zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bestuurders gaan subjectief om met integriteit

14 oktober 2013 - Op 10 oktober werd tijdens het seminar 'Reddende engel in duivelse dilemma's' in het DeLaMar theater de resultaten van een onderzoek naar integer handelen gepresenteerd. Het seminar voor bestuurders en secretaressen werd georganiseerd ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van Pro Assistance.

Uit het onderzoek blijkt dat voor de meeste bestuurders het organisatiebelang een meer leidend principe is bij integer handelen dan wet- en regelgeving en loyaliteit van de secretaresse aan de leidinggevende. Verder blijkt dat bijna 50 procent van de bestuurders in praktijksituaties ander gedrag van hun secretaresse verwacht, dan wat ze zelf aangeven als leidend principe.



Onderzoeksresultaat
Ethische uitglijders doen het goed in de media. Voor het eerst is specifiek onderzoek verricht naar de verwachtingen van bestuurders met betrekking tot integriteit en het (gewenste) handelen van hun secretaressen. Uit het onderzoek onder een representatieve selectie van 153 bestuurders uit het bedrijfsleven en de publieke sector, blijkt dat de meningen over de vraag wat integer handelen precies is sterk uiteen lopen. Ook blijkt dat hun secretaressen vaak een spilfunctie vervullen in integriteitsvraagstukken binnen de organisatie. Het onderzoek is uitgevoerd door organisatieadviesbureau Berenschot in opdracht van Pro Assistance en werd voor het seminar samengevat in een white paper.

Sprekers seminar
Naast de presentatie van het onderzoek door Berenschot, sprak onder meer voormalig minister van Financiën mr. drs. Jan Kees de Jager over ‘Integriteit in beleid’. Prof. dr. Muel Kaptein, partner bij KPMG, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Erasmus Universiteit en autoriteit op het gebied van integriteit, gaf zijn visie op het onderzoeksresultaat vanuit een theoretisch kader.

Integriteit stelt secretaressen voor dilemma’s
De rol van de secretaresse met betrekking tot integer handelen stond centraal tijdens het seminar. Pro Assistance weet uit de praktijk dat secretaressen vaak moeten handelen in professionele situaties waarbij de integriteit in het geding is. Dit stelt hen soms voor lastige dilemma’s. Pro Assistance was benieuwd of zij zich op zulke situaties kunnen voorbereiden en of er een voorspelbaarheid zit in de verwachting  van hun managers.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
 72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
 Vijf zegeningen van een burn-out
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Corruptie kost Nederland jaarlijks twaalf miljard euro
 'Nieuwe bankieren' verankerd in beroepsonderwijs
 CEO moet integer zijn
 Gemotiveerd personeel dankzij integer leiderschap
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
Wereldwijde faillissementen stijgen nog sneller dan verwacht (1) 
top10
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Vijf zegeningen van een burn-out
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
meer top 10