zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mobiel internet streeft vaste internetaansluiting voorbij

6 juni 2013 - De wereldwijde omzet uit mobiel internet bedraagt in 2014 voor het eerst meer dan de helft van de totale omzet uit internettoegang. Er wordt volgend jaar naar verwachting 259 miljard dollar uitgegeven aan mobiele internetaansluitingen. Daarmee streeft mobiel internet vaste breedbandverbinding voorbij. Dat is een van de conclusies uit de 'Global Entertainment & Media Outlook 2013-2017' van PwC.

Volgens de outlook beschikt 51 procent van de huishoudens wereldwijd in 2017 over breedbandinternet, ten opzichte van 40 procent in 2012.Het aandeel mobiel internet daarin stijgt van 31 procent in 2012 naar 54 procent in 2017. De groei van mobiel internet hangt nauw samen met de groeiende verkoop van tablets en smart phones. Deze apparaten vormen ook de drijvende kracht achter de stijgende omzet uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven. 



Online inkomsten
In 2017 komt 47 procent van de totale uitgaven aan entertainment en media uit online advertenties en digitale consumentenuitgaven. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2008. Vorig jaar kwam een derde van de totale entertainment- en media-uitgaven voort uit online advertenties en digitale consumentenuitgaven. Zo groeit de omzet uit mobiel adverteren de komende vijf jaar gemiddeld met 27 procent per jaar naar 27 miljard dollar in 2017. 

Groeiende middenklasse
Volgens Ennel van Eeden, kenner van de entertainment- en mediasector, vormen de groeiende middenklasse en sterke urbanisatie in landen als China, Brazilië, India, Rusland, Mexico en regio's als het Midden-Oosten en Noord-Afrika de aanjagers van deze ontwikkeling. "Wij voorspellen dat de vier BRIC-landen in 2017 samen alleen al goed zijn voor de helft van alle wereldwijde mobiele internetgebruikers. De bedrijven die hiervan profiteren, zijn de bedrijven die in rap tempo en flexibel in kunnen spelen op de snel veranderende consument wereldwijd en continue relevante, gepersonaliseerd content kunnen leveren." 

Digitale volwassenheid
De digitale volwassenheid verschilt per markt. In 2008 vormden de bestedingen aan fysieke formats zoals dvd's, video games en cd's nog 88 procent van de totale bestedingen aan entertainment- en mediacontent. In 2017 daalt dit percentage naar 53 procent. In het gamessegment stijgen de bestedingen aan mobile games het snelst: de komende jaren gemiddeld met gemiddeld tien procent naar 14,4 miljard in 2017. Ter vergelijking: de bestedingen aan console games stijgt de komende jaren met gemiddeld vijf procent. De uitgaven aan de online tv-advertentiemarkt zullen de komende jaren verdrievoudigen, al blijven deze omzetten verhoudingsgewijs een fractie van de totale uitgaven aan tv-reclame. 

Online betaalmuren
Kranten gaan steeds vaker over op online betaalmuren. Volgens onderzoek van PwC laat ruim 30 procent van alle kranten binnen drie jaar online lezers betalen voor volledige toegang. Nederland loopt hierin overigens voorop. Er is ook goed nieuws ten aanzien van de inkomsten uit internetadvertenties. Deze markt groeit de komende jaren verhoudingsgewijs het snelst van alle dertien E&M-segmenten, namelijk tot 2017 gemiddeld met 13,1 procent per jaar. Nu al gaat er ruim 100 miljard dollar in dit segment om. In 2017 groeit dit naar ruim 185 miljard dollar. Na een periode van dalende omzetten zal de wereldwijde krantenmarkt de komende jaren dan ook stabiliseren.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
 Tien MVO-managers op shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2018’
 Nederlander heeft liever geen expat als collega
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongeren zijn meest intensieve mobiele nieuwsconsumenten
 Opmars contact via mobiel internet bij de consument
 Steeds meer automobilisten zijn online onderweg
 Mobiel internetten neemt toe, en daarmee de uitdaging voor de marketeer
 
 
reacties
 
Frank  |   | 
14-06-2013
 | 
13:58 uur
Wie had dit 5 jaar geleden gedacht?
PrioNet  |   | 
25-04-2014
 | 
12:53 uur
De verschuiving is inderdaad erg sterk te zien! Ik denk dat veel mensen dit 5 jaar geleden niet gedacht hadden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
Een derde van de Nederlanders niet fysiek actief tijdens werkdag (1) 
Hoe we zelf ons succes saboteren (2) 
Een op de drie Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk  (1) 
top10
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Gepland netwerkonderhoud? Zo stelt u iedereen op de hoogte
Directie laat toegevoegde waarde IT-afdeling links liggen
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
'Bedrijven moeten zich hard maken voor meer vrouwen in datawetenschap'
Grootste organisaties maken verwachtingen consument niet waar
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
meer top 10
vacatures
meer vacatures