zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vertrouwen in bancaire sector herstelt langzaam na kredietcrisis

1 december 2011 - Het consumentenvertrouwen in banken blijft broos en het vertrouwen in de financiële sector als geheel is nog steeds erg laag. Dat is de belangrijkste conclusie uit het rapport 'Nurturing Trust: De publieke opinie over banken in Social Media onder de loep' van MarketResponse. Het rapport is gebaseerd op een diepgaande analyse van ruim 500.000 online berichten die dit jaar door consumenten en online media zijn gepubliceerd.

Via social media laten consumenten zich meer en meer uit over banken. Het gaat daarbij om alledaagse ervaringen met hun eigen bank, maar ook om meningen over de gehele sector. Volgens Wim Nieuwenhuijse, directeur bij MarketResponse, blijkt nog steeds een groot gebrek aan vertrouwen in het financiële systeem sinds de kredietcrisis. Nieuwenhuijse: "Door alle ontwikkelingen in de sector is de consument zeer gevoelig geworden voor het handelen van banken. Banken worden dan ook nauwlettend in de gaten gehouden door consumenten. Een misstap wordt genadeloos afgestraft. Ondanks de kritische houding van de consument, zien we wel dat het vertrouwen herstelt. De gehele sector heeft echter nog een lange weg te gaan." 



Waardering
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten ook zeer enthousiast kunnen zijn over hun bank. Met name de nichebanken ASN Bank en Triodos weten zich met hun nadrukkelijk duurzame positionering veelal positief besproken te worden. "Klanten kiezen zeer bewust voor deze banken en willen dit uitdragen. Daarnaast, en dat is minstens zo belangrijk, slagen deze banken er in om hun beloften kennelijk om te zetten in daden. Dat zie je terug in het online sentiment en de waardering van klanten voor deze banken," aldus Nieuwenhuijse. Ook andere banken mogen rekenen op positieve reacties als zij in staat zijn verwachtingen ten aanzien van hun producten en dienstverlening waar te maken. "We zien dan ook een heel duidelijk verband tussen het online sentiment en de klantloyaliteit en klantvriendelijkheid van banken die we in eerdere studies zien." 

Hervorming
De enorme hoeveelheid berichten waarin consumenten zich uitlaten over banken onderstreept het belang voor 'hervorming'. Banken doen er goed aan deze feedback ter harte te nemen, en oorzaken aan te pakken en transparantie te bieden. Daarmee kunnen banken het vertrouwen van de consument herwinnen. Innovaties als nieuwe apps en actieve ondersteuning door webcare teams kunnen op een positieve belangstelling rekenen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act
 Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
 Doorstromer bereid te wachten met aankoop volgende woning door oververhitte huizenmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Aanhoudende kritiek op banken slecht voor duurzame ontwikkeling
 Opzet toezicht DNB op banken beter, praktijk niet te controleren
 Eerlijke bankwijzer: openheid van banken onder de maat
 ‘Banken willen bijdragen aan economische ontwikkeling’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
Managers hebben weinig op met personeelsfeestjes (1) 
top10
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen
64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk
Collega’s niet geliefd op de BBQ
De geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie
Vakantiekriebels: nieuwe situaties brengen automobilist van slag
Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen
Financiën onderbelicht thema in vitaliteitsbeleid organisaties
Gebruik werkplekken en vergaderruimtes kelderde sinds corona stevig
Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
meer top 10