zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zonder focus op innovatie blijft kloof tussen business en IT groeien

22 januari 2013 - Het gaat niet goed met de samenwerking tussen IT- en businessmanagement. Uit onderzoek van CA Technologies blijkt dat een groeiende groep businessmanagers hun relatie met IT omschrijven in termen als 'gespannen' of zelfs 'op voet van oorlog'. Er wordt slecht samengewerkt en van onderling vertrouwen is vaak nauwelijks sprake.

Dit heeft tot gevolg dat de door veel directies gewenste focus op innovatie niet van de grond komt en bedrijven belangrijke kansen missen voor het genereren van extra omzet, het laten toenemen van het marktaandeel, het versnellen van time-to-market en het verhogen van de klanttevredenheid. Naar aanleiding van het onderzoek 'Why IT needs to lead now: the innovation imperative', wordt daarom een beroep gedaan op IT-managers om deze kloof zo snel mogelijk te dichten. 



Relatie IT en business kan 'boost' gebruiken

Het onderzoek van CA is wereldwijd uitgevoerd onder 800 business- en IT-managers. Maar liefst 34 procent van de ondervraagde businessmanagers omschrijft de relatie met IT als 'gespannen', 'geen onderling vertrouwen' en 'op voet van oorlog'. Zij ervaren geen intensieve samenwerking met hun IT-afdeling. Aan de kant van IT is 31 procent het met deze typeringen eens.
Een kwart van de IT-respondenten ziet IT als een 'autoriteit' of 'expert' op het gebied van innovatie. In de business-organisatie is slechts een vijfde (21 procent) het hier mee eens. Deze resultaten tonen aan dat IT-managers, eerder dan hun zakelijke tegenhangers, geneigd zijn zichzelf aanjager van innovatie of innovatie-expert te noemen of van mening zijn dat zij over de benodigde vaardigheden bezitten om voor innovatie te zorgen. Businessmanagers beoordelen IT echter beduidend lager op punten als kennis van de business, algemene vaardigheden en communicatieve vaardigheden. 

Noodzaak van innovatie

"Dit onderzoek over innovatie bevestigt dat de meerderheid van de IT-middelen nog steeds wordt gebruikt om 'het licht aan te houden.' IT is echter op een kritiek punt beland en zal moeten bepalen hoe inefficiënties verwijderd kunnen worden zodat bedrijfskritische projecten snel en flexibel kunnen worden opgeleverd," zegt Marco van Lieverloo, country manager bij CA Technologies. "Het formaliseren, meten en belonen van innovatie zijn belangrijke eerste stappen om daadwerkelijk waarde voor de business te creëren. Deze stappen zullen helpen om het vertrouwen van de directie in de IT-afdeling te vergroten zodat IT de teugels rond innovatie in handen kan nemen."
Het onderzoek wijst ook op het belang van innovatie voor het behalen van bedrijfssucces. De ondervraagde business- en IT-managers verwachten met innovatie vooral een hogere klanttevredenheid (86 procent), een snellere time-to-market (79 procent), een toegenomen winst (85 procent) en een beter marktaandeel (83 procent). Niet investeren in innovatie zal volgens ondervraagden resulteren in de onmogelijkheid om nieuwe klanten aan te trekken en nieuwe markten aan te boren (37 procent), in toenemende concurrentiedruk (32 procent) en verlies van omzet (31 procent). 

Nieuwe technologieën

Ook in de studie 'The future role of the CIO: Digital Literacy', dat onder 685 CIO's in 22 landen, waaronder Nederland, is uitgevoerd, geeft een vijfde van de CIO's aan dat de directie van bedrijven de impact van nieuwe en opkomende technologieën niet begrijpt. Deze 'digitale ongeletterdheid' op senior-level zorgt voor een afnemend reactievermogen van het bedrijf, gemiste business- en investeringsmogelijkheden, een zwakkere concurrentiepositie en een langzamere time-to-market.
Professor Joe Peppard, directeur van het Information Systems Research Centre aan de Cranfield School of Management, zegt in een toelichting op de onderzoeken: "CIO's zijn in een goede positie om meer betrokken te raken bij de strategische discussies. Dit zal hen in staat stellen om aan te tonen hoe bepaalde digitale strategieën of projecten waarde kunnen opleveren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
 Bumperkleven en smartphone grootste ergernis in het verkeer
 Bestuurders kunnen aansprakelijk zijn bij het aangaan van overeenkomsten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer noemt ICT-middelen werkgever verouderd
 Relatie IT en business verbetert door vrouwelijke CIO
 Innovatie sleutel tot werkgelegenheid
 Design Thinking: poort naar innovatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Zo maak je een indrukwekkende online bedrijfspresentatie
reacties
Tien suggesties voor meer 'fun' op de werkplek (1) 
Bouw-cao zet aan tot fraude (1) 
Topmanagers vergaderen 100 procent van hun tijd (1) 
Manager moet werknemer los kunnen laten (4) 
Horeca start glimlachcursus voor medewerkers (1) 
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
Een op zes mannen vindt dat partner te veel verdient
De favoriete vakgebieden van oud-horecapersoneel
Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
Kwart bedrijven heeft meer mensen ontslagen als gevolg van de coronacrisis
Jongere vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers
DDoS-aanvallen in 2020 krachtiger, complexer en langer
Door pandemie meer behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen
Medewerker overschat zichzelf in het herkennen van cyberincidenten
meer top 10