zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders vormen een nieuwsgierig volkje

8 februari 2013 - Nederlanders denken zelf over een grote algemene kennis te beschikken. 90 procent beoordeelt de eigen kennis met een rapportcijfer zeven of hoger. In werkelijkheid valt dit tegen. Slechts een enkeling weet het juiste antwoord op een vraag als 'Waarom halen we geen energie uit de Sahara?'. De thema's wetenschap en energie staan in de top drie interessante onderwerpen.

Ondanks dat een algemene kennisvraag vaak onbeantwoord blijft, zijn Nederlanders nieuwsgierig aangelegd (86 procent), blijkt uit onderzoek van MIXX



Kennis is macht

Nederlanders zijn bang om dom over te komen (81 procent), reden genoeg om zich goed te informeren. Een kwart gebruikt algemene kennis om anderen af te troeven. Het antwoord weten op een moeilijke, gekke vraag geeft een gevoel van blijdschap (29 procent), zelfverzekerdheid (26 procent) en trots (23 procent). Bij het niet weten bekruipt ons een onrustig gevoel, onzekerheid en frustratie. Om deze gevoelens voor te zijn schakelen Nederlanders direct een hulplijn in. Met stip op een staat internet als kennisbron (88 procent).

Informele kennisbronnen

Hoewel de thema's energie en wetenschap behoren tot favoriete thema's van Nederlanders, blijven kennisvragen vaak onbeantwoord. Ondanks dat men het antwoord simpelweg niet weet, is driekwart van de bevolking wel nieuwsgierig naar het antwoord. Informele manieren om aan kennis te komen zijn geliefd. 75 procent is van mening dat kijken naar of meedoen met een kennisquiz bijdraagt aan de eigen ontwikkeling. Het merendeel van de Nederlanders neemt zelf regelmatig actief deel aan een quiz. 

Mannen van Mars & vrouwen van Venus

Opvallend genoeg beoordelen mannen en vrouwen de eigen kennis verschillend. Mannen schatten zichzelf en hun eigen kennisniveau hoger in dan vrouwen. Mannen zijn meer competitief ingesteld maar liefst 27 procent van de mannen gebruikt kennis om anderen af te troeven ten opzichte van dertien procent van de vrouwen. Daarentegen voelen vrouwen zich meer voldaan als ze een antwoord juist hebben (35 procent) dan de mannelijke helft van de bevolking (23 procent). 

Bewondering voor kennis

Het delen van feiten en weetjes op een verjaardag blijft onverminderd populair. Wellicht draagt hieraan bij dat mensen met parate kennis alom bewonderd worden (78 procent). Niet alleen wordt het massaal gewaardeerd om leuke, interessante feitjes te horen (90 procent), eenzelfde groep deelt zelf graag de kennis met anderen. Ook educatie is belangrijk: 83 procent vindt het belangrijk kinderen en kleinkinderen te voeden met feiten & weetjes. Een nieuwsgierig karakter is niet gebonden aan leeftijden; alle leeftijdsgroepen tonen eenzelfde mate van nieuwsgierigheid.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier foute redenen om geen vragen te stellen
 Leidingnemen: omdat vakkennis alleen niet genoeg is
 Kennisdeling op de werkvloer niet optimaal
 Werknemer leert liefst in de praktijk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10