zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om politieke strategieën in uw zakelijke voordeel aan te wenden

23 juli 2012 - Van cynische klanten tot vijandige media: politici en ondernemingen krijgen steeds vaker te maken met gelijksoortige uitdagingen. Politieke ‘consumenten’ waren al cynischer, sceptischer en minder betrokken, maar inmiddels krijgen organisaties met een zelfde mate van wantrouwen te maken. Niet in de laatste plaats door de financiële crisis.

Zowel organisaties als politic zijn gefocust op winnen. On de politiek scherpt het win-of-verlies karakter van de verkiezingen de noodzaak om te winnen. Politieke strategen ontwikkelen daarom procedures om de duidelijkheid en discipline die nodig is voor die winst vast te leggen. Die aanpak kunnen managers ook toepassen. Voormalig politiek strateeg Lencer Livermore presenteert op Management Today vijf tips om politieke tactieken toe te passen in de directiekamer. 



1. Bepaal de doelgroep die nodig is om te winnen

Zorg dat de strategie gebaseerd is op inzicht in de doelgroep. Politiek strategen analyseren die van hen minutieus – denk aan de zwevende kiezers – waardoor ze door en door weten wie zij zijn en hoe ze hen moeten beïnvloeden. 

2. Verlies de concurrentie geen moment uit het oog
Zoals Michael Porter constateerde: de taak van de strateeg is het begrijpen van en reageren op de concurrentie. Verkiezingen draaien meer dan wat dan ook om het verslaan van de concurrentie. Weten wat uw sterke en zwakke punten zijn en hoe die zich verhouden tot die van uw concurrentie, is essentieel om uw sterke kanten uit te bouwen. Scherm uw eigen zwakheden af en buit die van uw tegenstander uit. 

3. Positioneer uzelf op winnend gebied

Als u eenmaal weet wie uw doelgroep is en hoe u zich verhoudt tot de concurrentie, is het zaak uzelf (de organisatie, uw product, uw merk) strategisch te positioneren: bepaal op welke gebieden u daadwerkelijk kunt winnen. Verover dit (letterlijke of figuurlijke) terrein voordat uw tegenstanders dat doen. 

4. Creëer een contrast om de keuze te verduidelijken

Iedere succesvolle politieke campagne zet zijn eigen punten af tegen die van de concurrenten. Door een keuze te presenteren tussen twee opties wordt de kiezer – of de consument – gevraagd te kiezen en niet alleen te beoordelen. Dit heeft een veel groter effect. 

5. Ken uw verhaal en blijf erbij

Fundamenteel voor verkiezingssucces is de discipline u aan uw strategie te houden. Vertaal die strategie in een verhaal dat de basis vormt van al uw communicatie. Een verkiezing is een strijd tussen verhalen: wordt het nieuws gedomineerd door uw verhaal, dan wint u.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe wint u online de gunst van donateur en vrijwilliger?
 Wordt Customer Engagement Platform het nieuwe wapen in de verkiezingsstrijd?
 ‘Goed lokaal bestuur bestaat niet in Nederland’
 Vertrouwen in economie en politiek gedaald
 Tien machiavellistische praktijken voor topmanagers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10