zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Waar spendeert u in de toekomst uw IT-budget aan?

27 juni 2012 - Uit recent onderzoek van Gartner blijkt dat opkomende markten in 2012 ruim 31 procent van de IT-uitgaven voor hun rekening nemen. De helft van die uitgaven wordt gedaan in Brazilië, Rusland, India, Mexico en China. Dit onderstreept de groeiverwachtingen van Zuidoost-Aziatische landen, India en het Midden-Oosten, maar vlak Europa niet uit, zo stelt R. Chandrasekaran, Group Chief Executive, Technology & Operations bij Cognizant.

Het einde van de economische crisis in Europa is nog niet in zicht. Volgens een recent bericht van RTL Nieuws wordt de recessie zelfs verergerd doordat grote bedrijven en regeringen te nauwe banden met elkaar hebben. Echter, de opkomende markten blijven goede cijfers tonen als het gaat om consistente IT-investeringen. Zij blijven investeren in IT en hierdoor floreren kleine en middelgrote bedrijven en realiseren ze een sterke groei in verticale en consumentenmarkten. Hierdoor kunnen ze meer spenderen aan IT en aanpassingen in de organisatie. In de huidige wereldwijde economie zijn landen nauwer dan ooit met elkaar verbonden en de opkomende markten zien veel mogelijkheden voor IT-investeringen. 



Aantrekkelijke partner
Amerikaanse bedrijven staan er om bekend dat ze snel nieuwe trends op het gebied van technologie oppakken en daarnaast veel verder zijn dan de rest van de wereld, als het gaat om volwassen IT-oplossingen. Europa volgt op de voet, want ondanks de huidige economische onzekerheid, blijft onze regio een aantrekkelijke handelspartner en biedt Europa veel mogelijkheden als het gaat om technologische ontwikkelingen. Het valt op dat organisaties in opkomende markten steeds beter kijken naar hun business-modellen en wat ze doen op het gebied van technologie-ondersteuning. Op die manier wordt inzichtelijk hoe ze kunnen groeien, operationele zaken beter kunnen afhandelen, bedrijfskosten kunnen verminderen en toch vernieuwend blijven. 

Wereldwijd verbonden
Doordat bedrijven wereldwijd met elkaar in verbinding staan blijft concurrentie niet beperkt tot de landsgrenzen. Overal ter wereld zijn IT-managers bezig met de uitdagingen die de steeds veranderende markten en nieuwste technologieën met zich meebrengen. De veranderingen in IT worden met name gedreven door trends als digitalisering, consolidatie, consumerization, globalisering, demografische verschuivingen en wet- en regelgeving. Daarnaast zijn er nog een aantal andere specifieke technologische trends – zoals cloud, social computing en virtualisatie – die zorgen voor veel veranderingen bij bedrijven. Toch zijn IT-managers in Europa vaak op zoek naar manieren om efficiënter te werken met leveranciers – hoe ze hen het beste in kunnen zetten om belangrijke business-activiteiten over te nemen en welke zaken ze juist zelf willen blijven doen. Daarom kiezen Europese managers er steeds vaker voor om meer werkzaamheden uit te besteden – soms in meerdere landen – en kiezen ze voor traditionele outsourcing. 

Opkomende markten
Uiteraard verschillen opkomende markten wel degelijk op bepaalde vlakken van ontwikkelde markten. Zo zijn veel bedrijven uit Europese markten bang om hun IT-afdeling eens goed onder de loep te nemen, omdat ze weten dat veel software en IT-infrastructuren zijn verouderd en dat ze budget moeten vrijmaken voor investeringen in nieuwe technologieën. Toch kan dit ook een motivatie zijn om veranderingen door te voeren. De opkomende regio’s kiezen er veelvuldig voor om te vernieuwen en lopen daardoor voor op de rest van Europa met de inzet van ‘enterprise-analytics’, cloud-, mobiele- en social media-technologieën. 

Nieuwe technologieën
Nieuwe technologieën – variërend van goedkopere tablets tot mobiele technologie – helpen bij het dichten van het digitale gat. Daarnaast zorgen ze ervoor dat er nieuwere en efficiëntere oplossingen komen voor het leveren van meer gevarieerde diensten. Deze oplossingen zorgen voor betere business-resultaten, meer betrokken klanten en meer productiviteit dankzij betere samenwerking. Een voorbeeld hiervan is dat banken in Azië, Afrika en het Midden-Oosten hun online en mobiele bankaanbod gaan uitbreiden nu de prijzen van tablets dalen. Ook retailers kunnen zorgen ervoor dat de klantervaring wordt verbeterd door in te springen op de huidige mobiele internethype. In veel opkomende markten zorgen de regering en publieke sector ervoor dat bedrijven deze IT-vernieuwingen in kunnen zetten. Europa kan in dit opzicht vaak nog veel leren van deze landen die continu bezig zijn met vernieuwing. 

Strategische doelstellingen
Voor Europese managers is het daarom van belang om de opkomende markten scherp in de gaten te houden. Op die manier kunnen zij bepaalde strategische doelstellingen – zoals het verhogen van de winst, het strategisch benaderen van verschillende markten, het aanpassen van dienstenaanbod en het inzetten van de juiste (IT-)middelen – beter aanpakken in de toekomst. Om succes te behalen in verschillende markten moeten dienstverleners hun IT-budget op de juiste manier inzetten. Alleen op die manier zullen ook de Europese organisaties een nieuwe generatie van consumenten en medewerkers aanspreken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer tevredenheid met lagere IT budgetten
 Manager vergeet energiekosten bij vaststellen IT-budget
 Meer ICT-budget: blijvende groei of kortstondige opleving?
 Grote bedrijven gaan weer investeren in software
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10