zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slecht gevoel over werksfeer belangrijkste afhaakreden bij sollicitatie

5 september 2012 - Geen goed gevoel bij de werksfeer wordt door de Nederlandse beroepsbevolking genoemd als de belangrijkste reden om een sollicitatieprocedure te staken, op de voet gevolgd door lange reistijd en (minder dan marktconform) salaris. Mannen haken vaker af op een typisch Amerikaans beleid - iedereen eruit als het slecht gaat- terwijl vrouwen eerder afhaken door lange reistijd en het ontbreken van parttime mogelijkheden.

Dit blijkt uit een analyse die de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie uitvoerde op het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) in het kader van haar Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. 



Gevoel bij werksfeer belangrijkste showstopper bij sollicitanten

Aan de Nederlandse beroepsbevolking is gevraagd wat voor hen de belangrijkste redenen zouden zijn om zich terug te trekken uit een sollicitatieprocedure. Het ontbreken van een goed gevoel bij de werksfeer was de belangrijkste afhaakfactor (47 procent), op de voet gevolgd door lange reistijd (46 procent), salaris (45 procent), vervelende baas (37 procent) en het ontbreken van een goede eerste indruk (32 procent). Het gevoel speelt daarmee een dominante rol bij het kiezen van een (nieuwe) werkgever. Tussen mannen en vrouwen zijn een paar opvallende verschillen. Vrouwen noemen vier procent meer redenen om een procedure te staken, waarin mobiliteit (lange reistijd en bereikbaarheid met openbaar vervoer) vaker een afhaakfactor is evenals het ontbreken van parttime mogelijkheden. Mannen daarentegen haken eerder af op Amerikaans beleid, waarin iedereen eruit gaat als het slecht gaat. 

Top tien afhaakfactoren

1. Geen goed gevoel bij de werksfeer
2. Lange reistijd
3. Salaris (minder dan marktconform)
4. Vervelende baas/leidinggevende
5. Geen goede eerste indruk
6. Negatieve verhalen uit mijn netwerk
7. Amerikaans beleid, iedereen eruit als het slecht gaat
8. Geen goede naam/goed imago in de markt
9. Geen parttime mogelijkheden
10. Recruiter/bedrijf houdt zich niet aan zijn afspraken

Jongeren en hoogopgeleiden haken eerder af op slechte verhalen
Wanneer we kijken naar de verschillen in afhaakfactoren tussen generaties op de arbeidsmarkt zien we dat jongeren, evenals hoogopgeleiden, eerder geneigd zijn af te haken in het sollicitatieproces op basis van negatieve verhalen uit het netwerk. Voor personen in hun midcareer -tussen de 25 en 40 jaar oud- is het geboden salaris de belangrijkste showstopper. Ook het ontbreken van parttime mogelijkheden wordt door deze generatie meer dan gemiddeld genoemd als afhaakfactor. Bij de 40-plusser is juist Amerikaans beleid een afhaakfactor. 
"Alleen een goede indruk achterlaten op de recruitmentsite is niet genoeg om het juiste talent aan te trekken," aldus Manola van Diest, coördinator Marketingcommunicatie bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. "De stijgende werkloosheid geeft sommige werkgevers het idee dat het werven makkelijker wordt en dat de toon in het sollicitatieprocedure scherper kan. Dat is een verkeerde veronderstelling, omdat het aantrekken van de beste mensen hand in hand gaat met goed werkgeverschap, ambassadeurs en een positieve candidate experience. Werkgevers die dit niet onderkennen lopen de kans om juist door een weinig kandidaatgerichte procedure het broodnodige talent te verliezen."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Belgische sollicitanten peilen werksfeer actief
 Salaris voor Nederlanders belangrijkste bij keuze werkgever
 Starters vallen niet voor goede secundaire arbeidsvoorwaarden
 Vooral vrouwen hechten aan goede werksfeer
 
 
reacties
 
Mervad  |   | 
5-09-2012
 | 
20:21 uur
Dat vind ik dus ook. Ik wil mezelf prettig voelen als ik aan het werk ben. Zolang ik mijzelf niet binnen de organisatie vindt passen, zal ik mij ook niet op mijn gemak voelen en mijn prestaties zullen daar onder lijden.
Manola van Diest  |   | 
7-09-2012
 | 
15:24 uur
Uit dit onderzoek blijkt dat sollicitanten heel gevoelig zijn voor de sfeer binnen een organisatie. Het is dan ook belangrijk hieraan aandacht te besteden, want positieve werknemers stralen dit naar buiten toe uit.
Danny  |   | 
6-03-2013
 | 
17:44 uur
Wat ook belangrijk is, sollicitanten zijn ook potentiële klanten, als je deze slecht behandeld tijdens de sollicitatie, dan kan het zijn dat hij nooit meer producten bij uw bedrijf koopt, en deelt zijn slechte ervaring met zijn/haar netwerk!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10