller, professor management aan de University of Minnesota: "Die eerste indrukken zinderen niet alleen lang na, maar zijn ook bepalend voor de werkhouding en de prestaties van de medewerker. Het onderzoek bracht aan het licht dat deze interacties in de eerste drie maanden - positief of negatief - een grotere invloed hadden dan die tijdens de allereerste introductieperiode zelf. In het algemeen kan worden gesteld dat ondersteuning door leidinggevenden en collega’s leidt tot een positieve houding, een grotere integratie-bereidheid en een grotere betrokkenheid."

Negatieve benadering
"Wanneer nieuwkomers door leidinggevenden en collega’s daarentegen negatief worden benaderd, krijgt de werknemer het gevoel er niet bij te horen met het gevaar van vaak te laat komen en ziekmeldingen," waarschuwt professor Kammeyer-Mueller. "De behulpzaamheid tegenover nieuwkomers wordt in het algemeen beschouwd als een teken van goodwill van werknemers, maar zou volgens de onderzoekers tot het standaard takenpakket van het bestaande personeel moeten behoren."

Langere inwerkperiode
"Het management gaat er onterecht vanuit dat de nieuwe werknemer zich binnen een relatief korte periode aan zijn nieuwe omgeving aanpast," zegt John Kammeyer-Mueller tenslotte. "Nieuwkomers ervaren echter dat de oorspronkelijk gastvrije omgeving ineens drastisch verandert. Daardoor dreigt hun aanvankelijk optimisme over de organisatie een grote klap te krijgen." Wanneer nieuwkomers tegenwerking ervaren van hun leidinggevenden, wordt de kans op een vertrek binnen het jaar bijzonder groot. Dat gevolg is niet vastgesteld bij een negatieve benadering door collega’s. Dat betekent volgens de onderzoekers dat werknemers een negatieve houding van leidinggevenden bijzonder zwaar opnemen. "Bedrijven moeten hun leidinggevenden dan ook duidelijk maken dat feedback en ondersteuning cruciaal is voor nieuwe medewerkers," waarschuwen de onderzoekers. "Zij moeten ervan doordrongen zijn dat de eerste werkweken een bepalende invloed hebben op de toekomstige prestaties."


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie tips om meteen profijt te hebben van uw nieuwe medewerker
 Goede inwerkperiode cruciaal voor binding
 Goede inwerkperiode bespaart miljarden
 Managers veel effectiever met goede inwerkprocedure
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10