zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander stopt financiële meevaller in spaarpot

24 juni 2013 - Een financiële meevaller is altijd mooi meegenomen, maar wat zou uermee doen? Uit onderzoek van ING Investment Management (ING IM) blijkt dat 63 procent van de Nederlanders het extra geld zou gebruiken om hun spaargeld mee aan te vullen. Vele van hen realiseren zich echter niet dat door de huidige lage rente en relatief hoge inflatie hun geld op een spaarrekening langzamerhand steeds minder waard wordt.

Het Nederlandse volk laat haar calvinistische karakter zien: met veel minder schulden (geen rekening houdend met hypotheken), zou twee derde van de Nederlandse bevolking de financiële meevaller gebruiken om hun spaargeld mee aan te vullen en niet om schulden mee af te betalen. Ook zou zij, vergeleken met andere Europese landen, het minste geld besteden aan winkelen.



Appeltje voor de dorst
Ivar Roeleven, Managing Director Mutual Funds Europe, ING Investment Management: "Het is interessant om te zien wat men met een financiële meevaller zou doen. Onze bevindingen geven aan dat veel mensen het extra geld zouden gebruiken om te sparen. Het is begrijpelijk dat mensen vermogen willen opbouwen voor verschillende levensdoelen en/of een appeltje voor de dorst, zeker in deze tijden. Sparen voelt nog steeds als veilig."

Minder koopkracht
Roeleven vervolgt: "Veel mensen realiseren zich niet dat de spaarrente is teruggelopen tot gemiddeld 1,65 procent bij grootbanken. Als je de relatief hoge inflatie (juni 2013: 2,8 procent) en de vermogensrendementsheffing in box 3 (1,2 procent) in mindering brengt op de rente, verliest de spaarder gemiddeld ruim twee procent aan koopkracht op het vermogen. Het loont om de financiële situatie, mogelijkheden en alternatieven zo nu en dan onder de loep te nemen. Om het vermogen (minimaal) op peil te kunnen houden zou de spaarder naar alternatieven kunnen zoeken in de beleggingssfeer."

Sparen versus beleggen
Sparen en beleggen hebben natuurlijk beide een heel ander risicoprofiel. Een manier om sparen en beleggen toch tegen elkaar af te wegen is het maken van een berekening van het rendement bij een spaarrekening en bij een beleggingsrekening of beleggingsfondsen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander wil langer met mobieltje doen om geld te besparen
 Driekwart van de Nederlanders bespaart op benzine
 ‘Betalen om te sparen’
 Meeste vakantiegeld gaat naar spaarrekening
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10