zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Herstel economie in snelgroeiende markten 2012

24 juli 2012 - De economische groei in de 25 grootste groeimarkten is sinds begin dit jaar fors afgenomen, maar volgens het gepubliceerde kwartaalrapport Rapid Growth Markets Forecast van Ernst & Young is dit slechts een tijdelijke vertraging. Met name de Aziatische groeimarkten beschikken over alle benodigde middelen om zowel hun begrotingsbeleid als hun monetair beleid te versoepelen, zodat de groei tegen het einde van het jaar alweer zal terugkeren.

Zelfs bij een afvlakkende groei kunnen de opkomende markten het effect van de crisis in de eurozone verwerken en blijven ze de motor achter de groei wereldwijd. Volgens de prognose zal het bruto binnenlands product (BBP) in deze landen met 4,9 procent groeien, vergeleken met een krimp van 0,6 procent die – in het gunstigste scenario – voor de eurozone wordt verwacht. Het herstel van de productie in de groeimarkten zal naar verwachting doorzetten met +6,0 procent in 2013 en zelfs +6,5 procent in 2014. 



Groeimarkten beperkt door trage groei in Eurozone en VS

Het beeld is echter niet overal ter wereld hetzelfde. Azië en Afrika blijven prima presteren, maar Midden- en Oost-Europa en Latijns-Amerika worden gehinderd door de trage groei van hun voornaamste exportmarkten in respectievelijk de eurozone en de VS. Als de eurozone verder afglijdt in recessie komen ook Tsjechië en Polen in recessie, en krijgen ook Hongkong en Maleisië het zwaar te verduren vanwege hun afhankelijkheid van de wereldwijde handel. "De opkomende economieën zijn in staat om het hoofd te bieden aan de grote risico’s waar de wereldeconomie momenteel mee kampt," aldus Wolfgang Paardekooper van Ernst & Young. "Ze hebben immers mogelijkheden om in hun begrotingsbeleid en monetair beleid de teugels wat te laten vieren. Verschillende groeimarkten hebben dat ook al gedaan, waaronder alle BRIC landen (Brazilie, Rusland, India, China). De komende maanden zullen ze het monetaire beleid waarschijnlijk verder verruimen, zeker als de wereldeconomie verder wegzakt." 

Groeimarkten profiteren van groeiende consumentenmarkt

De opkomende markten kunnen niet alleen hun begrotingsmaatregelen en monetair beleid versoepelen om de groei te versnellen, maar kennen ook een groeiende middenklasse van huishoudens die steeds meer verdienen en ook steeds meer willen uitgeven. Het aantal huishoudens in de hogere inkomenscategorieën in de groeimarkten neemt het komende decennium sterk toe. Zo zal tot 2020 het aantal huishoudens met een jaarinkomen boven USD 30.000 meer dan verdubbelen tot 149 miljoen – meer dan in de VS (120 miljoen) en de eurozone (116 miljoen).
Deze stijgende koopkracht zal ook tot hogere consumentenuitgaven leiden. In 2011 kwam twee derde van de totale consumentenuitgaven wereldwijd nog uit de ontwikkelde economieën en slechts een derde uit opkomende economieën. Over 25 jaar echter zal alleen al Azië met een aandeel van bijna 40 procent de ontwikkelde economieën hebben ingehaald als de belangrijkste bron van consumentenuitgaven. "Door de vraag van hun consumenten zullen de opkomende economieën de ontwikkelde economieën uiteindelijk van de troon stoten als belangrijkste motor achter de mondiale groei," vervolgt Wolfgang Paardekooper. "Deze verschuiving van de importbehoefte zal ook bijdragen aan een nieuw economisch evenwicht. De rol van snelgroeiende Aziatische economieën in de wereldeconomie wordt van toenemend belang bij het vinden van dit nieuwe evenwicht." 

Groeimarkten trekken buitenlandse investeerders

Door de huidige crisis in de eurozone zal de stroom van buitenlandse investeringen in snelgroeiende economieën gedurende 2012 afnemen, mogelijk met tien procent. De groeimarkten blijven met hun hoge groeicijfers immers grote aantrekkingskracht uitoefenen op bedrijven, zeker als de groei elders in de wereld stagneert. Het is inmiddels duidelijk dat investeerders hun middelen evenwichtiger verspreiden over de wereld en dat het aantal doelmarkten voor buitenlandse investeringen toeneemt. In 2010 werd de toename van deze investeringen grotendeels aangedreven door maar drie landen, te weten China, Brazilië en Indonesië. In 2011 echter meldden naast Indonesië en de BRIC-landen ook Turkije en Colombia een grote toename.
Naarmate de groeimarkten zich verder ontwikkelen zal ook de vraag naar diensten in deze landen snel toenemen. De dienstensector valt onder te verdelen in drie hoofdsegmenten: financiële en zakelijke diensten en verzekeringen; sociale zekerheid; en grootzakelijke diensten. De opkomende markten nemen momenteel nog geen kwart van de wereldwijde dienstensector voor hun rekening, maar dat aandeel zal de komende 25 jaar naar schatting stijgen tot ruim 40 procent. Buitenlandse investeringen beginnen al te verschuiven van productie naar de dienstensector, als gevolg van het toenemende belang van die sector. 

Vooruitzichten

"Ondanks de dalende groeicijfers die begin dit jaar in de groeimarkten zijn geregistreerd, zullen deze markten eind dit jaar en begin 2013 al weer gaan herstellen," concludeert Wolfgang Paardekooper. "Dankzij hun vermogen om de groei te stimuleren, hun groeiende middenklasse die tot hogere consumentenuitgaven zal leiden, en een sterke toename van de stroom van buitenlandse investeringen is aanhoudende groei tot ver in de toekomst verzekerd."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Topwerkgevers pessimistisch over economisch herstel
 UWV voorziet vanaf 2014 voorzichtig herstel arbeidsmarkt
 Herstel vertrouwen vraagt daadkrachtig en verantwoord leiderschap
 Globalisering dwingt tot nieuwe vorm risicobeoordeling
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10