zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nabestaanden opgezadeld met afwikkeling social media

4 december 2013 - Nederlanders denken niet na over wat er moet gebeuren met hun social media profielen als ze er zelf niet meer zijn. Ze zadelen de nabestaanden op met het afhandelen van de online accounts op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en LinkedIn.

Dit blijkt uit het tweejaarlijks onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering. "De nabestaanden hebben naast hun verdriet ook een zware taak. Vaak is het niet duidelijk op welke sociale media de overledene actief was, wat er met het betreffende account moet gebeuren en hoe de nabestaanden toegang krijgt tot het profiel. Dit leidt soms tot pijnlijke situaties bij vriendschapssuggesties of verjaardagfelicitaties," aldus Emile de Jong, directeur van Nuvema Uitvaartverzekering.


Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent nog nooit heeft nagedacht over wat er met hun social media profielen moet gebeuren als men zelf is overleden. Als men dat wel doet wil ruim de helft alles volledig verwijderd hebben. Hiervoor moeten vooral de nabestaanden opdraaien, want 88 procent heeft zelf nog niks geregeld en men vindt dit met name een taak voor de nabestaanden.

Social Media Testament
Al in 2011 ontwikkelde Nuvema Uitvaartverzekering het Social Media Testament waarmee gemakkelijk kan worden aangeven wat er met de online profielen moet gebeuren na een overlijden. Op basis van het huidige onderzoek is het Social Media Testament verder ontwikkeld en ook beschikbaar als Facebook App. Met een Social Media Testament weten de nabestaanden precies wat er met het digitale nalatenschap moet gebeuren.

Aanpassen en verwijderen door nabestaanden
Voor nabestaanden is het ingewikkeld om de online profielen van overleden personen aan te passen of geheel te verwijderen. Terwijl ruim 62 procent van de respondenten de nabestaande als de meest geschikte persoon ziet om dit te regelen. Daarom heeft Nuvema Uitvaartverzekering een 'Handleiding aanpassen of verwijderen social media van overledene' geschreven. Zo kunnen nabestaanden per sociaal netwerk het profiel wijzigen of verwijderen.

Digitale nalatenschap onbemind onderwerp
Hoewel social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn in Nederland steeds meer en intensiever gebruikt wordt, is het thema digitale nalatenschap nog niet bekend. In 2011 had 31,45 procent wel eens nagedacht over hun digitale nalatenschap op online sociale media. In 2013 is dat percentage met bijna vier procent gestegen naar 35 procent.
Met haar onderzoeken en het Social Media Testament hoopt Nuvema een bijdrage te leveren aan de bewustwording rond dit onderwerp. Uit ervaring blijkt dat niet nadenken over je digitale nalatenschap voor veel last voor nabestaanden zorgt en heeft als gevolg dat er op social media veel spookaccounts rondwaren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders willen geen eeuwig leven op social media
 Nabestaanden dupe van baanwisseling
 Nieuwe media niet in trek bij pensioeninformatie
 Merendeel internetters actief op sociale media
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10