zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om teams op afstand aan te sturen

29 oktober 2013 - Videogesprekken, conference calls, e-mails, whatsapp… veel mensen waar we intensief mee samenwerken ontmoeten we zelden of nooit in levende lijve. Samenwerken zonder fysieke ontmoetingen of gesprekken is niet altijd even gemakkelijk voor ons brein. Mensen zijn al miljoenen jaren ingesteld op samenwerking via het voeren van gesprekken.

Hoe kunt u als manager uw virtuele medewerkers vlot laten samenwerken, of ze zich nu naast u op kantoor bevinden, thuis zitten, met hun laptop in de koffiebar kamperen of speciaal opblijven aan de andere kant van de wereld? "Als u virtuele teams vlot wil laten samenwerken moet u vooral vertrouwen creëren," schrijft dr. Nicola Millard, Futurologe van BT in haar nieuwe whitepaper. "Als teamleden elkaar vertrouwen en het gevoel hebben dat ze een gemeenschappelijk belang hebben, wordt informatie vlotter uitgewisseld en is er een groter respect voor de inbreng van andere teamleaden."



Vijf soorten specialisten
Volgens dr. Millard kunnen managers trucs overnemen van vijf soorten specialisten om hun virtuele teamleden beter te laten samenwerken en het vertrouwen tussen teamleden te verhogen:

1. Radiopresentator
Iedereen bij de les houden in teleconferenties is niet eenvoudig. Het stemgeluid is een goede, oeroude manier om vertrouwen te creëren, maar er is sterke leiding nodig om een call productief te laten zijn. U moet de vaardigheden van een radiopresentator bezitten, uw onzichtbare publiek op hun gemak stellen en een ‘show’ presenteren die bij de deelnemers interactie uitlokt .

2. ‘Helderziende’
Met over de wereld verspreide , ‘virtuele’ teamleden kun je niet vertrouwen op hun ogen en ontmoetingen aan de koffie-automaat om problemen te voelen aankomen. Je moet andere zintuigen ontwikkelen en gevoeliger zijn voor wat speelt tijdens vergaderingen op afstand. Je moet als het ware de commentaren achter de ‘mute’ knop aanvoelen om de samenwerking beter te sturen. 

3. Architect
De beste architecten maken gebouwen op maat van de behoeften van de mensen die er wonen en werken. Denk aan uw kantoor en netwerk als een hulpmiddel voor de productiviteit in plaats van alleen een plek omte werken of informatie uit te wisselen. U moet meedenken met de beheerders van uwv bedrijfsgebouw en uw netwerkinfrastructuur, om een werkruimte te creëren die de communicatie tussen werknemers en diensten bevordert.

4. Schrijnwerker
Wie hout bewerkt heeft tientallen instrumenten. De kunst is om te weten welke het meest geschikt is om welk doel te bereiken. Hetzelfde geldt voor de communicatiemiddelen die teams gebruiken. Als leidinggevende moet u weten welk middel wanneer het meest aangewezen is. Wanneer is audio beter dan video? Wat is het beste middel voor een brainstorm met teamleden in drie continenten en tijdzones? Gebruikt u in een noodsituatie Lync of Outlook? Uw voorbeeld wordt makkelijk overgenomen door collega’s en zo laat u uw hele team vlotter samenwerken.

5. Revolutionair
Durf klassieke manieren van vergaderen en samenwerken aan de kaak te stellen. Zijn die altijd even productief? Leiden ze tot meer vertrouwen en vlottere samenwerking tussen teams of verstoren ze die? Op basis hiervan kunnen nieuwe manieren van communicatie uitgeprobeerd worden en eventueel niet werkende methoden worden afgekaatst.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Meer werkenden, behalve onder jongeren
 Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
 Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse managers meeste vertrouwen op afstand
 Kenniswerkers communiceren steeds vaker via video
 IT-manager: flexibiliteit belangrijkste voordeel van samenwerken op afstand
 Kennisuitwisseling belangrijkste reden voor samenwerken op afstand
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10