zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Nieuwe bankieren' verankerd in beroepsonderwijs

22 november 2010 - Het 'nieuwe bankieren' is met ingang van 2011 wettelijk vastgelegd in het beroepsonderwijs. Kenniscentrum ECABO past de opleidingseisen voor de mbo-opleiding 'Commercieel medewerker Bank & Verzekeringen' aan. Er is vraag naar een nieuwe generatie medewerkers die integere adviezen geeft en die niet alleen bezig is met omzet draaien.


ECABO zorgt er samen met onderwijsinstellingen voor dat deze ontwikkeling wordt opgenomen in het onderwijsprogramma en wettelijk verankerd wordt. De 'typerende beroepshouding' wordt daarom aangepast. Dit is onderdeel van het beroepscompetentieprofiel en dat vormt op zijn beurt weer de basis van het competentiegerichte mbo-onderwijs. 



Klantbelang voorop
De nieuwe beschrijving speelt in op de vraag van de sector naar adviseurs die het klantbelang voorop stellen. Voorheen lag de nadruk op commerciële vaardigheden en werd handelen in het belang van de klant impliciet verondersteld. Een aantal citaten uit de nieuwe tekst: "De commercieel medewerker bank- en verzekeringen stelt de klant centraal", "Het gaat om geld en vermogen van huishoudens en bedrijven waarmee zorgvuldig moet worden omgesprongen", "Er wordt een duurzame relatie met de klant nagestreefd."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
 72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
 Vijf zegeningen van een burn-out
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bankwereld hanteert dubbele morele standaard over bonussen
 Schimmelpenninck: Vooral corporate governance kan een crisis voorkomen
 Ex-bankier presenteert oplossing voor bonussen.
 Noodzaak om bonussen uit te keren is zelf gecreëerde mythe
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
22-11-2010
 | 
09:43 uur
Het wordt tijd voor dergelijke initiatieven. Vanuit Stichting Legatio geven we ook workshops op middelbare scholen (over jeugd en financien, hoe om te gaan met geld) en wordt met veel enthousiasme ontvangen. Maar toch vreemd dat wij daar zo vernieuwend in zijn. Ik blijf me verbazen dat dergelijke zaken nog niet eerder zijn opgepakt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
Wereldwijde faillissementen stijgen nog sneller dan verwacht (1) 
De kater na carnaval: feestvierders nemen vrije dagen op  (1) 
top10
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Vijf zegeningen van een burn-out
Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
meer top 10