zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

M2M: Mensen blijven centraal staan

26 juli 2013 - Het idee van machines die met elkaar praten wekt bij sommige mensen angstige visioenen op van een tijdperk waarin robots de dienst uitmaken. Denk bijvoorbeeld aan de Zweedse serie Real Humans, waarin mensachtige robots (‘Hubots’) steeds meer taken overnemen en daardoor de mens overbodig maken. Maar Machine-to-machine (M2M)-communicatie is geen science fiction. Het is al een realiteit.

En mensen worden zeker niet buitengesloten. Integendeel: M2M komt steeds dichterbij gebruikers te staan om de kwaliteit van hun leven te verbeteren. Dit stelt : Martin Poppelaars, vicepresident EMEA sales bij Lantronix, Inc.



Steeds meer M2M toepassingen
De toepassingen voor M2M worden met de dag uitgebreider. Dat komt ten eerste doordat  netwerken inmiddels overal beschikbaar zijn. Binnen grote delen van steden is draadloos internet aanwezig. Op het platteland komen nu zelfs 3G-verbindingen beschikbaar, op de voet gevolgd door het nog snellere 4G. Ten tweede worden sensoren die uiteenlopende metingen kunnen uitvoeren steeds vaker standaard ingebouwd. Hierdoor kunnen apparaten gemakkelijk factoren zoals de locatie, bewegingssnelheid, lichtcondities en temperatuur identificeren, om slechts een paar voorbeelden te geven. Ten derde worden bepaalde communicatiecomponenten, zoals Near Field Communication (NFC) en apparaatservers, met de dag kleiner en daarmee steeds goedkoper.
Dit alles legt de basis voor het dagelijks gebruik van M2M-communicatie. De toepassing van professionele M2M-technologie is snel in opmars in de transportsector, beveiligingswereld, energie- en nutssector, logistiek en gezondheidszorg. In 2017 zullen meer slimme apparaten met het internet verbonden zijn dan dat er mensen op aarde zijn. De opkomst van ‘Internet of things’ vindt ook zijn neerslag in het groeiende aantal consumententoepassingen.

Smart home
De smartphone vormt de spil van een groot aantal van deze consumententoepassingen. De smartphone is de ‘machine’ die met zijn mobiele gegevensdiensten tal van handige M2M-toepassingen mogelijk maakt. In ‘smart homes’ (slimme huishoudens) kunnen particulieren hun smartphone bijvoorbeeld gebruiken om de stereo-installatie te bedienen, de thermostaat te programmeren of het elektronische zonnescherm af te stellen. Er zijn reeds wasmachines verkrijgbaar die draadloos kunnen worden bediend met een smartphone-app.

Contactloos betalen
Snelle betalingen via smartphones zijn nu ook in opkomst. Momenteel doen drie banken een proef in Leiden met mobiel betalen door middel van NFC. Duizend consumenten kunnen deze zomer bij bepaalde winkels bedragen tot 25 euro afrekenen met hun mobieltje. Vanaf 2014 gaan ING en ABN AMRO het contactloos betalen met pinpas van kleine bedragen voor hun klanten mogelijk maken in heel Nederland. De eerste lading pinpassen met NFC-chip worden nu al uitgegeven. De Rabobank slaat deze stap over en gaat meteen over op het mobiel contactloos betalen. Overigens gebruiken veel mensen de NFC-technologie nu al dagelijks, wanneer zij hun OV-chipkaart tegen de paaltjes op het station houden.

Slim verkeer
Ook auto’s zijn ‘machines’ die voor een meer comfortabele rij-ervaring kunnen zorgen door met andere systemen te communiceren. Binnen het bedrijfsleven is wagenparkbeheer een van de populairste toepassingsgebieden voor M2M. Deelautobedrijven zoals Car2Go kunnen dankzij deze technologie precies zien waar hun auto’s zich in de stad bevinden. En iedereen die wel eens met het openbaar vervoer reist, zal bekend zijn met nog een handige toepassing van M2M-technologie, namelijk de weergave van de wachttijd voor bussen of treinen. Deze wachttijd kan nauwkeurig worden weergegeven doordat M2M-componenten in bussen en trams voortdurend informatie over hun locatie doorseinen.
M2M wordt ook voor personenauto’s steeds meer gebruikt om de veiligheid en het gebruiksgemak te vergroten. De zogenaamde Connected Car is in opkomst en zal ervoor zorgen dat een auto inspeelt op persoonlijke behoeftes van de bestuurder. Zo kan hij zelf de dichtstbijzijnde vrije parkeerplek vinden, weet hij op weg naar een vakantiebestemming hoe ver het is naar het volgende benzinestation en kan hij de geplande route real-time aanpassen op de actuele verkeerssituatie. In de toekomst zullen auto’s in staat zijn om hun chauffeur te identificeren aan de hand van zijn of haar mobiele telefoon. Vervolgens zullen ze alle instellingen automatisch aanpassen, van de stand van de achteruitkijkspiegel tot de favoriete radiozender. De veiligheid van de bestuurder gaat er dankzij de Connected Car op vooruit, omdat deze meer kan zien dan het menselijk oog. Bij dichte mist bijvoorbeeld zal een slimme auto eerder dan zijn bestuurder waarnemen dat de automobilist voor hem hard op de rem trapt en zijn snelheid direct aanpassen.

