zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Big data-technologie maakt real-time fraudebestrijding mogelijk

15 juli 2013 - De termen big data en analytics verwijzen naar nieuwe technologie die het mogelijk maakt zeer grote hoeveelheden data in een korte tijd te verwerken en te analyseren. Organisaties willen in de enorme berg data die ze verzameld hebben op zoek naar patronen en verbanden, die ze meer of nieuw inzicht geven. Op basis daarvan kunnen managers betere beslissingen nemen op strategisch, tactisch en operationeel gebied, vaak marketing-gerelateerd. Die nieuwe technologie opent echter ook de deur naar een heel andere fenomeen: real-time fraudebestrijding.

Fraude komt helaas steeds vaker voor en daarbij gaat het ook nog eens om steeds grotere bedragen. Dat blijkt onder meer uit recent onderzoek van de Amerikaanse vereniging van erkende fraudeonderzoekers ACFE. Vijf procent van de totale omzet van bedrijven verdwijnt naar de bankrekeningen van fraudeurs. Per bedrijf gaat het gemiddeld om 150.000 euro, maar in twintig procent van de gevallen gaat het om bedragen van een miljoen. Fraudeurs lopen maar zelden tegen de lamp – en als dat al gebeurt, is dat meestal zo’n anderhalf jaar nadat de fraude daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Getroffen bedrijven zien dan ook zelden iets terug van het ontvreemde geld.



Tips
Volgens het onderzoek wordt fraude pas ontdekt na tips, of toevallig tijdens handmatige audits of controles. Potentiële fraudeurs realiseren zich dat de pakkans niet groot is, wat de toename van het aantal fraudegevallen verklaart. De conclusie is in elk geval dat organisaties geen stelselmatig onderzoek doen naar afwijkende transacties of ongewoon dataverkeer – simpelweg omdat dat handmatig niet te doen is. En zo blijven ze fraudegevoelig.

Geen IT-inzet
"Tot nu toe is er geen sprake geweest van de inzet van IT-systemen bij fraudebestrijding,"  zegt Mark Raben, Director Innovation & Product Strategy bij SAP.  "Maar dat verandert: de technologie die gebruikt wordt voor big analytics kan immers continu transacties en dataverkeer monitoren en zoeken naar afwijkende patronen, verbanden of gedrag, en ze toetsen aan regels voor aannemelijkheid en waarschijnlijkheid. De daarvoor speciaal ontwikkelde analytische software kan dus mogelijke fraude detecteren op het moment dat het plaatsvindt en stuurt een alert naar de verantwoordelijke manager. Hij kan vervolgens besluiten de frauduleuze handeling direct te blokkeren of de fraudeur nog even door te laten gaan, zodat hij op heterdaad kan worden betrapt.
De software laat zich gemakkelijk en intuïtief instellen: door de invoer van parameters en drempelwaarden – van te voren uit te proberen in een speciale testomgeving - kan de manager onwaarschijnlijke transacties direct laten blokkeren en andere acties laten uitvoeren."

Data-technologie
De toepassing van big data-technologie voor fraudebestrijding leidt tot continue monitoring en maakt de directe pakkans voor fraudeurs wel heel erg groot. Dat hiermee ernstige schade aan de organisatie – zowel op het menselijke als het materiële vlak - kan worden voorkomen, behoeft geen betoog. "Het is geen kwestie meer van toeval als een fraudeur uiteindelijk ooit eens wordt betrapt," stelt Raben. "IT is een machtig wapen in de strijd tegen fraude: het is automatisch, systematisch, snel, nauwkeurig  en absoluut onpartijdig. Niet alleen wordt fraude sneller gedetecteerd, het helpt uiteindelijk fraude te voorkomen. Dat geeft managers een veilig gevoel – en brengt potentiële fraudeurs tot andere gedachten. Daar is iedereen bij gebaat."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Scherpe daling fraude internetbankieren
 CEO met eigen managementteam fraudeert eerder
 Cybercriminelen storten zich op mobiele apparaten
 Weinig vertrouwen in bescherming persoonsgegevens
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10