zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ooit betrokken werknemers schadelijker dan nooit betrokken personeel

18 juli 2012 - Iedere organisatie wil medewerkers die betrokken zijn en zich extra in willen zetten voor het succes van de onderneming. Maar er is een keerzijde aan betrokkenheid die veel organisaties over het hoofd zien: betrokken werknemers kunnen snel onbetrokken raken als ze het gevoel hebben dat er misbruik van ze wordt gemaakt. En: voorheen betrokken medewerkers kunnen meer schade aanrichten dan mensen die al nooit betrokken waren.


Dat is de belangrijkste conclusie uit onderzoek van Wayne Hochwarter, Professor aan de Florida State University. Betrokken medewerkers werken harder, zijn creatiever en productiever. Organisaties met betrokken medewerkers zijn bovendien beter opgewassen tegen slechte tijden. Dezelfde organisaties moeten zich er echter van bewust zijn dat zelfs modelwerknemers kunnen ‘opgeven’ als ze het gevoel hebben steeds meer te moeten doen met minder middelen terwijl er relatief minder wordt gevraagd van hun minder betrokken collega’s. 



Ongewenst gedrag
Uit het onderzoek van Hochwarter bleek dat betrokken medewerkers 50 procent meer tevreden zijn met hun werk, 45 procent beter presteren en 40 procent gelukkiger zijn met hun leven in het algemeen. Er is 33 procent minder kans dat ze een andere baan willen en ze zijn 30 procent betrokkener bij hun werkgever. Betrokkenheid uit zich vaak in het meer taken op zich nemen, maar dat gebeurt wel in de veronderstelling dat de onderneming de daarvoor de benodigde middelen beschikbaar stelt. Zo niet, dan kunnen ze zeer ongewenst gedrag gaan vertonen. Voorheen betrokken medewerkers vertonen dan 50 procent minder bereidheid om anderen te helpen, 35 procent meer boosheid op hun leidinggevenden en 33 procent meer het gevoel dat er meer van hen verwacht wordt dan ze waar kunnen maken. Ze ervaren dientengevolge meer stress en de productiviteit daalt. 

Betrokkenheid onderhouden
Betrokken werknemers kunnen dus makkelijk onbetrokken raken zonder goede begeleiding van hun leidinggevenden en dat kan bovendien heel snel gebeuren. Het duurt langer om betrokkenheid op te bouwen dan het ongedaan maken. Organisaties moeten zich hiervan bewust zijn, evenals van het feit hoeveel schade voorheen betrokken maar nu teleurgestelde medewerkers aan kunnen richten. Bent u van plan uw medewerkers meer te betrekken? Wees dan ook (voor)bereid die betrokkenheid te voeden en te onderhouden.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 HR kan voortrekkersrol spelen bij activeren collega's voor diversiteits- en inclusiebeleid
 Inflatie veroorzaakt verschuiving in prioriteiten IT budget
 Van Boomers tot Zoomers: hoe ga jij om met diverse generaties op de werkvloer?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Medewerkerbetrokkenheid stimuleren na een reorganisatie: het kan
 Hoe ver gaat uw verantwoordelijkheidsgevoel?
 Goede manager essentieel voor betrokkenheid en productiviteit
 Managementstijl bepaalt productiviteit
 
 
reacties
 
Edwin  |   | 
19-07-2012
 | 
09:00 uur
Is de polariteit tusen arbeid en kapitaal niet het grote probleem? Betrokkenheid betekent (tijdelijk) deze kloof overbruggen. Bij teleurstelling volgt frustratie. Is het niet gewoon tijd om nieuwe vormen van organiseren en eigenaarschap te introduceren en dit gedoe achter ons te laten? Organisaties waar medewerkers gezamenlijk eigenaar zijn van het bedrijf blijken dit soort gedoe niet te kennen.

Einstein zei jaren geleden al: ''The significant problems we have cannot be solved at the same level of thinking with which we created them.''

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Financiële coaches gezocht: aantal openstaande functies schiet omhoog
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
Europese bedrijven zijn positief over hun uitgaven aan CX-technologie
Een derde van werkend Nederland heeft te maken met grensoverschrijdend gedrag
Vrouwelijke werknemer verbergt ware gevoelens op het werk
Hybride werken? Houd de werk-privébalans in de gaten!
CFO's willen kosten besparen vanwege recessiezorgen
40 procent van het topmanagement noemt SASE een revolutie in netwerkbeveiliging
68 procent Nederlanders wil meer openheid over salaris
Arbeidsparticipatie onder 50-plussers stijgt sterk
meer top 10