zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders minder reislustig dan in 2012

5 juni 2013 - Ruim de helft (60 procent) van de Nederlanders gaat in 2013 minimaal één keer op vakantie. Slechts zestien procent geeft aan dat ze dit jaar niet op vakantie gaan en bijna een kwart (24 procent) weet het nog niet. Dit blijkt uit onderzoek van Cendris onder ruim 9.000 Nederlanders.

Cendris heeft ook vorig jaar onderzoek gedaan naar het vakantiegedrag van landgenoten. In 2012 ging 66 procent van de respondenten nog met vakantie. Tien procent van de ondervraagden ging vorig jaar vaker dan twee keer op vakantie. Deze groep bestond voornamelijk uit kostwinners van 55-70 jaar (dertien procent) en tweepersoonshuishoudens (dertien procent). 



Waar gaat de reis heen?

Nog steeds is de Benelux erg populair als vakantiebestemming; twintig procent van de respondenten gaat liever wat dichter bij huis op vakantie. Deze groep bestaat voor een groot deel (25 procent) uit gezinnen met kinderen tot twaalf jaar. Bijna een kwart (24 procent) van de vakantiegangers gaat buiten Europa op vakantie. Dit zijn veelal alleenstaanden van 35+ (29 procent), mensen die in hoogbouw wonen (29 procent) en Nederlanders die geen beschikking hebben tot een auto (29 procent). 

Crisis

In 2012 zijn er aanzienlijk minder vaak vakanties geboekt ten opzichte van 2011. Dit verschil geldt vooral voor vakanties buiten Europa, maar ook vakanties in de Benelux en in Europa werden in 2012 minder geboekt dan in 2011. Bijna een kwart van de Nederlanders wist onlangs niet of ze in 2013 een vakantie gaan boeken. Slechts zes procent van de respondenten zegt in 2013 twee keer op vakantie te willen gaan. Als u dit percentage vergelijkt met het percentage Nederlanders dat in 2012 meer dan twee keer op vakantie is geweest (tien procent), dan lijkt het toch of de crisis hier impact op heeft. 

Belangrijk op vakantie

De overgrote meerderheid van de respondenten (ruim 80 procent) vindt natuur en gezellige of interessante stadjes in de omgeving belangrijk tijdens de vakantie. Andere vakantiegangers, uitgaansgelegenheden en sport- en spelmogelijkheden wordt veel minder vaak belangrijk gevonden (25 procent). Nederlanders die ieder jaar naar dezelfde reisbestemming gaan vinden deze aspecten veel belangrijker. Ook winkels en een zwembad of het strand in de buurt zijn voor deze groep mensen belangrijker, in tegenstelling tot cultuur in de buurt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Administratieve, logistieke en sales banen meest populair onder werkzoekenden
 Klanttevredenheid op hoger level met ISO 10000-serie
 Vijf manieren om data-downtime te voorkomen tijdens de vakantie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ICT-veiligheidstips voor vakantiegangers
 Tweederde leaserijders wil zuinige auto met vakantie-inruil
 Trends in vakantiewoningen: economische stabiliteit en groen
 Meeste vakantiegeld gaat naar spaarrekening
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10