zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

YouTube verslaat Google

2 augustus 2012 - De conventionele zoekmachine verliest autoriteit op het gebied van specifieke zoekopdrachten, zo blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor (NSEM), een jaarlijks terugkerend onderzoek van iProspect en RMI. In drie van de vijf onderzochte zoekcategorieën koersen internet(be)zoekers direct naar verticale zoekmachines, zoals YouTube, Facebook en NU.nl.

83 procent van de Nederlandse zoekmachinegebruikers geeft aan direct in YouTube naar video’s te zoeken. Hiermee is de populaire video search engine de meest succesvolle, gespecialiseerde zoekautoriteit van dit moment. Er is een leeftijdstrend aanwijsbaar: met het oplopen van de leeftijd, neemt het gebruik van YouTube af van 95 procent (< 34 jaar) naar 49 procent (> 65 jaar). Hoe ouder de internetgebruiker, hoe vaker deze teruggrijpt op de diensten van de conventionele zoekmachine. 



Personen

In de zakelijke zoekcategorie naar personen wint de generieke zoekmachine het van de niche search engines. Gaat het om iemand uit de privésferen, dan voert Facebook de lijst aan. Hoe ouder de internetgebruiker, hoe vaker deze de generieke zoekmachine raadpleegt.
Hoger opgeleiden laten zich leiden door de aard van de opdracht. Gaat het om een zakelijke zoekopdracht naar een persoon, dan gebruikt drie tiende het professionele platform LinkedIn en een tiende Facebook. Gaat het om een privépersoon, dan wendt bijna de helft zich tot Facebook en maakt slechts vijf procent gebruik van LinkedIn. Lager opgeleiden laten dit zakelijke platform links liggen en maken zowel zakelijk als privé in 44 procent van de gevallen gebruik van Facebook. 

Nieuwsartikelen
De helft van de internetgebruikers surft bij het zoeken naar nieuwsartikelen direct naar een nieuwssite. Bij middelbaar en hoger opgeleiden loopt dit op tot 57 procent. De reguliere zoekmachine staat op de tweede plek, een kwart van de Nederlands begint zijn zoektocht naar een nieuwsartikel hier. De Google zoekoptie nieuws valt minder goed in de smaak dan de optie afbeeldingen: een vijfde van de lager opgeleiden maakt van deze optie gebruik, maar het percentage ligt lager bij de middelbaar en hoger opgeleiden. 

Foto’s en afbeeldingen

De generieke zoekmachine blijft het favoriet bij de zoekcategorie foto’s en afbeeldingen. Ruim de helft van de Nederlanders geeft aan de Google zoekoptie afbeeldingen te benutten en nog eens 35 procent zoekt via de standaard zoekbalk. Het gebruik van de zoekoptie afbeeldingen neemt toe, naarmate de leeftijd afneemt.
Eén niche zoekmachine scoort opvallend hoog onder de lager opgeleiden: Facebook. Twaalf procent begint zijn of haar zoektocht naar afbeeldingen bij dit sociale platform, tegenover een en nul procent van de middelbaar en hoger opgeleiden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Recruitmentsite belangrijkste middel voor succesvolle employer branding
 Online bereik nagenoeg gelijk ondanks dalende budgetten
 Overheid en banken trekken massaal personen na op internet
 Crisis pakt goed uit voor zoekmachine marketing
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10