zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kunstmatige intelligentie onmisbaar in iPad-tijdperk

25 juni 2012 - Op 23 juni 2012 was het precies een eeuw geleden dat Alan Turing werd geboren, één van de grondleggers van de informatica en de kunstmatige intelligentie. Tot nu toe heeft zijn werk velen geïnspireerd. Zo ook de oprichters van IPsoft, waar Jeroen de Haas Business Development is. De Haas: "Turing was zonder enige twijfel zijn tijd ver vooruit; een briljante wiskundige en de geestelijk vader van veel theorie over computertechnologie waar onze wereld vandaag zo van afhankelijk is."

Nog altijd worden er jaarlijks wedstrijden gehouden zoals de Loebner competition, waarbij de deelnemers proberen aan te tonen dat een machine in staat is om een menselijke conversatie te voeren. Volgens Turings theorie zou deze test aantonen dat een machine ‘intelligent’ is als het voor waarnemers niet uit het gesprek is op te maken dat iemand in feite met een robot zit te praten. 



Verregaand intelligent
Maar Turing sloeg de plank mis, aldus De Haas. "Een machine toont niet per definitie alleen maar intelligentie door menselijk gedrag te simuleren. In feite bestaan er vandaag de dag expertsystemen die in bepaald opzicht intelligentie vertonen die de menselijke vermogens ver overtreft. Moeten we deze intelligentie bagatelliseren door te doen als of het hoogst bereikbare is dat een machine menselijk gedrag kan vertonen, of kunnen wij ons beter richten op het verder ontwikkelen en ontginnen van het enorme potentieel van dit soort systemen?
Neem bijvoorbeeld systemen voor het autonome beheer van technologische infrastructuur, zoals de hele IT-keten die nodig is om ons iPad-gebruik mogelijk te maken. Op ‘autonomics’ technologie gebaseerde autonome expertsystemen zijn in staat om een enorme hoeveelheid activiteiten die gelijktijdig plaatsvinden in een ICT-infrastructuur te interpreteren en ter zake doende correlaties te leggen. Hierbij verrichten deze expertsystemen volledig zelfstandig een groot aantal ‘technische’ activiteiten, zoals het monitoren, testen, onderzoeken, analyseren en oplossen. Maar autonome expertsystemen zijn ook in staat om menselijke input te verwerken, zelfs in de vorm van door mensen gesproken teksten, door willekeurige personen geschreven e-mails, of sms-jes. Ze kunnen in milliseconden de meest complexe berekeningen uitvoeren gebaseerd op door het systeem geregistreerde gebeurtenissen. Daarbij kunnen zij al lerende series kansberekeningen koppelen aan events en er op reageren. En wanneer zij reageren, kunnen deze machines een groot aantal taken gelijktijdig uitvoeren, waarbij het resultaat van een actie telkens wordt gebruikt als input voor een vervolgactie. Inmiddels zijn dit soort systemen in staat om al meer dan de helft van alle IT-stroringen op te lossen zonder enige menselijke tussenkomst." 

Geen oppervlakkige simulaties
Hoewel dit soort systemen vele werkzaamheden kan verrichten die normaliter door mensen worden uitgevoerd, zijn het geen oppervlakkige simulaties. Dit soort systemen is geprogrammeerd om voortdurend te streven naar verdere optimalisatie, het verbeteren van de eigen efficiency, het borgen van consistentie en het uitfilteren van overbodige handelingen en fouten. Ze zijn zelfs in staat te leren. Het resultaat is dat deze machines niet alleen beschikken over bepaalde menselijke vaardigheden, maar dat zij zelfs het vaardigheidsniveau van mensen verder op kunnen rekken.
De Haas: "100 jaar na de geboorte van Turing is het waarschijnlijk hoog tijd voor een nieuw soort Turing-test. Een test die misschien een tijdperk inluidt waarin de intelligentie van machines niet langer wordt afgemeten aan het vermogen van een computer om een gezellig praatje te maken, alsof we te maken zouden hebben met een mens. Wat veel meer praktische waarde heeft in toepassingen in de echte wereld, is dat kunstmatige intelligentie wordt ingezet om mensen te bevrijden van allerlei geestdodende mondaine taken. Het wordt tijd dat we mensen weer achter de computer vandaan kunnen halen om hen activiteiten te laten verrichten waarvoor hun eigen menselijke intelligentie broodnodig is, en hun creativiteit, originaliteit en zelfs genialiteit."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
 Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
 Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Mens zal computer boven zich moeten dulden'
 Zeven tips voor succes als projectmanager
 Jonge werknemers raken gestresst van multitasken
 Ondernemingen verspillen miljoenen aan ongebruikte applicaties
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Eerder stoppen met werken: wat zijn de mogelijkheden?
Moderne beoordelingsprocessen geven boost aan werknemersbetrokkenheid
Bespaar uw medewerkers de eindejaarsgesprekken
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe gaan we op een verstandige manier om met kunstmatige intelligentie?
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Handelsoorlog: na China is nu Europa aan de beurt
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Service heeft sterke invloed op customer loyalty
meer top 10