zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Corruptie kost Nederland jaarlijks twaalf miljard euro

2 oktober 2012 - "Overheid en bedrijfsleven moeten veel meer samenwerken om het onderschatte probleem van corruptie te lijf te gaan en het belang van integriteit te versterken. Corruptie kost Nederland naar schatting twaalf miljard euro per jaar. Recente schandalen tonen aan dat de huidige aanpak onvoldoende is en dat de handhaving drastisch moet worden opgeschaald. Daarnaast moeten bestuurders elkaar veel meer aanspreken op integer gedrag. Zeker in deze economisch slechte tijden."

Dit zei Paul Arlman, voorzitter van anticorruptie-organisatie Transparency International Nederland, op het seminar ‘Nederland, corruptieland?!. Dit seminar werd georganiseerd door Grant Thornton en Transparency International Nederland. 



Nederlandse integriteit
Centraal op het seminar stond de ‘Nederlandse Integriteitssysteem-studie’ (NIS-studie 2012) door Willeke Slingerland van Saxion Hogeschool. Deze studie naar corruptiebeheersing maakt onderdeel uit van een omvangrijk onderzoek van Transparency International onder 300 instituten in 25 Europese landen. Uit de studie blijkt dat Nederland een sterke basis heeft als het gaat om de beheersing van integriteitsrisico’s. Echter, in de praktijk blijkt dat de manier waarop veel organisaties verantwoording afleggen inadequaat is en dat er forse tekortkomingen zijn als het gaat om transparantie. Het zicht op corruptie in Nederland is beperkt door het ontbreken van een centraal orgaan. Klokkenluiders worden onvoldoende of niet beschermd. Het bedrijfsleven realiseert zich niet welke risico’s ze lopen met corrupt gedrag in de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk. En bestuurders die over integriteit praten, verwijzen niet naar zichzelf of een collega, maar vooral naar het niet-integere gedrag van mensen buiten de organisatie. Slingerland benadrukt dat de economische crisis een extra risico vormt voor het borgen van de integriteit binnen overheid en bedrijfsleven. Juist in economisch slechte tijden zijn mensen gevoeliger voor corrupt gedrag. 

Zestien aanbevelingen voor Nederland

Eerder onderzoek door Transparency International toont aan dat corruptie Nederland circa twaalf miljard euro per jaar kost. Volgens Paul Arlman bestaat de indruk in het bedrijfsleven en onder het publiek dat corruptie toeneemt. De anticorruptie-organisatie doet zestien aanbevelingen om de integriteit in Nederland te waarborgen. Zo pleit Transparency International onder meer voor betere samenwerking tussen private en publieke sector bij de bestrijding van corruptie, versterking van de handhaving, een modernisering van de Wet openbaarheid van bestuur en het veiliger kunnen melden van misstanden door klokken-luiders. Ook zou er een register moeten komen waarin ministers en staatssecretarissen hun zakelijke en financiële belangen bekend maken. Integriteit aan de top is gewenst: bestuurders moeten elkaar veel meer aanspreken op integer gedrag. Dat vraagt om een cultuuromslag, in alle lagen van organisaties.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Fraude en corruptie hebben vrij spel
 Wereldwijd Besturen bezorgd over stijging fraude
 Meer actie tegen corruptie
 Europeanen spelen niet graag voor klokkenluider
 
 
reacties
 
Richard de Wit  |   | 
2-10-2012
 | 
09:40 uur
Het begint bij de hogere laag. Goede voorbeelden doen goed volgen en maken daarbij ook nog eens dat een ingezetene dat niet meer kan gebruiken om stilzwijgen en met de mantel der liefde zaken te bedekken. Wie dat niet begrijpt snapt niet hoe de materie en volgorde werkt.
Adriana van Schalken | Payroll Works  |   | 
2-10-2012
 | 
16:53 uur
Met het huidige economische klimaat en de bezuinigingen die worden doorgevoerd, ligt hier een hele mooie kans voor de overheid. Om geld te halen, waar het weggehaald moet worden!
Richard de Wit  |   | 
3-10-2012
 | 
12:11 uur
Wat een serene stilte op dit artikel. Dat maakt het verdacht.
H.A. Haster  |   | 
8-10-2012
 | 
12:53 uur
Het lijkt me inderdaad wenselijk dat er een soort ''ethisch reveil'' komt tegen fraude en corruptie in het algemeen. Nu wordt het meer toegespitst op bepaalde groepen zoals uitkeringsgerechtigden. De huidige tijd vraagt om een heldere en brede, dus niet selectieve aanpak. De vraag is alleen wie dat gaat doen. Het lijkt me een mooie taak voor de toezichthoudende organen en dan is dit bedrag toch een aardige reden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10