zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Top Nederlands bedrijfsleven laat waardevolle Big Data kansen liggen

29 november 2013 - Hoewel veel IT-professionals vinden dat de inzet van Big Data-analyse het concurrentievoordeel voor hun bedrijf kan vergroten, blijkt dat de top van het Nederlandse bedrijfsleven hier vaak nog niet van overtuigd is.

Dit blijkt uit onderzoek van EMC naar Big Data en IT-transformatie waarbij een groot aantal Nederlandse ondernemingen is meegenomen. 68 Procent van de ondervraagden is ervan overtuigd dat het management tot betere strategische besluiten kan komen door beter gebruik te maken van data. De praktijk is echter weerbarstig. Amper vier op de tien (37 procent) respondenten zegt dat het management van hun bedrijf belangrijke besluiten durft te nemen gebaseerd op de analyse van Big Data. Deze resultaten laten zien dat men bewust is van de waarde van Big Data, maar dat nog onvoldoende kansen worden benut. 28 Procent van de Nederlandse bedrijven heeft overigens geen plannen om iets met Big Data te gaan doen. Het onderzoek is uitgevoerd onder de bezoekers van het EMC Forum dat vandaag plaatsvindt.



Big Data is belangrijk voor succes
Bijna de helft (46 procent) van de respondenten is van mening dat het gebruik van Big Data analytics bepalend kan zijn voor het succes van het bedrijf. Vandaag de dag is kennis macht en kan het analyseren van data economisch gewin opleveren. Daarnaast kan het zorgen voor een veiligere werkomgeving en betere bescherming tegen cybercriminaliteit. Maar liefst 45 procent van de ondervraagden vindt dat Big Data-technologie van groot belang is bij het identificeren van en de bescherming tegen cyberaanvallen. Dit kan cruciaal zijn voor Nederlandse bedrijven, aangezien slechts 60 procent denkt dat ze verloren data na een cyberaanval volledig kan herstellen. 

Hollandse handelsgeest zet aan tot transformatie
IT-innovatie is voor veel Nederlandse bedrijven de oplossing om lokaal en op wereldniveau te kunnen concurreren. Terwijl andere West-Europese landen IT-transformatie inzetten om een efficiencyslag te maken, richten Nederlandse bedrijven zich hiermee juist op de ontwikkeling van nieuwe producten (46 procent) en nieuwe verkoopstrategieën (46 procent). De cloud wordt gezien als de spil in deze transformatie. Vorig jaar gaf 54 procent aan dat cloud computing een IT-prioriteit is. Inmiddels worden cloud-oplossingen al breed toegepast binnen Nederlandse organisaties. Zo maakt 45 procent gebruik van een private cloud en heeft 41 procent een hybride cloud ontwikkeld. Bijna een derde (32 procent) van de organisaties maakt gebruik van publieke cloud-diensten.

Zorgen over juiste kennis en vaardigheden
Niet alleen bedrijven en IT-functies veranderen, ook de rollen en verantwoordelijkheden van IT-professionals ondergaan een transformatie. Het onderzoek wijst uit dat aardig wat professionals ervan overtuigd zijn dat ze niet over de juiste kennis en vaardigheden beschikken. Op dit moment heeft 45 procent het gevoel dat ze over voldoende cognitieve bagage beschikt. Vorig jaar was dat nog 84 procent. Het wordt voor organisaties een uitdaging om dit bij te trekken. De respondenten bevestigen dit. Zo geeft 65 procent aan dat het in de komende drie jaar lastig wordt om kennis en vaardigheden op peil te houden omdat nieuwe IT-ontwikkelingen elkaar in snel tempo opvolgen. 
Coen Bos, country manager van EMC Nederland: "Dit onderzoek laat zien dat steeds meer Nederlandse bedrijven de waarde van Big Data analytics voor transformatie inzien. Veel bedrijven zijn zich bewust van de enorme concurrentievoordelen die deze technologie oplevert. Echter betrekt de top van het bedrijf deze nieuwe IT-technologie nog niet bij het bepalen van de bedrijfsstrategie. IT-management moet het managementbestuur informeren over de digitale transformatie en een visie ontwikkelen waarmee duidelijk wordt welke veranderingen nodig zijn."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
 Hoe smishing misbruik maakt van populaire mobiele providers
 Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een op de vier CIO’s wil meer kennis over Big Data
 Big data-technologie maakt real-time fraudebestrijding mogelijk
 De big data bottleneck
 Big data rendeert snel voor grote bedrijven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Welke opleiding past bij jou
Hoe vind ik een goede advocaat
Wat kan ik allemaal met een mkb boekhouding
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Nederlandse werkgevers staan sporten onder werktijd niet toe
Met geknepen billen achter het stuur: storm, regen en gladheid zorgen voor de meeste zenuwen
Hoe bedrijven hun CX kunnen optimaliseren voor groei in een dynamische markt
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
meer top 10