zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe rechtvaardiger de selectie, hoe meer talentvolle sollicitanten

10 april 2013 - Kennisintensieve bedrijven op jacht naar talent doen er goed aan te zorgen voor een rechtvaardig sollicitatieproces en de rechtvaardigheidsverwachtingen bij potentiële sollicitanten gestructureerd te managen. Dit helpt om talentvolle sollicitanten aan te trekken, faalangst tijdens de sollicitatie te verminderen en de meest talentvolle sollicitanten aan zich te binden.

Dit stelt Brigitte Geenen in haar proefschrift Managing Applicant Justice Expectations. Op 12 april 2013 promoveert zij aan de Open Universiteit



Strijd om talent

Demografische ontwikkelingen hebben er toe geleid dat vooral bij kennisintensieve bedrijven een hevige strijd gaande is om het aantrekken (en behouden) van talentvolle medewerkers die op meer plaatsen in een organisatie inzetbaar zijn. In deze ‘war for talent’ kunnen de meest talentvolle sollicitanten het zich veroorloven te kiezen voor de in hun ogen meest aantrekkelijke werkgever. Geenen onderzocht onder meer de invloed van communicatie tussen sollicitanten over de rechtvaardigheid van selecties. Zij concludeert: "De kracht van peercommunicatie is veel groter dan bedrijven zich realiseren, het zou goed zijn als zij daar meer gestructureerd gebruik van maken. Bijvoorbeeld door sollicitanten te stimuleren om feedback te geven via communicatieplatforms als Twitter." 

Faalangst

Potentiële talentvolle sollicitanten reageren volgens Brigitte Geenen eerder op een vacature wanneer zij van elkaar horen dat de selectieprocedure eerlijk en respectvol is verlopen en dat de resultaten van een selectietest op een zorgvuldige manier worden benut. Door deze positieve communicatie groeit het vertrouwen in een organisatie en de verwachting dat ook zij eerlijk worden behandeld. Het heeft bovendien tot gevolg dat sollicitanten meer gemotiveerd zijn en dat faalangst tijdens het sollicitatiegesprek en de selectietest vermindert. Het voordeel voor bedrijven is dat zij zo een beter zicht krijgen op de meest talentvolle kandidaten waarnaar zij op zoek zijn. Daar komt bij dat een positieve gemoedstoestand bij sollicitanten resulteert in minder klachten over de procedure en een beter imago van de organisatie als aantrekkelijke werkgever.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
 Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
 Werkende gelooft dat kwaliteit onderwijs beter zou zijn met minder overheidsrichtlijnen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sollicitant ergert zich aan algemene afwijzingen
 Persoonlijkheidstest vaak gebruikt bij selecteren talent
 Slecht gevoel over werksfeer belangrijkste afhaakreden bij sollicitatie
 Acht tips voor een optimaal sollicitatiegesprek
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
10-04-2013
 | 
07:07 uur
Een prachtig artikel met een heerlijke pretentie.Professionals willen zeker graag werken voor een organisatie van Naam. Dat moge duidelijk zijn. Maar, even voor NL sprekend, zijn er nogal wat beperkingen die een zeer grote rol spelen.

Als we even kijken naar de grotere organisaties met potentie, kunnen we niet om de feiten heen dat wanneer 'Talent' de dertig is gepasseerd, deze al rekening mag gaan houden met een exit. Dat is iets waar veel organisaties zich aan hebben bezondigd sinds het uitbreken van de crisis.

Talenten zijn niet dom
Allereerst zullen recruiters eerst eens aan moeten gaan geven wat zij denken te zien als 'Talent'. In relatief korte tijd zijn erg veel mensen zichzelf ineens 'talent Manager' gaan noemen maar een duidelijke oprechtheid in wat dat 'Talent dan ook is ontbreekt in meer dan negentig procent van de gevallen.

Voor de één is talent een young upcoming professional die heel aardig kan leren en voor de ander heeft dat weer andere criteria voor 'liefst een duizendpoot die zo goedkoop mogelijk is'.

Dan hebben we het nog niet eens over 'cowboys' in de markt die er niets aan gelegen blijkt te liggen zo snel mogelijk een database te willen vullen met cv's.

Schaars Talent
Men roept van alle kanten dat talent schaars is en onlangs riep Nelie Smit op tot het formeren van een database voor jong talent.

Discriminatie
Momenteel vind er een ongekende discriminatie plaats waar niemand zich ook maar iets schijnt te willen bekommeren, ook niet van overheidswege. Leeftijdsdiscriminatie is heel gewoon geworden terwijl vacatures, vaak naa het vervullen daarvan, gewoon gepubliceerd blijven staan.

Falend HR/Recruitment
Steeds vaker komt ook dat 'Talent' tot de conclusie, en dergelijk nieuws gaat nu eenmaal sneller dan het goede nieuws, tot de ontdekking dat de waarde van dat talent een beperkte houdbaarheid en inzetbaarheid blijkt te hebben.

Assessments
Men komt steeds vaker tot de conclusie dat assessments en het CV steeds vaker verkeerde uitslagen tonen en geenszins 'talent' op de goede manier inzichtelijk maakt, temeer omdat er aan weerszijden partijen zitten met een persoonlijk, zakelijk en financieel belang waardoor de weergave meer dan gekleurd is, de grondslag voor menig mismatch.

Er zijn in NL wat dat betreft maar zeer weinig onafhankelijke methoden en specialisten die werkelijk talent inzichtelijk weten te maken.

Tenslotte
Als men zich te buiten gaat aan bijvoorbeeld leeftijdsdiscriminatie en de speurtocht naar 'talent' beperkt tot de 'Happy young en weinig kostende few'.... die moet niet raar opkijken dat ze redelijk ongeïnteresseerd en opportunistisch 'talent' over de vloer krijgen want ....

Talent is bovenal niet gek en weet heel goed wat de werkelijke individuele waarde is doorgaans.

Er wordt veel geroepen maar de praktijk blijkt zoveel anders. Wellicht eens tijd weer een beetje realistischer te worden in HR en recruitment? Anders zult u dat 'talent' wat u allemaal zo dringend nodig heeft niet vinden, dus ook niet de Loyaliteit, Inzetbare Kennis en Ervaring, Inzicht en bovenal, Betrouwbaarheid en Flexibiliteit.

Henk van Ouwerkerk  |   | 
10-04-2013
 | 
09:30 uur
NumoQuest® Hélemaal met u eens. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen heb ik ervaren. Laat men zich richten op de goede werkgevers/recruiters en daar de energie in steken. Dat is een win win situatie. De mindere werkgever cq recruiter ziet dat dan met lede ogen aan, wellicht draaien ze dan vanzelf wel bij en mogen we ze verwelkomen bij de goede wervers. Tenslotte verdient iedereen een eerlijke kans ;)
Adriana van Schalken | Payroll Works  |   | 
10-04-2013
 | 
11:02 uur
Mooi gezegd NumoQuest®.

Gelukkig zijn er inderdaad uitzonderingen, zo heb ik dit mogen ervaren bij het payroll bedrijf waar ik nu werk.
Ik denk dat het voor de talenten goed zoeken is om ook een 'talentvol' bedrijf te vinden.
RF Pieterman  |   | 
11-04-2013
 | 
11:29 uur
Volledig met de inhoud van het artikel eens.
Debestesollicitant.nl heeft een uitstekende reputatie m.b.t. de juiste keuze en (na)behandeling van de ingestuurde sollicitaties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Werkende gelooft dat kwaliteit onderwijs beter zou zijn met minder overheidsrichtlijnen
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn
Significant meer mensen terug naar kantoor
meer top 10