zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlandse topwerkgevers hechten veel waarde aan IQ-test

15 augustus 2012 - Werkgevers besteden steeds meer aandacht aan de sollicitatieprocedure. In Nederland komt de IQ-test als onderdeel van de procedure opvallend veel voor bij topwerkgevers, in tegenstelling tot andere landen wereldwijd. Dat blijkt uit het International HR Best Practice Report van het CRF Institute, uitgevoerd in negen Europese landen en China, Zuid-Afrika en Brazilië onder 656 bedrijven. Ook blijkt dat werknemers onderling steeds meer communiceren via social media.

Een uitgebreide sollicitatieprocedure heeft een positieve invloed op het personeelsverloop. Hoe meer aandacht hieraan wordt besteed, hoe lager het personeelsverloop is. Alle onderzochte sollicitatiemethodes komen in 2012 vaker voor dan in 2011. Het assessment, de referentiecheck en de sessie met toekomstige collega’s zijn het meest populair. David Plink, CEO van het CRF Institute: "Wij constateren een structurele professionalisering van HR-management. Ondanks het feit dat de economische omstandigheden onzeker zijn, zie je dat organisaties blijven investeren in werknemers en hun ontwikkeling." 



IQ-test
Hoewel de IQ-test in 2012 vaker wordt ingezet dan in 2011, wordt deze van alle methodes het minst gebruikt. In Nederland wordt de IQ-test relatief juist vaak ingezet, door maar liefst 51 procent van de topwerkgevers. Alleen in China ligt dit percentage hoger, namelijk op 54 procent. "In China is het aanbod van werknemers heel groot, de IQ-test is een makkelijk middel om onderscheid te maken in de sollicitanten. De Nederlandse economie is echter vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland. Dat maakt het verschil opvallender," aldus Plink. 

Interne communicatie via social media

In 2012 is een grote groei te zien in de netwerkactiviteiten binnen het bedrijf. Nederland, Duitsland en Zwitserland lopen hierin voorop. Met name social media worden steeds populairder om contact tussen werknemers te leggen. In 2011 bood bijvoorbeeld nog 30 procent van de werkgevers speciale online media aan, in 2012 is dat al 57 procent. Sportevenementen blijven echter het meest populair. Plink: "Social media bieden kansen om mensen te verbinden die anders niet met elkaar in contact zouden komen, zowel binnen het bedrijf als daarbuiten. We zien zelfs dat bedrijven e-mail afschaffen en alleen nog contact hebben via sociale vormen, online maar ook persoonlijk. Daarnaast hebben grote bedrijven steeds vaker hun eigen sociale kanalen."

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HR let steeds meer op gedrag dan op kennis
 Bedrijven willen hun personeel beter leren kennen
 Online assessments steeds vaker ingezet als wervingsinstrument
 Digitale hulpmiddelen bieden recruiters helpende hand
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
15-08-2012
 | 
08:29 uur
Vreemd toch, want de waarde van een IQ test is niet denderend hoog. Beter is het te testen op talent en competenties.
Dat juist de grote bedrijven het doen doet vermoeden dat daar personeelzaken nog niet is omgezet in personeelmanagement.
T Hofstra  |   | 
15-08-2012
 | 
10:48 uur
Beste Ad,
Ik denk juist dat grote bedrijven PZ inschakelen en niet de verantwoording van het aannemen van personeel bij de lijnmanger leggen. PZ moet zich indekken en vlucht in algemene IQ-testen om daarmee zogenaamd objectief te kunnen selecteren. Inderdaad het is beter om competenties (het kunnen-domein) en drijfveren (het willen-domein) inzichtelijk te maken.
Ad de Beer  |   | 
15-08-2012
 | 
11:00 uur
Beste meneer/mevrouw Hofstra
We hebben het dus over grote werkgevers in ons land. Daar bestaat PZ dus nog blijkbaar en is van innovatief personeelmanagement dus geen spoor te bekennen?
Ze roepen allemaal wel dat ze modern HRM voeren, maar hier wordt ik echt niet blij van.
Eerder las ik al dat deze personeelmanagers graag terug willen naar het poldermodel en met de bonden willen praten, terwijl iedere werknemer op zoek is naar eigen, persoonlijke arbeidsvoorwaarden.
Dan zijn dit niet de mensen die de arbeidsmarktcrisis mee op gaan lossen!
En dit terwijl er geweldige en voordelige tools zijn om een stap vooruit te zetten!
Ron Ladage  |   | 
15-08-2012
 | 
15:04 uur
@ Ad. Helemaal met je eens, na al die jaren die achter ons liggen, waar allerlei zogenaamde nieuwe ideeën, uitbesteden van PZ, PZ misbruiken tot gewoon uitvoerdertje van de managers, kortom ze leren het nog steeds niet. Ik ben gelukkig gestopt met mijn energie hieraan te besteden. Ik hoop dat jij ooit eens begrepen wordt en bedrijven mag helpen met een goede opzet van personeelsbeleid.
Ad de Beer  |   | 
15-08-2012
 | 
15:22 uur
Ron
Ach, waarschijnlijk zitten de meeste bedrijven niet te wachten op een effectievere en meer efficiënte manier van personeelmanagement, wat maakt een miljoentje meer of minder ook uit?
Als je ze al uitgeeft aan IQ testen, dan is verspilling toch al onderdeel van je cultuur. En aangezien de bomen tot hemel groeien en goed personeel helemaal niet schaars wordt, is het maar goed dat PenO zich bezig houdt met het achterna rennen van hypes en semi-wetenschappelijke lectuur van Ulrich.
Voor die enkeling die snapt dat we snel naar totaal andere arbeidsverhoudingen moeten, ik heb nog wat ruimte in de agenda en mogelijk een leuk aanbod.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10