zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Acht tips voor een optimaal sollicitatiegesprek

31 mei 2012 - Nederlandse managers beslissen al binnen vijf minuten na het lezen van een CV of een sollicitant geschikt is. Dat blijkt uit de resultaten van de Workplace Survey van Office Team. Niet zo gek nu de werkloosheid verder is gestegen en het aantal sollicitanten alleen maar toeneemt. Dan is een snelle scan wel zo wenselijk. Maar als de kandidaten eenmaal uitgenodigd zijn voor een gesprek, is een grondige selectie natuurlijk wel vereist.

Hugo Stienstra geeft op zijn Monsterboardblog acht basistips voor een succesvol sollicitatiegesprek.



1. Behandel kandidaten als klanten
Bedenk dat een sollicitant, net als een klant, zijn slechte ervaring met anderen deelt. Behandel iedereen dus met respect. Kom op tijd voor het gesprek en kleed u netjes. Zij doen immers hetzelfde voor u. 

2. Laat de juiste mensen de gesprekken voeren
 
De manager voor wie de sollicitant komt te werken is de meest logische persoon om het leeuwendeel van het gesprek te laten voeren. Hij weet immers wat voor werkzaamheden iemand moet uitvoeren en kan dus de beste vragen stellen en beantwoorden. Heeft u een klein bedrijf waarbij een persoon meerdere ‘afdelingen’ aanstuurt? Laat de sollicitant dan ook praten met zijn potentiële nieuwe direct collega’s aangezien zij waarschijnlijk meer specifieke kennis over de functie hebben. 

3. Bereid goede vragen voor
 
Maak een lijst met vragen die u de kandidaten wilt stellen. Wacht hiermee niet tot het laatste moment, neem er de tijd voor. Door u goed voor te bereiden zorgt u er niet alleen voor dat het gesprek soepel verloopt, het voorkomt ook dat u vergeet naar bepaalde informatie te vragen. 

4. Voorkom de standaardvragen
 
‘Waar wil je zijn over vijf jaar?’ Iedere sollicitant heeft zijn antwoord op deze vraag klaar. De vraag zegt dus meer over hoe goed de sollicitant zich heeft voorbereid, dan over zijn werkelijke plannen. Stel liever een vraag die de kandidaat niet verwacht om een idee te krijgen van hoe hij omgaat met onverwachte situaties. 

5. Luister meer dan dat u praat
 
Stel kandidaten aan het begin van het sollicitatiegesprek gerust door het stellen van een aantal algemene vragen. Laat daarna vooral hen aan het woord. 

6. Vis naar praktische informatie 
Vragen die zijn gebaseerd op praktijksituaties geven de meest waardevolle antwoorden. Ze laten u zien hoe iemand met een bepaalde situatie zou omgaan en of iemand geschikt is voor de functie. Vraag dus bijvoorbeeld hoe iemand problemen uit de weg ruimde bij het uitvoeren van een specifiek project. 

7. Vertel over uw bedrijf en werksfeer
Het is net zo goed uw taak het bedrijf aan de sollicitant verkopen als andersom. Maak de kandidaat duidelijk wat voor arbeidsvoorwaarden uw bedrijf te bieden heeft. Vertel over doorgroeimogelijkheden, waarom mensen het leuk vinden om voor uw bedrijf te werken en de werksfeer. 

8. Let op de tijd
Bepaal van tevoren hoeveel tijd u aan een sollicitatiegesprek wilt besteden en houd u daar aan. Bent u er na een half uur achter dat het niets wordt met een kandidaat? Voelt u zich dan niet verplicht te blijven zitten om de tijd vol te maken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
 Rapport benadrukt belang van gelijke kansen en mogelijkheden voor hybride werknemers
 HR-digitalisering nog altijd meer gericht op HR dan op werknemer
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Do’s en dont’s voor follow-up na uw sollicitatie
 Eerste minuten sollicitatiegesprek zijn cruciaal
 De consequentie van het niet stellen van de juiste vragen
 Vijf soorten sollicitatieblunders (plus adviezen om ze te voorkomen)
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
Samenwerking CIO-CFO stimuleert bedrijfstransformatie
meer top 10