zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Duidelijke doelen zorgen voor bevlogen medewerkers

26 september 2012 - De 100 beste werkgevers van Nederland scoren hoog op leiderschap en helderheid over organisatiedoelstellingen. 'Mijn leidinggevende geeft duidelijk aan welke doelen ik moet behalen' wordt gemiddeld beoordeeld met een 7,0. Dit is een half punt hoger dan bij andere organisaties in Nederland, die gemiddeld een 6,5 geven. Inzicht in de doelstellingen leidt tot meer inzet en bevlogenheid bij medewerkers.

Zij doen graag een stapje extra als dat bijdraagt aan het organisatiesucces (score 7,8 bij de beste werkgevers ten opzichte van een 7,5 bij andere organisaties). Duidelijkheid over de doelstellingen zorgt voor begrip en vertrouwen in de keuzes van de organisatieleiding. De stelling 'Ik heb vertrouwen in de leiding van de organisatie' scoort bij de honderd beste werkgevers dan ook een ruime voldoende (6,7), ten opzichte van een onvoldoende (5,6) bij andere organisaties. 



Verder kijken dan de eigen functie

"Door dit vertrouwen groeit de bereidheid van medewerkers om verder te kijken dan hun eigen functie," vertelt Guido Heezen, directeur van Effectory en HR trendwatcher. De bereidheid ander werk uit te voeren is hoger bij de 100 beste werkgevers (score 8,1 ten opzichte van een 7,9 bij andere organisaties). "Medewerkers willen best nieuwe, andere taken op zich nemen die buiten hun vakgebied vallen, als maar duidelijk is waarom dit waardevol is. Inzicht in het grotere plaatje helpt daarbij enorm. Medewerkers gaan hierdoor buiten de kaders van hun functie denken en voelen zich vrij om mee te denken over organisatiedoelstellingen. Hun bevlogenheid neemt hierdoor enorm toe." 

Beste Werkgeversonderzoek

Deze resultaten blijken uit het Beste Werkgeversonderzoek van Effectory en VNU Vacature Media. Het onderzoek is dit jaar voor de elfde keer uitgevoerd door Effectory om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek hebben 269 organisaties deelgenomen. De positie die organisaties op de ranglijst krijgen is gebaseerd op de algemene tevredenheid van de eigen medewerkers. De respondenten in het Beste Werkgeversonderzoek zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega's, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties
 Nederlandse pensioenstelsel voor derde jaar op rij beste ter wereld
 CIO’s ervaren druk van digitale transformatie en cloudcomplexiteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meest bevlogen vrouwen van 2012 bekend gemaakt
 Zinvol werk essentieel voor hoogopgeleide vrouw
 Bevlogen werknemers door interventies
 Bevlogen of werkverslaafd? Test het zelf
 
 
reacties
 
Sandra  |   | 
26-09-2012
 | 
09:37 uur
Je ziet dat mensen beter presteren als er naast een doelstelling ook een resultaatverplichting wordt afgesproken. Nu is dat niet bij elk beroep te doen maar mocht dit het geval zijn dan is dit zeker aan te raden.
Hans  |   | 
27-09-2012
 | 
17:58 uur
Duidelijk artikel. Grappig? om te zien dat we nu zo graag willen dat mensen (ook) buiten hun functies/kaders mee (gaan) denken. Rijst bij mij steeds weer de vraag: Waarom hebben we die kaders (lees: beperkingen) uberhaupt eigenlijk gecreëerd? We stoppen mensen van jongs af aan (lagere & middelbare school, vervolgopleiding en dan in werkomgeving) doorlopend in hokjes ('niet buiten de lijntjes kleuren') en zeggen dan als het erop aankomt: Wees creatief! Denk buiten 'the box' etc. etc. Ofwel: we leren het ze eerst grondig af, om er daarna, nu precies dát het verschil gaat maken, weer naar te vragen. Bijzonder! Komt overigens wel weer overeen met een onlangs gehoorde uitspraak: Om mensen te ontwikkelen, moet je de wikkels er (weer) afhalen. Zou binnen deze context dus een juiste stelling zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: tips voor meer conversie via e-mail
Er is veel waar je aan kunt denken om de conversie van je mailings te verbeteren. En niet onbelangrijk: hoe zet je al deze aspecten zo optimaal mogelijk in. In dit gratis white paper beschrijft Spotler 21 technieken voor beter scorende e-mails. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
Gebruik van Easy Up tenten tijdens beurzen: zo creëer je een opvallende beursstand!
Juiste telefoon voor zakelijke doeleinden: iPhone imponeert!
reacties
Racisme en exclusie in Nederlandse advertenties (1) 
Maximaal zes mensen in een vakantiewoning reden voor annuleren (1) 
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken  (1) 
76 procent van de studenten werkt door coronacrisis in een andere sector (1) 
Aantal vacatures komt steeds dichter bij pre-coronatijdperk (1) 
Analytics is de bewezen grote winnaar (1) 
Hamsterschaamte: Nederlander ontkent te hamsteren tijdens coronacrisis (1) 
top10
Bijna één op de tien werknemers voert hobby uit tijdens thuiswerken
Betere bedrijfsresultaten? Begin bij uw cultuur
Aantal zorgvacatures terug op niveau pre-coronacrisis
Kwaadaardige corona trackers zijn in opmars
Een op de drie medewerkers minder loyaal na eerste coronagolf
Een op drie IT-verantwoordelijken: organisatie maakt ineffectief gebruik van cloudtechnologie
OOBE maar dan wel PnP
Werkzoekers vinden tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem
Bedrijven zetten vooral in op digitale transformatie
Pandemie versnelt de digitale transformatie
meer top 10