'Wijzigingen voor arbeidsmarkt gaan niet ver genoeg'
31 oktober 2012 -
In het door Mark Rutte en Diederik Samsom gesloten regeerakkoord, staan ingrijpende wijzigingen voor de arbeidsmarkt. Volgens Jan-Peter Cruiming, oprichter van Jobbird.com en aspirant kamerlid voor de Partij voor de Dieren, gaan de wijzigingen echter lang niet ver genoeg. Hij verwacht binnen twee jaar meer dan een miljoen werklozen. "Met dit akkoord los je dat niet op," aldus Cruiming.
De belangrijkste wijzigingen in het gesloten regeerakkoord zijn:
1. De hoogste schijf van de loonbelasting wordt verlaagd van 52 procent naar 49 procent.
2. De middelste schijf van 42 procent naar 38 procent.
3. De preventieve ontslagtoets bij het UWV blijft bestaan. De route via de kantonrechter vervalt.
4. Er komt een einde aan exorbitante ontslagvergoedingen. Deze wordt gemaximeerd op 75.000 euro.
5. De ontslagvergoeding bedraagt bij werknemers maximaal een halve maand per gewerkt jaar. Bij flexwerkers gaat deze maximaal een kwart maand per gewerkt jaar bedragen.
6. De duur van de WW wordt verlaagd van drie jaar naar twee jaar. Het eerste jaar blijft u 70 procent van uw loon ontvangen. Het tweede jaar ontvangt u 70 procent van het minimum loon en na het tweede jaar belandt u in de bijstand.
7. De rechtspositie van ambtenaren wordt gelijk getrokken met die van andere werknemers.
8. Het in het Kunduz akkoord afgesproken eigen risico voor werkgevers, waarbij men een half jaar WW zou moeten betalen vervalt, maar hiervoor in de plaats wordt de WW-premie voor werkgevers verhoogd.
9. Bedrijven worden verplicht minimaal vijf procent van hun vacatures te vullen met gehandicapten.
10. Autogebruik wordt duurder: accijns op onder andere diesel en lpg worden verhoogd.
11. Gemeenten en provincies worden samengevoegd. Hierdoor zullen heel veel ambtenaren overbodig worden.
12. MBO opleidingen worden verbeterd om iets te doen aan het tekort aan vakmensen.
Forse belastingverlaging
Volgens Cruiming is het goed dat de arbeidsmarkt hervormd wordt en bevat het akkoord goede punten. Maar volgens hem is er maar één manier om echt meer banen te scheppen, en dat is een forse verlaging van de belastingen. Daardoor wordt arbeid goedkoper, en zullen er meer mensen aan het werk komen. "De nu overeengekomen verlagingen van drie en vier procent zijn echt te weinig. Ook zou de toetsing door UWV moeten vervallen. Werkgevers moeten de vrijheid hebben om te groeien, maar ook om in te krimpen als dat nodig is."
De heer Cruiming stelt dat er voor ontslag niet meer preventief getoetst zou moeten worden. Werkgevers zouden zelf moeten kunnen bepalen of zij een werknemer ontslaan.
Dat komt neer op een wel erg vergaande uitholling van de rechten van werknemers. Cruiming redeneert veel te éénzijdig in het belang van werkgevers.
Wanneer we sec naar de arbeidsmarkt kijken mis ik een aantal stappen die het vorige en dit kabinet zeker zouden moeten hebben gezet.
Basaal is die tweeledig;
1 Opleiding aansluitend op de arbeidsmarkt
Er zijn ettelijke miljarden gestoken in vele initiatieven die hebben moeten leiden tot een verbetering op de aansluiting opleiding en werk voor de jongeren.
We zien een bijzonder slecht rendement, iets wat we van overheden nu gewoonweg mogen verwachten omdat de rendementen van dergelijke initiatieven bijzonder karig zijn.
2 de huidige stand van zaken....
Men heeft enorme stappen gemaakt de werkgever te 'pleasen' eenvoudiger en goedkoper van de arbeidskrachten af te komen onder welk voorwendsel dan ook.
Vervolgens zijn er een Balkenende, Donner, Kamp, Wellink en vele andere staan kraaien dat iedereen maar zzp-er moest worden, goed voor de zzp-er, goed voor de arbeidsmarkt.
Mag ik uw aandacht voor de voorspelde gevolgen? Even los van de gevolgen door de economische teruggang?
- Leeftijds discriminatie
Zeer goede krachten zijn heel eenvoudig de ww in gezonden. Nu roept men de goede krachten niet te kunnen vinden? De 'ouderdoms grens' van deze discriminatie is inmiddels onder de 40 geworden....
- zzp-er schap
Men heefthet ondernemers toets mogelijkheid, het middenstands diploma, weggegooid, iedereen moet zelfstandig kunnen worden. Ook de massa die de affiniteit hiertoe absoluut niet bezitten
- Van de ww naar zzp
Menig non ondernemer heeft zich min of meer door de druk van het moment en omstandig 'gedwongen' gevoeld zzp-er te worden, zonder te weten te beseffen dat ze domweg geen ondernemer zijn en zijn gebleken
- De leugen van de cijfers
Deze 'ondernemers' die in de grootste problemen zijn gekomen doordat ze op geen enkele wijze fatsoenlijk ondernemerschap meer hebben kunnen bedrijven door het uitknijpen van tarieven, tellen in de vele statistieken niet mee.
- Falende overheden....
