zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Robotisering van automatisering plaatst outsourcing in totaal nieuw perspectief

24 december 2012 - Robotisering in de automatisering en de opmars van ‘autonome’ systemen – zoals applicaties die dankzij kunstmatige intelligentie zelfstandig IT-infrastructuren kunnen beheren – zouden volgens sommigen wel eens de grootste bedreiging kunnen betekenen van offshore outsourcing providers. Maar misschien is dat toch minder waarschijnlijk dan het lijkt. Het ziet er naar uit dat juist ook de traditionele offshore IT service providers in hoog tempo autonomics omarmen.

Nederlandse (IT-)bedrijven die hun concurrentiepositie willen beschermen en versterken, doen er verstandig aan de actuele innovatieslag niet te negeren en snel in actie te komen. Dat stelt Jeroen de Haas, Business Development Director van IPsoft


IT-robots worden al over de hele wereld ingezet door bedrijven en instellingen in vrijwel iedere sector van de economie. Ook in Nederland maken verschillende grote eindgebruikers in de financiële sector, telco’s, retailers, e-tailers, de reisbranche, zorg en de industrie al gebruik van zelflerende expertsystemen voor hun IT-beheer. Daarmee volgen zij het voorbeeld van de grootste en zeer succesvolle bedrijven wereldwijd. 

Nog goedkopere arbeid

Offshore partijen in bijvoorbeeld Azië en Oost-Europa lijken helemaal niet meer zo belust op alleen maar het ‘opentrekken van blikken mensen’. De ervaring leert dat deze bedrijven misschien wel veel sneller doorpakken dan de meeste West-Europese organisaties als het gaat om het omarmen van ‘automatisering van de automatisering’.
Loonstijgingen, het hoge personeelsverloop en ook kwaliteitsissues geven traditionele offshore outsourcing-partijen aanleiding tot fundamentele herziening van hun bedrijfsprocessen. Dus transformeren zich naar non-lineaire groeimodellen door slimmer werken en zullen verder opschuiven in de waardeketen. Nu rekensommen uitwijzen dat investeringen in intelligente IT gemiddeld binnen een half jaar een positieve ROI opleveren, wordt de keuze dus snel gemaakt. 

Druk op IT loopt verder op

De vraag is dus niet meer óf de robotisering van automatiseringstaken exponentieel verder zal groeien, maar wie sneller zal zijn… de eindgebruikers, de offshore outsourcers, of de westerse outsourcers... Want de voortgang van de technologische revolutie is ook in Nederland onvermijdelijk. En niet alleen omdat we in Nederland niet op kosten kunnen concurreren met lage-lonenlanden als het gaat om menselijke arbeidsinzet.
Door de genadeloze verandering van de bevolkingsopbouw – met vergrijzing aan de bovenkant en ontgroening aan de onderkant van de arbeidsmarkt – gaat het vinden van voldoende deskundige IT-ers een ‘leuke’ uitdaging worden. De toenemende complexiteit van met elkaar verknoopte systemen, de voortdurende uitdaging om verouderde systemen in de lucht te houden terwijl nieuwe toepassingen zich opdringen, en de extreme afhankelijkheid van technologie zetten IT-organisaties en servicemedewerkers bij outsourcing partners onder hoge druk. 

