zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hagelslag essentieel onderdeel van autovakantie

12 juli 2013 - TNS NIPO heeft in opdracht van Volkswagen Nederland een onderzoek uitgevoerd rond het thema ‘op vakantie met de auto’. Wat blijkt: de meeste respondenten hebben er geen enkel probleem mee om 1.000 km of méér per dag te rijden. Zeker gezinnen met kinderen rijden het liefst véél kilometers achter elkaar. Om de kinderen te vermaken wordt alles uit de kast gehaald. De autovakantie wordt ook zeer degelijk voorbereid. En zonder typisch Nederlandse etenswaren als drop, kaas en vooral hagelslag is de pret niet compleet.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 561 Nederlandse eigenaren van de Volkswagen Touran en Sharan.



Wat nemen we mee?
Het onderzoek ging onder meer in op vakantiegewoonten. Hier bleek dat de respondenten sterk hechten aan bepaalde (typisch Nederlandse) etenswaren. Zo worden drop, pindakaas, kaas en vooral hagelslag genoemd als onmisbare items in de vakantie-uitrusting. De dingen die men het meest vergeet zijn van praktische aard. Bovenaan staat het paspoort. Ook opladers (van bijvoorbeeld mobiele telefoons), tandenborstels, zonnebrillen en zwemkleding scoren hoog.

Stress onderweg
De respondenten ervaren regelmatig stress onderweg. Slechts een kwart heeft er helemaal geen last van.
Files (38 procent) zijn de belangrijkste stressfactor. Meereizende kinderen veroorzaken in een vijfde van de gevallen gedoe. Om hen onderweg te vermaken trekken de ouders dan ook alle registers open: boeken (56 procent), speelgoed (55 procent), muziek (53 procent), DVD-spelers (52 procent) en tekenspullen (42 procent) gaan het meest mee. In 22 procent van de gezinnen wordt onderweg ‘ouderwets’ gezongen.
Eenmaal de huisdeur op slot gedraaid, schakelt de helft een portable navigatiesysteem in en de andere helft een ‘vast’ systeem in de auto. Toch zegt 43 procent ook altijd een papieren kaart mee te nemen. Eén op de vijf print de route voor de zekerheid uit.

Voorbereiding duurt minimaal enkele dagen
Een ruime meerderheid van de bevraagde Touran- en Sharan-rijders ziet de voorbereidingen als deel van de vakantiepret, een kwart als noodzakelijk kwaad. De vrouw in het huishouden besteedt (nog altijd?) de meeste tijd aan het inpakken. Dat inpakken gaat erg planmatig: 87 procent trekt er minimaal twee dagen voor uit, zestien procent zelfs meerdere weken.
Aan veiligheid wordt ook gedacht: 93 procent weet dat de bandenspanning omhoog moet als de auto zwaar beladen is. 70 procent controleert de spanning zelf, 68  procent checkt de ruitenwisservloeistof en 62 procent de motorolie. Een kwart brengt de auto naar dealer of garage voor een vakantiecheck. Netjes is men ook: 58 procent van de respondenten stofzuigt de auto voor de trip.

Waarheen, hoe, hoe ver?
Hoe komt men op zijn bestemming? Van de ondervraagden rijdt liefst 73 procent zonder mopperen 1.500 kilometer of verder naar een vakantieadres. De helft ziet de reis als deel van de vakantie, doet er meerdere dagen over, of plant onderweg uitstapjes. Frankrijk en Duitsland blijven de favoriete (auto)vakantielanden.

Kinderen? Dan in een keer en snél naar de bestemming
De onderzochte automobilisten blijken kilometervreters. Vooral gezinnen met kinderen rijden het liefst met zo weinig mogelijk stops naar hun bestemming. Bijna 60 procent van de gezinnen met kinderen vindt het rijden van 1.000 kilometer of meer per dag acceptabel. Zijn er geen kids, dan is dat slechts 35 procent. Om de reisduur toch acceptabel te houden, geeft 40 procent van de bestuurders met kinderen toe soms iets te hard te rijden. Bij gezinnen zonder kinderen is dat 25 procent.

Wat maakt een auto een vakantie-auto?
Voor de onderzochten (50 procent) die de vakantiewensen zwaar laten meewegen in de aanschaf van een auto, is ‘ruimte’ de cruciale factor. Een grote bagageruimte ziet 89 procent als topprioriteit. Ook veelgenoemd werden rijcomfort (64 procent), de airco (73 procent) en de mogelijkheid tot het trekken van een aanhanger/caravan (42 procent). Zo’n driekwart van de ondervraagden monteert een trekhaak voor genoemde caravan/aanhanger of een fietsdrager. Ook een bagagebox op het dak van de auto wordt regelmatig gebruikt: in 42 procent van de gevallen. Dat is zelfs 50 procent als er kinderen meereizen. Extra bagageruimte is dan blijkbaar zelfs in een ruimte-auto onontbeerlijk.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negen tips tegen vakantiestress
 Crisis heeft meer invloed op vakantie Nederlander
 Zonder werkstress op vakantie: negen tips
 Nederlanders minder reislustig dan in 2012
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10