zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Loonstrook kampt met een imagoprobleem

13 september 2013 - Werknemers vinden het belangrijk dat hun salaris correct berekend en uitbetaald wordt, maar aan de loonstrook zelf wordt door zowel de werknemer als de werkgever weinig aandacht besteed. Uit een onderzoek van AFAS Software en HR-kiosk.nl blijkt dat 60 procent van de werknemers zijn loonstrook niet regelmatig bekijkt. Tevens geeft een derde van de werkgevers aan dat een meerderheid van de medewerkers de informatie op de loonstrook niet begrijpt.

"Het is duidelijk dat de loonstrook kampt met een imagoprobleem," zegt Bas van der Veldt, CEO van AFAS Software. "Hij wordt in veel gevallen niet bekeken, omdat werknemers hem niet snappen en er voor hun gevoel dus niets aan hebben. Maar de loonstrook kan juist een zeer waardevol communicatiemiddel zijn, mits er een aantal aanpassingen wordt gedaan. Door de overvloed aan informatie wordt vaak alleen het uitbetaalde bedrag gecontroleerd, terwijl er wel degelijk andere relevante  gegevens op staan. De loonstrook is al vereenvoudigd met de introductie van het uniforme loonbegrip begin dit jaar, maar nog steeds worden medewerkers vaak geen wijs uit wat er precies staat. De manier waarop het gepresenteerd wordt, kan veel beter. Veel bedrijven weten alleen nog niet dat dit ook echt mogelijk is."



Vragen over loonstrook
In het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder bijna 150 HR-managers, blijkt eens te meer dat HR-afdelingen veel tijd kwijt zijn met het beantwoorden van vragen over de loonstrook. Meer dan de helft van de ondervraagde HR-managers geeft aan dat ze hier juist minder tijd aan willen besteden. "Wanneer medewerkers elke maand een loonstrook ontvangen die voor hen relevante en duidelijke informatie bevat, zullen er minder vragen gesteld worden over de loonstrook. De administratieve druk op de personeels- en salarisadministratie wordt hierdoor aanzienlijk verlaagd," vervolgt Van der Veldt.

Geldproblemen
In een recente publicatie laat het Nibud weten dat vier op de vijf bedrijven werknemers hebben met geldproblemen. De bijbehorende verzoeken om een voorschot of een lening, overwerken, vakantiedagen in geld uitbetaald willen krijgen en loonbeslagen bezorgt de salarisadministratie een flinke hoeveelheid extra werk. Deze resultaten onderstrepen het belang om de administratieve lastendruk binnen HR-afdelingen te verlagen. Door het optimaliseren van de loonstrook kunnen vragen over bijvoorbeeld bruto-netto berekeningen eenvoudig voorkomen worden, waardoor de salarisadministratie zich kan richten op het ondersteunen van medewerkers met geldproblemen en het voorkomen van dergelijke problemen in de toekomst. "Naast dat medewerkers minder snel met vragen zullen komen over hun loonstrook, kan het vereenvoudigen van de loonstrook en het toevoegen van extra informatie de financiële bewustwording van medewerkers vergroten, waardoor de kans op schulden in de toekomst wellicht afneemt. En zo is de cirkel rond," besluit Van der Veldt.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vernieuwde loonstrook overzichtelijker, maar nog niet begrijpelijk
 Begrijpt u uw eerste loonstrook van 2012
 Loonstrook 2012: hogere inkomens leveren in
 ADP legt verschil tussen bruto- en nettoloon haarfijn uit
 
 
reacties
 
Isaac  |   | 
13-09-2013
 | 
10:56 uur
Weet je waaraan de ''loonstrook'' om te beginnen zijn slechte imago ontleent? Doordat hij, na 100 jaar, zelfs hier door professioanals nog ''l o o n s t r o o k '' wordt genoemd. In mijn eerste baantje, 52 jaar geleden, kreeg ik een loonstrook - een doorschrijfboek van 100 cm breed met uitscheurbare loonstrookjes... noem het ding toch eens ''salarisfrekening''. We spreken toch ook niet meer van ''kengetal'' ipv netnummer? Het voortdurend gebruik van gedateerde woorden en uitdrukkingen besmet het imago van zo'n product of dienst. ''Stomerij..''? etc. Als de marketing-communicatie-afdeling van zo'n werkgever of hun salaris-verwerker daar nu eens naar keek? Idee? Onderscheidend!
Hans  |   | 
16-09-2013
 | 
13:53 uur
''Het is duidelijk dat de loonstrook kampt met een imagoprobleem''.

Dit is weer een geheel nieuwe invulling van de betekenis van het woord ''imagoprobleem''... Het is gewoon een overzicht met getallen. Wie delen of begrippen op dat overzicht niet begrijpt, moet zich laten informeren.

Het gaat hier gewoon om de inhoud. Waarom dan over imago praten?

Getekend,
een werknemer met loonstroken.
Michiel  |   | 
16-09-2013
 | 
16:23 uur
Waarom niet beginnen met een verklaring van de afkortingen op het document? Een afkorting die voor HR zeer vanzelfsprekend is hoeft dit voor medewerkers niet te zijn. Voordrukken kost niets en helpt wel.
Isaac  |   | 
16-09-2013
 | 
18:38 uur
Dag allen - ik heb 35 jaar loondienst- en loonstrook-ervaring en het is een schande wat men afdrukte. Het zijn meest technische, alleen voor de loon-administrateur begrijpelijke, overzichten. Of het nu gaat om RAET of ADP of mijn huidge 6 pensioen-betalers: het is droevig. Niet alleen de formulier-opmaak maar ook de lay-out met tarieven, %%% en semi-totalen is belabberd. Vooral de posten die vanaf een afwijkende/hogere/lagere/samengestelde positie berekend worden zijn crazy.
Omdat bij de meeste werknemers er maandelijks weinig verandert laat men het erbij en loopt men even bij HR binnen. Na uitleg vergeet men het gewoonlijk weer tot - a) het totaal lager is b) de jongste wijziging opduikt.
Binnen de salaris-afdeling van bedrijven is dit een echt low-interest product: maandelijks wc-papier en meer niet. Veel salaris-processors sturen dan ook geen maandelijkse overzichten meer tenzij: er iets is gewijzigd.
''Iets wijzigt'' in modern Nederlands.
Natuurlijk kan je je er in verdiepen - het gaat uiteindelijk om je inkomen/poen nietwaar? Waarom klagen, je kan het toch leren!?
het is mij ook gelukt.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10