zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

U heeft een social media beleid. Tijd voor training!

17 oktober 2012 - U heeft u al een beleid voor sociale media, een aantal richtlijnen waar medewerkers rekening mee moeten houden wanneer ze zich op sociale netwerken begeven. Maar alleen dit beleid communiceren volstaat niet om de risico's voor uw organisatie op sociale media te beperken. Er zijn nog drie belangrijke componenten voor een effectief sociale media beleid. Social Business News zet ze via 6Minutes.be op een rijtje.

Hoe u deze training aanpakt, hangt natuurlijk af van de grootte van uw bedrijf en het beschikbare budget. In elk geval moeten in deze training de volgende zaken zeker aan bod komen:


- Concrete voorbeelden die de sleutelpunten van uw sociale media beleid verduidelijken voor de werknemer. Indien mogelijk kunt u hun kennis testen met een quiz.
- Probeer te tonen dat medewerkers aansprakelijk zijn voor hun acties online, net zoals ze dat offline zijn. Werknemers moeten beseffen wat de potentiële impact van hun online gedrag is, zowel op henzelf als op het bedrijf.
- Leg een aantal 'wat als'-scenario’s voor. Zoals 'wat als iemand een vraag stelt over het bedrijf die ik niet kan beantwoorden?' Als u tools heeft die interne samenwerking mogelijk maken, kunt u overwegen een community te starten waar werknemers hun ervaring kunnen delen. 

Coaching

Het houdt niet op bij training. U zult de werknemers moeten identificeren die behoefte hebben aan begeleiding, of die interesse hebben in het verbeteren van hun vaardigheden op gebied van sociale media. U kunt bijvoorbeeld werknemers de mogelijkheid geven om sociale media ambassadeur te worden voor het bedrijf. Werknemers die zich hiervoor aanbieden zullen zeer waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in sociale media en hun bekwaamheid op dit gebied willen vergroten. Deze verdienen begeleiding, maar ook mensen die een fout maken kunnen coaching gebruiken. 

Verbind gevolgen aan overtredingen
Het doel van een sociale media beleid is niet om werknemers bang te maken voor sociale kanalen. Maar ze moeten wel begrijpen dat er gevolgen zijn wanneer ze tegen het sociale media beleid ingaan. Niet alle inbreuken zijn even erg en dus zult u moeten bepalen wanneer een werknemer gecoacht moet worden en wanneer er contact moet opgenomen worden met bestuur/hr voor eventuele gesprekken. Ook al zal iedere situatie verschillend zijn, het is toch belangrijk op voorhand te weten wat u zult doen, wie er gecontacteerd moet worden en wie verantwoordelijk is. U kunt volgende zaken overwegen:
- Stel een schema op waarin op basis van de ernst van de overtreding wordt vastgelegd of management wordt gecontacteerd of coaching de te verkiezen aanpak is. 
- Bepaal wat er met een werknemer moet gebeuren wanneer die fouten blijft maken, ondanks begeleiding. Overleg met hr, juridische afdeling en andere belanghebbenden wat er wettelijk kan opgelegd worden en of er overeenkomsten zijn met de implementatie van andere beleidsrichtlijnen.


Bron: 6minutes.be
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klantenservice nog niet klaar voor mobiel en social media
 Managers moeten zich meer verdiepen in social media
 Organisaties gegroeid op het gebied van sociale media
 Een social media beleid is niet meer optioneel
 
 
reacties
 
Leon Tindemans  |   | 
18-10-2012
 | 
08:22 uur
Ik ben het helemaal eens met dit artikel. Vaak denken bedrijven dat zodra ze een policy hebben, dat de medewerkers wel weten hoe het werkt. Vaak is dat niet zo, medewerkers missen vaak een stukje praktische kennis over LinkedIn en Twitter bijvoorbeeld.
Hans Horsten  |   | 
19-10-2012
 | 
15:13 uur
Het artikel is inderdaad erg compleet, maar waar aan voorbij wordt gegaan is de persoonlijke touch. Tenslotte doen mensen zaken met mensen en niet mensen met bedrijven.

Laat een medewerker daarom een stem zijn voor uw bedrijf en houd ze niet alleen maar krampachtig in bedwang door uw angst voor fouten.

Groeten,
Hans Horsten

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10