zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijfsleven gaat voor snel geld in plaats van lange termijn waardecreatie

11 februari 2013 - De druk om te verkopen heeft in de afgelopen twee jaar de opbrengsten van bedrijfsverkopen aanzienlijk verlaagd. Zo blijkt uit de 2012 Global Corporate Divestment Survey van Ernst & Young. Zes van de tien ondervraagden noemt financiële motieven op korte termijn als reden voor een desinvestering in plaats van gunstige effecten voor de onderneming op de langere termijn.

Veel bedrijven konden de afgelopen vijf jaar moeilijk aan krediet komen of moesten juist leningen aflossen. Het ad-hoc beleid blijkt minder op te leveren en is riskant. Arjan Groen, partner bij Ernst & Young: "73 procent van de ondernemingen geeft in ons onderzoek toe geld te hebben laten liggen, die bij gebrek aan succes van de markt zijn gehaald." 



Strategische benadering
Een klein aantal ondernemingen volgt echter wel een strategische en structurele benadering. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen met een professionele aanpak hun waardedoelstellingen overtreffen. Zij zijn onder andere in staat zich in potentiële kopers te verplaatsen, hebben een gedetailleerd separatieplan, voeren dat in veel gevallen uit en laten hun waardecreatie- en verkooptraject op een gedegen wijze toetsen en begeleiden. 

Golf desinversteringen verwacht

Het desinvesteringsthema lijkt steeds actueler te worden. 77 procent van de ondervraagden wil hun desinvesteringsplan gaan versnellen en 46 procent verwacht binnen twee jaar één of meerdere verkooptrajecten af te ronden. Arjan Groen: "De lessen van de succesvolle minderheid zijn in het onderzoek uitgewerkt. Desinvesteringen zullen op deze wijze minder problemen veroorzaken, meer kunnen opleveren en sneller voltooid worden."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Er gloort licht aan de Europese horizon in 2013'
 Ook in 2012 zware druk op funding van Europese financiële instellingen
 Vertrouwen in bancaire sector herstelt langzaam na kredietcrisis
 Internationale onzekerheid blijft hoog
 
 
reacties
 
NumoQuest®  |   | 
11-02-2013
 | 
08:44 uur
Het artikel zelf is niet zo heel vreemd natuurlijk. Onder de hausse van de 'short sell & profit' is die 'profit' steeds dunner en marginaler geworden natuurlijk. Als we eens gaan kijken naar het rendement van al dat shortselling in vergelijking met conservatievere investeringen, dan is het gewoon de waan van het moment.

Want na shortselling is er doorgaans niets meer en zal, heel begrijpelijk, er een grote desinteresse in investering komen omdat die zogenaamde grote vijver van ..... volkomen geplunderd is.

De meer traditionele belegger heeft zaken gewoon evenwichtig gespreid en kijkt op de rendement op de langere termijn. Daar heb je overigens geen E&Y voor nodig dit te verduidelijken.

Gewoon common sense volstaat.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10