zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Innovatie sleutel tot werkgelegenheid

20 september 2012 - Investeren in innovatie is een van de meest effectieve manieren om in Europa meer werkgelegenheid te creëren. De Europese Unie (EU) voert wat onderzoek en innovatie betreft een succesvol beleid, maar het kan nog beter. Vooral meer publiek-private samenwerking en vermindering van de bureaucratie zijn belangrijke aandachtspunten.

Dit blijkt uit de tweede GE EU Innovation Barometer, een jaarlijks onderzoek van GE naar het innovatiebeleid binnen de EU. Voor het onderzoek werden 260 Brusselse opinieleiders uit de private en publieke sector ondervraagd.  De Nederlandse kiezer sprak zich vorige week nog nadrukkelijk uit voor Europa en het belang van Europese samenwerking voor bijvoorbeeld de economie. De barometer van GE laat zien dat deze mening wordt gedeeld door opinieleiders in en om Brussel uit diverse sectoren waaronder wetenschap, journalistiek, NGO’s, brancheorganisaties, de Europese Commissie en het Europese Parlement. 



Banen creëren

93 procent van de ondervraagden ziet Europese investeringen in innovatie als een van de beste manieren om banen te creëren. Dit is zeven procent meer dan in 2010. Vooral de energiesector (75 procent), de gezondheidszorg (72 procent) en de telecommunicatiebranche (53 procent) zouden profiteren van een efficiënter innovatiebeleid. Ook voor de kwaliteit van leven van inwoners van de EU heeft innovatie gunstige gevolgen. De meeste positieve impact wordt verwacht voor het milieu (92 procent), door gebruik van groene technologie en duurzame energie, en voor de kwaliteit van zorg (90 procent). Opvallend is dat, veel meer dan in 2010, men denkt dat innovatie ook de kwaliteit van (40 procent) en de toegang tot (31 procent) onderwijs zal bevorderen. Dit is een toename van respectievelijk zeventien en tien procent. 

Minder bureaucratie

Europa is goed bezig wat betreft onderzoek en innovatiebeleid, vindt 61 procent. Dat is acht procent meer dan bij de vorige editie van de barometer in 2010. Ondanks het vertrouwen in Europa zijn er echter ook verbeterpunten. Als belangrijkste succesfactoren worden genoemd het stimuleren van publiek-private samenwerking op korte termijn (92 procent) en het bestrijden van bureaucratie voor bedrijven die toegang willen krijgen tot Europese innovatiefondsen (64 procent). Een ander punt voor verbetering is het aanmoedigen van innovatie en ondernemerschap onder studenten. Volgens 45 procent van de respondenten is dit een belangrijk aandachtspunt voor het innovatiebeleid van de EU. 

Meest innovatieve landen

De Europese landen met het gunstigste klimaat voor innovatie zijn Duitsland (69 procent), Zweden (46 procent) en Finland (39 procent), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (36 procent) en Denemarken (25 procent). Deze landen hebben gemeenschappelijk dat ze bovengemiddeld scoren op samenwerking tussen wetenschap en bedrijfsleven. Verder zijn zij koplopers in het commercialiseren van technologische vernieuwingen en investeren zij het meest in Research & Development, zowel vanuit de overheid als het bedrijfsleven.
Het complete onderzoeksrapport is hier te downloaden

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal
 Werkrelaties onder druk tijdens de coronacrisis?
 Aantal werkende studenten zonder uitzicht op contractverlenging verdubbeld
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Design Thinking: poort naar innovatie
 Private Equity stimuleert productiviteit en werkgelegenheid
 Maak uw organisatie ‘future proof’ met een visie op online
 Zonder talentontwikkeling en persoonlijk leiderschap geen innovatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant
Ontdek hoe B2B-marketeers verbinding zoeken en vinden in tijden van corona en laat je inspireren door de 25 conclusies en 6 learnings die houvast geven om de marketing van jouw organisatie te verbeteren.
Download het rapport
Lees verder
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
Nederlanders schelden erop los (tegen chatbots) (1) 
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’ (1) 
Een op de drie jongeren heeft door corona studie/werkplannen aangepast (1) 
Eén op de drie beleggers: maatschappelijk beleggen moet deels verplicht worden (1) 
top10
Wees extra alert op verdachte telefoontjes
Over hittegolven, Corona en het klimaat: een andere kijk op de kwestie
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro
Drie toepassingen voor digitalisering in kantoor ‘na corona’
COVID-19 voedingsbodem voor geopolitieke risico’s
Financieel verantwoordelijke weet niet wat belastingplannen Prinsjesdag betekenen voor bedrijf
VGM-eisen voor VCA 2017/6. 0-certificering bij veel bedrijven nog onbekend
Drie all-in-one oplossingen bij digitale werkruimtes
Coronacrisis heeft traditionele rolpatronen niet veranderd
Werknemer krijgt toegang tot corporate data via persoonlijke apparaten
meer top 10