zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips voor succes als projectmanager

3 november 2011 - Projectmanagers kennen legio dilemma´s waar gelukkig ook evenveel oplossingen voor zijn. Dit stelt Fred Heemstra, hoogleraar Bedrijfskunde en Informatica aan de Open Universiteit, op Express.be. Zo noemt Heemstra het kennis-dadendilemma, het teamdilemma, opdrachtdilemma, opdrachtgeversdilemma, scopedilemma, stuurgroepdilemma, voorschriftdilemma en voortgangsdilemma.

Hoewel elk dilemma contextafhankelijk is en een aparte aanpak behoeft, schetst Heemstra een aantal algemene gedragingen waarmee de projectmanager goed uit de voeten kan.:



1. Selecteer de juiste mensen voor een project.
2. Leef u snel in in de problematiek van de opdrachtgever.
3. De basishouding is altijd: hulp bieden en nooit nee zeggen.
4. Spiegel stakeholders reële verwachtingen voor en toon leiderschap.
5. Durf onafhankelijk opereren en heb een open mind.
6. Kijk over de grenzen van uw project heen.
7. Maak scherpe analyses, verbind mensen en zorg voor draagvlak bij alle stakeholders.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Het dilemma van de projectmanager: kiezen voor beton of elastiek?
 Projectmanager wenst bredere ondersteuning
 Nederland blijft gek op vergaderen, maar faalt in projectmanagement
 Projectmanagers en consultants zeer gewild in 2010
 
 
reacties
 
Leo  |   | 
4-11-2011
 | 
08:25 uur
Als je zeven open deuren hebt, is mijn overtuiging dat de kamer te groot is...

Kom op, hoogleraar, dat kan echt beter, lees eens een boek (of doe eens een project, ook leuk.)

Of ga les geven op de peuterschool:)
JPH Ramakers  |   | 
6-11-2011
 | 
15:43 uur
Geachte hoogleraar,

het lijkt mij zinvol om vooraf eens een paar maanden mee te lopen binnen een bedrijf. Het samenstellen van een team is in de praktijk gebonden aan de medewerkers die er binnen een bedrijf aanwezig zijn. Hierdoor zul je op elk terrein compromies moeten nemen daardoor de kwaliteit ook degelijk inboet. Het is te gemakkelijk om jou stelling als leidraad te nemen.
danny  |   | 
7-11-2011
 | 
12:24 uur
Ben het erg eens met vorige commentaren: combi van open deuren en een beetje naief denken / weinig werkervaring wellicht. Ik zal niet overal op ingaan maar het selecteren van juiste mensen is vaak idd gebonden aan hetzij vaste mensen (omdat ze nu eenmaal een bepaalde rol hebben) en het feit dat de echt goeie mensen simpelweg bij overbezet zijn, juist omdat ze zo goed zijn. En nooit NEE zeggen?? Hoe zit het dan met de scope en focus?? Enorme valkuil om een gedrocht van een project te krijgen met alle consequenties van vertraging etc.
Edwin Dijk  |   | 
16-02-2012
 | 
21:19 uur
Ik zag de titel en dacht: hé! Leuk artikel!

Als ontwikkelaar van projectmanagement software denk ik dat het o.a. meer te maken heeft met:
- weten waar iedereen mee bezig is
- continu of op zeer regelmatige basis de activiteit monitoren
- kwaliteitsbewaking
- en natuurlijk: roeien met de riemen die je hebt

En door aan de hand van beschikbare informatie de juist beslissingen te maken, kun je een GOED project OP TIJD afleveren. Dan is iedereen blij. Maar het draait vaak allemaal om communicatie en informatie/duidelijkheid.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10