zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

KLM en LUMC aantrekkelijkste werkgevers van Nederland

20 april 2012 - De Randstad Awards 2012 voor de aantrekkelijkste werkgever van Nederland zijn gewonnen door KLM en Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Dit in respectievelijk de categorieën profit en non-profit. De prijzen werden vandaag uitgereikt in Diemen. Vorig jaar sleepten beide organisaties de Awards ook al in de wacht. De Awards zijn toegekend op basis van de uitkomsten van een Employer Branding-onderzoek van Randstad onder 12.000 mannen en vrouwen (tot 65 jaar).

In tegenstelling tot andere 'aantrekkelijkheids'-onderzoeken waarbij wordt gekeken naar de absolute aantrekkelijkheid van een organisatie ('zou u voor deze organisatie willen werken?'), hebben KLM en LUMC hun Award verdiend op basis van hun relatieve aantrekkelijkheid. Dit houdt in dat mensen hebben aangegeven een organisatie (goed) te kennen én voor deze organisatie te willen werken. Daarnaast konden de respondenten aangeven welke aspecten van belang zijn bij het kiezen van een werkgever. Met de uitkomsten wordt duidelijk wat je als organisatie kunt verbeteren om aantrekkelijk te zijn voor werknemers. Dit helpt de 'employer branding', de aantrekkelijkheid van het werkgeversmerk, te verbeteren. 



Internationale loopbaanmogelijkheden minst belangrijk bij keuze werkgever
De uitkomsten laten zien dat leeftijd, geslacht, familiesituatie, opleiding, maar ook de sector waarin men werkt een rol speelt bij de keuze van een werkgever. Zo vindt 81 procent van de werkenden in de zorg een aangename werksfeer het meest belangrijk. In de financiële sector is dat 'slechts' 60 procent. Het salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn het belangrijkst (73 procent) in de publieke sector. Deze zijn minder belangrijk in het onderwijs (63 procent). In die sector vindt de helft van alle werkenden een goede balans tussen privéleven en werk juist het allerbelangrijkste aspect. Dat geldt in zijn algemeenheid ook voor oudere werknemers. Lager opgeleiden vinden op hun beurt een goede bereikbaarheid, werkzekerheid op de langere termijn en een financieel gezonde 'werkgever' juist belangrijk. Minst belangrijke aspecten voor alle respondenten bij de keuze van een werkgever zijn diversiteitsbeleid, de nieuwste technologieën (innovatief) en internationale loopbaanmogelijkheden. 

Top drie aantrekkelijkste werkgevers
De zorg blijft volgens de respondenten de aantrekkelijkste sector om in te werken. Met LUMC als aantrekkelijkste werkgever. Gevolgd door de sector chemie en de publieke sector. Minst aantrekkelijke sector is de energiesector
De top drie van organisaties met het meest aantrekkelijke werkgeversimago in de profitsector:
1. KLM
2. Luchthaven Schiphol
3. Tui
En in de non-profitsector:
1. LUMC
2. Antonius Ziekenhuis
3. TNO 

Stimulans voor alle andere bedrijven

Volgens Chris Heutink, algemeen directeur Randstad Nederland, weten KLM en LUMC als geen ander hoe ze 'aantrekkelijk' gevonden moeten worden. "Als je twee keer achter elkaar wordt uitgekozen door het publiek als aantrekkelijkste werkgever dan doe je het gewoon uitstekend. Beide organisaties hebben ieder binnen hun eigen mogelijkheden aangetoond werk te maken van hun 'merk'. Laat de Awards een stimulans zijn voor alle andere organisaties in Nederland om te werken aan verbetering van het imago van hun 'werkgeversmerk' . Dit alles met het doel om het bij de Awards 2013 net zo goed te doen als KLM en LUMC dit en afgelopen jaar."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Het einde van 9 tot 5?
 Pandemie inspireert tot duurzamer leven
 Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Salaris voor Nederlanders belangrijkste bij keuze werkgever
 Uw droombaan vinden in één dag
 Werkzoekende kijkt vooral naar arbeidsvoorwaarden
 Werknemers zoeken geen functie maar een uitdaging
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
70 procent Europese organisaties zet al AI in
Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
meer top 10