Wake-up call

Volledig geautomatiseerde afhandeling van de meeste routinetaken op het gebied van IT-beheer is al lang geen science fiction meer. Zelflerende expertsystemen kunnen bovendien ook steeds meer hoogcomplexe issues zelfstandig oplossen, veranderingen en processen orkestreren of zelfs autonoom uitvoeren en veel meer. Met name sterk IT-afhankelijke organisaties zijn er nu al klaar voor; die gebruiken al zelflerende expertsystemen. Net als steeds meer IT service providers die tijdig hebben ingezien dat het roer om moet. Ook offshore outsourcing service providers hebben de wake-up call gehoord en nemen actie. Gebruikers van de traditionele tooling zullen waarschijnlijk herkennen dat op dit gebied de afgelopen jaren eigenlijk geen echte innovatie heeft plaatsgevonden die heeft geleid tot vergelijkbare functionaliteit.
Wat zich steeds meer aftekent is een innovatiekloof met aan de ene kant organisaties die ‘automatisering van de automatisering’ omarmen, en aan de andere kant organisaties die in toenemende mate ontevreden zijn over de prestaties van externe IT-dienstverleners. Offshore outsourcing partijen en lokale service IT service providers stonden lange tijd aan de gunstige kant van de innovatiekloof. Nu staan vooral de gebruikers van ‘autonomics’ op voorsprong. Wel of niet outsourcen en wel of niet offshoren zijn hierdoor vragen geworden die in een heel ander licht zijn komen te staan.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Onze welvaart behouden vereist meer inzet van robots
 'IT-ers houden niet van automatisering'
 Term IT Helpdesk bestaat niet meer in 2020
 HR-afdelingen besteden meer uit
 
 
reacties
 
Willem  |   | 
25-12-2012
 | 
10:05 uur
De weerslag van deze ontwikkelingen zien we al een poosje terug in de meer fysieke wereld waar retention en back-home relocation van offshore outsourcing actueel is. Door technologische mogelijkheden spelen arbeidskosten een steeds minder belangrijke rol en halen we de productiefactor om andere reden weer naar huis.
NumoQuest®  |   | 
27-12-2012
 | 
12:29 uur
Je ziet dat deze theorie, langzaam maar zeker steeds vaker praktijk aan het worden is. Het neemt niet weg dat er voor de komende 20 jaar nog steeds een toenemende vraag zal zijn naar mensen met keteninzicht, migratie en implementatie ervaring.

Dat we steeds weer nieuwe wegen vinden IT te kunnen implementeren staat buiten kijf. Daar is IT en AI nu eenmaal voor bedoeld. Je kunt nu uiteindelijk niet eindeloos doorgaan met automatiseren, vooral niet omdat je met verschillende uitgangspunten te maken blijft houden, die voorlopig de AI van het verhaal nog even buiten de deur houden zal.

Ook Robotisering staat pas in de kinderschoenen en behoeft de nodige investering om uiteindelijk tot volle wasdom te kunnen komen.
Koos Overbeeke  |   | 
15-02-2013
 | 
12:45 uur
Interessante discussie die Jeroen aansnijdt.

De vraag is natuurlijk ook of kostenbesparingen de zaligmakende drijfveer voor outsourcing en offshoring levert.

Ik ken nogal wat situaties waarbij kostenbeheersing en flexibilisering van kosten ook belangrijk zijn evenals bijvoorbeeld de notie dat IT development en beheer geen kernfuncties van de onderneming zijn.

Versta me niet verkeerd. Soms zijn IT competenties wel kernfuncties maar lang niet altijd en in dit laatste geval kun je je afvragen of je als management tijd en energie aan dit aspect wilt besteden of dat je het liever overlaat aan mensen die er veel meer verstand van hebben.

En natuurlijk zijn technische innovaties altijd interessant om nader te onderzoeken en te bekijken of daar ook echte harde businessvoordelen uit komen of dat er sprake is van een techhype die over pakweg tien jaar pas volwassen wordt en ook dan pas businessvoordelen gaat opleveren.

Er zijn veel voorbeelden van dit laatste. Amazon.com begon in 1995 met de verkoop van boeken via Internet. De eerste winst werd pas behaald in 2001 en die winst was nog zeer mager.

In Nederland zijn eind jaren ’90 diverse ondernemingen met e-commerce ontwikkelingen gestart. Echter pas sinds 2008 zijn ondernemingen (BOL, Wehkamp, KPN) daar ook succesvol mee.

Zijn er lezers die wat meer over deze nieuwe technologie die Jeroen aansnijdt kunnen zeggen?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10