zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier gebruiksaanwijzingen voor uw medewerkers

7 augustus 2012 - Roddelen, stoelpootzagen, grappen op de grens van pesten en een negatieve grondhouding, allemaal tekenen van een verziekte werksfeer. Goede medewerkers gaan solliciteren, het ziekteverzuim gaat omhoog en de prestaties omlaag. Veel managers geven de schuld aan een reorganisatie of aan medewerkers die niet met elkaar door één deur kunnen. Er wordt met wat medewerkers gepraat of er wordt iets ‘leuks’ georganiseerd, maar de echte oorzaak wordt meestal niet aangepakt.

Dit stelt Hans Faas, auteur van ‘Gebruiksaanwijzing van uw medewerker’. "Een verziekte werksfeer is een sluipmoordenaar, de resultaten nemen af en uw glanzende carrière krijgt doffe plekjes." 



Medewerkers effectief aansturen
Faas: "Laat ik beginnen met de stelling dat in alle gevallen de manager verantwoordelijk is. Hij of zij zal tijdig maatregelen moeten nemen om te zorgen voor een goede en productieve sfeer. Maar hoe doe je dat? Moet je budget vrijmaken voor personeelsfeestjes, moet je dwarsliggers rigoureus ontslaan of moet je een vertrouwenspersoon aanstellen? Ik adviseer u eerst eens naar uw eigen gedrag te kijken. Veel managers onderschatten hun eigen invloed op de werksfeer.
U bent opgevoed met de leefregel ‘Behandel anderen zoals u zelf behandeld wilt worden’. Op zich een prima regel om de spelverruwing in onze samenleving enigszins in de hand te houden maar minder geschikt om mensen aan te sturen.
Stel u bent iemand van de grote lijnen en erg direct. Als uw medewerker juist iemand is van de details en altijd erg omzichtig te werk gaat dan trekt uw managementstijl bij deze medewerker geen volle zalen. U moet uw medewerkers dus niet aansturen zoals u zelf aangestuurd wilt worden maar zoals bij hun type (gebruiksaanwijzing) past! Dat betekent ook dat u niet al uw medewerkers op dezelfde manier moet behandelen. Moet je dan alle medewerkers diepgaand psychologisch analyseren alvorens je ze kan aansturen? Gelukkig niet, u bent immers een manager en geen psycholoog. Mensen zijn te verdelen in vier gebruiksaanwijzingen. Natuurlijk zijn er meer dan vier type mensen, ieder mens is immers uniek. U kunt het vergelijken met haarkleuren, er zijn maar vier kleuren maar wel een oneindig aantal kleur nuances. Althans zolang het niet uit een potje komt… Kennis van de gebruiksaanwijzing van uw medewerker is een effectief middel om de werksfeer positief te beïnvloeden." 
In het boek ‘De gebruiksaanwijzing van uw medewerker - mensenkennis voor managers’ staat u hoe u de gebruiksaanwijzing van uw medewerker (klant, CEO of schoonmoeder) kunt ‘lezen’. Ook staat er een test in om uw eigen gebruiksaanwijzing vast te stellen.

De vier gebruiksaanwijzingen: 

Direct en Dominant - De Doener (voorbeeld: Louis van Gaal)
'Ik ben snel geïrriteerd maar ben het ook weer snel vergeten. Zaken interesseren me meer dan mensen. Ik ga voor de hoofdlijnen, verzand alstublieft niet in oeverloze details. Als uwaanbod of verhaal goed is beslis ik snel. Ik ben behoorlijk assertief en direct. Ik ben niet snel onder de indruk van mensen. Ik raak gemotiveerd door uitdagingen, ik ga problemen niet uit de weg. Ik ben soms bang om de controle te verliezen dus probeer mij niet te overheersen.'

Inspirerend en Invloedrijk - De Prater (Voorbeeld: Mark Rutte)

'Ik ben een enthousiast en optimistisch mens. Ik praat snel en veel en heb de neiging af en toe wat te overdrijven. Ik ben extravert en vind mensen en plezier meestal belangrijker dan taken. Ik ben altijd in voor nieuwe dingen en veranderingen. Ik wil graag met respect worden behandeld, als u dat niet doet staat ue weer snel buiten. Het is voor mij belangrijk aardig gevonden te worden.'
 
Sociaal en Stabiel - De waarnemer (Voorbeeld: Job Cohen)
'Ik ben een bescheiden mens. Ik vind relaties en familie belangrijker dan mijn werk. Als je mij om hulp vraagt zal ik je altijd helpen. Ik heb moeite met veranderingen en onzekerheden. Ik probeer altijd de harmonie te bewaren. Ik vind het prettig als mensen mij waarderen. Als mensen zich ten opzichte van mij dominant gedragen kruip ik in mijn schulp en word dan wat wrokkig.'

Consciëntieus en Correct - De Denker (Voorbeeld: Piet Hein Donner)

'Ik ben een georganiseerd mens, met oog voor detail. Ik neem nooit lichtvaardige besluiten en maak dan ook zelden fouten. Ik ben wat gesloten en mensen vinden mij soms wat pietluttig en somber. Ik vind taken uiteraard belangrijker dan mensen. Ik heb niet veel op met blabla figuren. Ik kan slecht tegen kritiek op mijn werk en probeer risico's zo veel mogelijk te vermijden.'

Gebruiksaanwijzing 
Faas: "U moet medewerkers dus aansturen zoals past bij hun gebruiksaanwijzing. Moet u zich dus aan hen aanpassen en dingen doen die eigenlijk niet bij u passen? Nee, dat is niet het geval, blijf als manager vooral dicht bij uzelf. Rekening houden met een paar elementen uit de gebruiksaanwijzing van uw medewerker doet vaak al wonderen. U spreekt toch ook Engels tegen een Engelsman in plaats van steeds harder tegen hem in het Nederlands te schreeuwen! Als u medewerkers gaat aansturen zoals past bij hun gebruiksaanwijzing heeft u een groot deel van de werksfeer problematiek al onder controle.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips om te motiveren bij veranderingen
 Leiding geven: van sturen naar inspireren en motiveren
 Tien tips om uw personeel te motiveren
 Managementstijl bepaalt productiviteit
 
 
reacties
 
Sylvia van den Akker  |   | 
8-08-2012
 | 
09:36 uur
Als manager zoek je de oorzaak inderdaad vaak bij externe omstandigheden. Niemand wil een vervelende werksfeer maar door gebrekkige communicatie kan die zo maar ontstaan. Als je daar als manager niet of te laat op reageert ontstaan er onoplosbare problemen. Ga het boek zeker lezen.
Maarten Heldring  |   | 
13-08-2012
 | 
11:57 uur
Vaak vind ik de artikelen in Managersonline een oversimplificatie van het echte leven. Het gevolg is dan dat ik er niets mee kan. Na het lezen van de kop van dit artikeltje dacht ik dat dit ook hiervoor gold. Uiteindelijk intrigeerde het me echter toch wel en heb ik de Ebook versie van het boek gekocht. Ik neem mijn woorden terug, hier kan ik wel iets mee, aanrader!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10