zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

AEX bedrijven verliezen concurrerend vermogen

28 september 2012 - AEX bedrijven hebben tijdens de crisis de nadruk gelegd op bezuinigingen in plaats van investeringen. Daardoor zijn deze bedrijven minder goed gepositioneerd in opkomende markten, is er minder geld voor innovatie en hebben zij meer moeite om kapitaal aan te trekken dan hun internationale concurrenten. Als gevolg is de omzetgroei achtergebleven: internationale concurrenten groeiden de afgelopen zeven jaar 25,3 procent harder.

AEX bedrijven zullen daarom in de komende jaren hun blik meer naar buiten én op de toekomst moeten richten. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde High Business Performance (HPB) III onderzoek van Accenture



ASML
ASML scoort het beste onder de AEX bedrijven. Het bedrijf werkt met hoogopgeleid personeel, innoveert doorlopend en groeit sinds 2006 jaarlijks met gemiddeld zestien procent. ASML heeft ondertussen een marktaandeel van ongeveer 80 procent verworven. 

Vier prestatie-indicatoren
De prestaties van bedrijven zijn in het HPB III onderzoek gemeten op basis van huidige resultaten, waarbij gekeken is naar vier prestatie-indicatoren: creëren van aandeelhouderswaarde, rendement op investeringen, omzetgroei en consistentie van prestaties. Daarnaast is er ook gekeken naar de positionering voor de toekomst, zoals groeiverwachting, winstpotentieel, positionering in de groeimarkten en vermogen om kapitaal aan te trekken om groei te financieren. Op elk van deze acht aspecten presteert minstens de helft van de AEX bedrijven minder dan de concurrentie. Met name de omzetgroei valt tegen, zo blijkt uit het onderzoek. De AEX bedrijven scoren relatief wat beter op winstgevendheid en vermogen om kapitaal aan te trekken. 

Leiderschapspotentieel
Voor AEX bedrijven valt nog veel te winnen de komende jaren. "Daarbij hoort daadkrachtig inspelen op de nieuwste technologische trends, met open vizier kijken naar de kansen in opkomende markten, anticiperen op continue veranderingen in de markt en de juiste partners vinden om marktsynergie te creëren," aldus Sander van Ginkel, managing director strategie van Accenture Nederland. "Maar ook het ontwikkelen van het juiste talent en leiderspotentieel om de kansen die zich morgen aandienen, te kunnen verzilveren".

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Verlies lijkt bonus aan Raad van Bestuur niet te hinderen
 Commissaris heeft steeds meer aandacht maatschappelijke verantwoordelijkheid
 ´Investeren in ICT buigt bezuinigingen om in besparingen´
 Bezuinig door te hervormen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10