zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Brandweer Amsterdam-Amstelland is slimste organisatie van Nederland

3 oktober 2013 - De Brandweer Amsterdam-Amstelland is als grote winnaar uit de bus gekomen bij de uitreiking van de Dutch BI Award 2013. Zij mochten niet alleen de publieksprijs, maar ook de prijs van de vakjury mee naar huis nemen. Het vermogen om potentiële brandlocaties te voorspellen en vervolgens specifiek op die locaties gerichte voorlichtingscampagnes te voeren en zo branden te voorkomen, heeft veel indruk gemaakt op zowel de vakjury als het publiek.

De Dutch BI Award is een initiatief van de Passionned Group en wil een onafhankelijke erkenning zijn voor organisaties die hun informatiehuishouding op een zeer innovatieve, slimme en opvallende manier hebben ingericht. De winnaar mag zich de ‘Slimste organisatie van Nederland’ noemen.



Prijsuitreiking
Uit 40 inschrijvingen kandideerde de onafhankelijke vakjury onder voorzitterschap van Menno Lanting zes organisaties voor de Dutch BI Award 2013. Na een tweede ronde nomineerde de jury de Brandweer Amsterdam-Amstelland, GBRD Parkstad Limburg en Seacon Logistics.
De winnaar werd op 1 oktober 2013 bekend gemaakt tijdens het event "Intelligence at the speed of business", een feestelijke en vrij toegankelijke bijeenkomst in het EYE Filmmuseum in Amsterdam.

De winnaar
De Brandweer Amsterdam-Amstelland won uiteindelijk zowel de publieksprijs als de prijs van de vakjury.
Commandant Elie van Strien: "Ik ben enorm trots dat we beide prijzen hebben gewonnen. Het is een compliment voor onze hele organisatie. Het mooie aan onze winnende inzending is dat het bottom-up is ontstaan, dat zie ik als een tweede, maar even zo belangrijk succes."

Juryrapport
"De Brandweer Amsterdam-Amstelland toont een grote mate van creativiteit in het zich op technologisch en organisatorisch gebied aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. Door zeer gefocust en praktijkgericht gebruik te maken van open databronnen weet het korps intelligence te generen die gebruikt kan worden om branden te voorkomen, meer gerichte voorlichting te geven en de interne kennisdeling binnen het korps te verrijken. De jury was vooral ook positief getroffen door het feit dat deze beweging op de werkvloer startte zonder dat daar vanuit 'de top' opdracht toe was gegeven. De directe toepasbaarheid in het dagelijks werk stond centraal. Hetgeen niet wegneemt dat de korpsleiding waar nodig de initiatieven enthousiast en ruimhartig aangemoedigd en gefaciliteerd heeft. De jury ziet hierin een mooi samenspel tussen ondernemerschap, vertrouwen, transparantie, innovatie en informatievoorziening. De open standaarden zorgen voor een makkelijk overdracht van de business intelligence aanpak naar andere overheidsdiensten. Ook heeft de jury in haar toekenning van deze prijs de maatschappelijke impact die het gebruik en vooral de onderlinge combinatie en duiding van deze databronnen met zich meebrengen als positief meegewogen," zo verwoordt juryvoorzitter Menno Lanting het oordeel van de vakjury.

Slimste organisatie
"De Slimste organisatie van Nederland blijkt een enorme stimulans voor bedrijven en non-profit organisaties om zich te kwalificeren als intelligente organisatie. Als initiatiefnemer en organisator van deze verkiezing wil de Passionned Group een actieve maatschappelijke bijdrage leveren om organisaties substantieel intelligenter te maken. Zodat ze meer tevreden klanten en medewerkers krijgen, de concurrentie het nakijken geven, en het elke dag een beetje beter kunnen doen op basis van betrouwbare en direct toepasbare informatie. Zodat Nederland veel slimmer wordt," aldus Daan van Beek, managing director Passionned Group, auteur van het succesvolle boek ‘De intelligente organisatie’.

Sponsors
Het evenement ‘Intelligence at the speed of business’ en de Dutch BI Award zijn een initiatief van het onafhankelijk consultancybedrijf Passionned Group. In 2013 werden beide events mogelijk gemaakt door platinum sponsor QlikView en gold sponsors MicroStrategy en Incentro.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wat is de slimste organisatie van Nederland?
 Jury selecteert zes kandidaten voor Dutch BI Award 2013
 Empowering users grootste effect op BI in 2012
 Business Intelligence kent zeven valkuilen
 
 
reacties
 
Wiegert Prins  |   | 
12-06-2015
 | 
11:00 uur
Prachtig om te zien dat een organisatie die maatschappelijke idealen nastreeft niet alleen de publieksprijs wint maar ook de stem van de jury.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10