Tot nu toe hebben de volwaardige goedwillende professionals, van de overheid geen enkele activiteit of stappen mogen ervaren die erop heeft gewezen dat men deze steeds groter wordende groep in bescherming heeft willen nemen noch dat de overheden ook maar iets daadwerkelijk iets heeft bijgedragen aan verbetering van de economie.
Overheden hebben zich met vele zaken bezig gehouden doch niet constructief met het investeren in de Nederlandse maatschappij, economie, opleidingen.
Men is zeer goed bezig verstoppertje te spelen, verdeel en heers, in de marge zaken te bagatelliseren dat de huidige stand van zaken zich heeft kunnen manifesteren.
Artikelen als deze zijn slechts marginaal maar geven geen werkelijke opening van zaken in de huidige stand van zaken laat staan dat men zich beseft welke vervolg gevolgen die hebben voor de professional en de weerslag op de maatschappij.
Kort en goed, ook dit kabinet heeft daar overduidelijk geen oog voor, tenminste niet dat duidelijk wordt dat men zich van de werkelijke ernst en schade van het moment steeds groter aan het worden is.
De arbeidsmarkt, en dat mag en kan gewoon worden gesteld, is door politieke inertie en incompetentie een grote slag toegebracht dan men nu een ieder aan het voorhouden is.
De arbeidsmarkt en de arbeidsverhoudingen zijn zo veranderd dat de complete arbeidswetgeving aangepast zou moeten worden. Er is nu geen ruimte voor flex-verhoudingen bijvoorbeeld. De flex-wet is een gedrocht dat van flex-werkers de paria's van de arbeidsmarkt heeft gemaakt, rechtenloos werkvee. En de maatregelen zullen alleen maar voor flex-banen zorgen.
Door het arbeidsovereenkomsten geheel onder te brengen onder het overeenkomsten recht, dat wil zeggen dat ze door een nieuwe overeenkomst kunnen worden beëindigd, zal er veel meer beweging komen op de arbeidsmarkt. Door vaste overeenkomsten te stimuleren, bijvoorbeeld door een lage premie WW zal de arbeidsmarkt nog meer op gang komen.
Helaas zal er weinig politiek draagvlak zijn, want zetels tellen ook en dit soort maatregelen geven meteen kortzichtige reacties.
Sandra
|
|
2
-
11
-
2012
|
14
:
53
uur
Ik ben één van de slaven binnen het systeem van het ''Europese parlement'' dat het rijkdom voor ons heeft gecreëerd. Kijk maar hoe zij met een vergenoegd gezicht het parlement in/uit lopen, tja zij hoeven zich nergens zorgen over te maken met zo'n salaris. Er bekruipt mij een wurgend gevoel rond de hals, bij het besef dat men “boven aan de top” jouw leven met hun gulzige, hebzuchtige handen kneden naar eigen inzicht en verlangen. Mijn werk contract werd beëindigd rond mijn 50ste toen regering Balkenende, de id-baan regeling ophief en werknemers de laan uit stuurde. Ik leef nu van karige uren die ik maar kan bemachtigen in een ander Europees land, waar ik noodgedwongen probeer te overleven zonder naaste familie. Banken zullen vervolgens niet laten er nog een zware steen bovenop te gooien en mij zoveel mogelijk aan interest te ontfutselen. Als je de bedragen nagaat die bank directeuren zichzelf iedere maand toe-eigenen, waarbij mijn mond open valt van verbazing. Het is tegenwoordig doffe ellende als je door het afbreken van “werk uren” door bedrijven, opeens terug valt naar 3.5 uur per dag of minder. Als je dan nog te maken hebt met aflossing(en), verbonden met het leven dat mij ooit gunstig was gestemd en vriendelijker in de ogen keek van achter het bureau in een enorm Bank gebouw. Als je per Direct Debit betaald en niet op tijd bent met aflossen, berekent deze ooit zo begrijpende bank nog eens 25,-- en het bedrijf doet daar een schep(je) bovenop door 10,-- extra te berekenen en ik rond 6.50 per uur verdien!? twee maanden achterstand van een aflossing in Nederland leverde mij, een totaal achterstand van 550,- normaal 153.15 per maand. Als je een calculatie zou maken betreffende alle andere debiteuren, zou ik graag een graantje mee willen pikken. Ik probeer vaak voor mezelf uit te pluizen of het (nu nog gekozen) parlement of de Bank de top toebehoort of het mogelijk een gigantisch complot betreft met als doel “het mensdom” zover te onderukken door de werknemer tot slaaf te maken en de werkgever als slavenhandelaar te nomineren. Je realiseert normaal gesproken niet wat er allemaal gaande is boven je hoofd, totdat men zich hierin zou gaan verdiepen en des te meer beseft ''je leeft om gemolken te worden'' niet om van het leven op zich te genieten. Het maakt voor mij niet zoveel meer uit want de lust voor dit leven is mij toch al ontnomen zodra ik een contract voor deze lening ondertekende en de gedachte dat ik steeds minder geld overhou, voor wat dan ook! en het “geld virus” zich verder zal uitbreiden. Nu maar hopen dat niet al teveel mensen hiermee besmet raken, want dan is mijn lot voorgoed vastgelegd. Mijn kinderen kregen de preek vooral nooit geld van de bank te lenen en een manier te vinden, geen geld naar de bank te brengen, daar deze al genoeg geld stelen en zich verder verrijken.