Eerste hulp bij ongevallen
De definitieve doorbraak van het gebruik van M2M in voertuigen zal plaatsvinden met de Europese introductie van eCall in 2015. Vanaf dat moment moet elke nieuwe auto zijn uitgerust met een systeem met speciale sensoren dat in staat is om ongevallen te detecteren en alle relevante informatie naar noodhulpdiensten verzendt. Deze locatiegegevens, ongevalgegevens en voertuiginformatie moeten het werk van de politie, wegenwacht en ambulancedienst vereenvoudigen. De eCall kan in speciale gevallen een spraakkanaal openen voor communicatie tussen de inzittenden van het voertuig en noodhulppersoneel. Deze veiligheidsfunctie is reeds in de meeste boordsystemen van auto’s aanwezig.

Veiligheid voor ouderen en kinderen
M2M-technologie kan ook de veiligheid in de ouderenzorg verbeteren. Senioren die normaliter constante observatie binnen een bejaardenhuis nodig hebben, kunnen hierdoor zelfstandig blijven wonen. Ze kunnen op elk moment hulp inroepen via een noodknop die op op hun lichaam bevestigd is en die hun locatie aangeeft. Kinderen kunnen in noodgevallen met vergelijkbare systemen de hulp van hun ouders inroepen via e-mail, SMS of een spraakverbinding. Ouders kunnen dit configureren als een bewakingssysteem dat een waarschuwing afgeeft zodra hun kind zich buiten een bepaalde straal rond huis begeeft.

Eindeloze mogelijkheden
Aan de mogelijkheden van M2M komt geen eind. Tal van innovatieve bedrijven zijn op dit moment druk bezig met de ontwikkeling van integrale oplossingen die ons dagelijkse leven zullen verbeteren. Consumenten in het bijzonder reageren uiterst positief op dit soort ontwikkelingen in de automobielindustrie, beveiligingswereld en gezondheidszorg. En het zal niet lang duren voordat deze toepassingen navolging krijgen in andere sectoren. Voorlopig hoeven we absoluut niet bang te zijn dat wij mensen overbodig worden, en kunnen we ons juist gaan verheugen op alle nieuwe toepassingen die er nog op de markt zullen komen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederland in 2030 Europees koploper op het gebied van flexibel werken
 Leaserijder wil binnen drie jaar over op elektrisch
 Bedrijven worstelen met identificeren en beschermen apparatuur
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Robotisering van automatisering plaatst outsourcing in totaal nieuw perspectief
 Onze welvaart behouden vereist meer inzet van robots
 Amsterdam is World Smart Capital 2013-2014
 Onze welvaart behouden vereist meer inzet van robots
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Zo verkort je de reistijd naar je werk
reacties
IT-afdeling vindt het moeilijk om aan hoge verwachtingen van bedrijf te voldoen (1) 
Leaserijder wil binnen drie jaar over op elektrisch  (1) 
Search advertising blijft ongekend populair  (2) 
Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig (1) 
Werknemers vinden zichzelf beter dan collega’s (1) 
Hoe moeten we leiding geven aan Generatie Y en Millenials? (1) 
Industrie moet keuzes maken en aan de slag met digitalisering (1) 
top10
Waarom een bezoek aan de psycholoog niet voldoende is bij een burn-out
Werknemer met 9-5 mentaliteit het meest gelukkig
Helft werknemers gestrest door verandering in organisatie
Werknemers vinden zichzelf beter dan collega’s
Met deze vijf stappen laat u datavisualisatie werken voor uw hele organisatie
Verandermanager is de sleutel tot succesvolle digitale transformatie
Twintig- tot 45-jarigen meest kwetsbaar voor financiële schokken
Psychische problemen onderbelicht bij aanvraag arbeidsongeschiktheidsuitkering
Nederlandse werknemers minst geneigd te spijbelen
IT-afdeling vindt het moeilijk om aan hoge verwachtingen van bedrijf te voldoen
meer top 10