zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Relatiemanagement en ambassadeurs werkgeverssleutel tot hart studenten

2 juli 2012 - Talentpools, relatiemanagement en ambassadeurs zijn dé aangewezen manieren binnen campus recruitment om ‘de war for - het pas afgestudeerde - talent’ te winnen. Verder zijn authenticiteit en het aangaan van relaties belangrijke trends op het gebied van campus recruitment als het gaat zijn om studenten die zich oriënteren op hun eerste fulltime baan.

Dit blijkt uit de Monitor Arbeidsmarktonderzoek 2012 van Make a Move, uitgevoerd door Intelligence Group onder 999 academische studenten. 



Eigen netwerk
Studenten gebruiken voornamelijk het eigen netwerk bij oriëntatie op de arbeidsmarkt
Wanneer studenten zich beginnen te oriënteren op de arbeidsmarkt maken ze vooral gebruik van hun eigen netwerk en bekenden in hun omgeving. Dit zijn voornamelijk studie- en huisgenoten en familie. Ook het social media netwerk krijgt hierin een steeds grotere rol. Werkgevers die hun eigen personeel, of campus recruiters inzetten als ambassadeurs moeten proberen een persoonlijke relatie op te bouwen met studenten om deel uit te gaan maken van het (social) netwerk, wanneer studenten zich daartoe wenden tijdens het oriëntatieproces. 

Talentpools ongekend populair

Dat relatiemanagement belangrijk is voor het werven van pas afgestudeerd talent, blijkt uit de aanhoudende populariteit van talentpools. Meer dan 60 procent van de studenten wil opgenomen worden in een talentpool en nog eens 31 procent wil dat misschien. Reden voor deze populariteit is dat studenten verwachten door middel van een talentpool meer kansen te krijgen op de arbeidsmarkt. Ook denken zij dat het goed is voor het opbouwen van hun netwerk. "In Amerika is het gemeengoed en zeer succesvol om studenten uit te nodigen voor een talentpool," aldus Roos Haasnoot, arbeidsmarktonderzoeker bij Intelligence Group. "Technisch is het een kleine stap om te maken en op gebied van social media doen veel bedrijven al een eerste kleine stap. Een echte talentpool verschilt daar echter wel van. De bedrijven die dit oppakken, zullen heel snel de vruchten daarvan plukken." 

Authenticiteit als randvoorwaarde

Een andere trend is dat authenticiteit steeds belangrijker wordt voor studenten. Zo geven nog meer studenten dan vorig jaar aan open dagen te bezoeken als manier om in contact te komen met bedrijven. Studenten komen graag de sfeer proeven bij een werkgever en willen de proef op de som nemen of het employer brand overeenkomt met de eigen waarnemingen bij een potentiële werkgever. Authenticiteit dient dan ook gewaarborgd te zijn bij iedere employer branding strategie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diverse organisatie trekt accounting talent aan
 Sterk gestegen hypotheekrente zorgt voor impasse op woningmarkt
 Een ambitieuze bedrijfscultuur realiseren: 'Succes hangt af van ongeduld'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 KLM en LUMC aantrekkelijkste werkgevers van Nederland
 Recruitmentsite belangrijkste middel voor succesvolle employer branding
 Budget, draagvlak en positionering struikelblokken voor employer branding
 Zes aanknopingspunten voor aansluiting met Generatie Ne(x)t
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
In welke gevallen moet je aan de slag met een BAV
reacties
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (1) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (1) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
Nederland positieve uitschieter: 62 procent vertrouwt op huidige pensioenstelsel (1) 
Het grote verschil tussen weten en kunnen (1) 
Onderweg naar meer bevlogenheid  (1) 
top10
Dit is hoe je cybersecurity op de kaart zet bij het management
Wantrouwen over data-uitwisseling remt technologische vooruitgang af
Ongetrainde medewerkers vormen gapend gat in cybersecurity
Cybercriminelen bereiden zich voor op een wereld zonder macro's
Phishing e-mails van HR- en IT-afdelingen zijn het meest effectief
Veel onwetendheid over omscholingsmogelijkheden naar techniek
Koffie op kantoor: dit komt er allemaal bij kijken
‘Extended reality’ brengt hybride werkers weer naar kantoor
Risicofactoren voor bedrijfssucces in een wereld na de pandemie
Sterk gestegen hypotheekrente zorgt voor impasse op woningmarkt
meer top 10