zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ondernemingen verspillen miljoenen aan ongebruikte applicaties

22 oktober 2010 - 81 procent van de IT-professionals in Europa is van mening dat corporate netwerken ongebruikte applicaties en data hosten. Dit vormt een grote kostenpost, omdat de IT-afdeling wel uren moet steken in het beheer hiervan. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Informatica Corporation.


In sommige gevallen worden de kosten hiervoor geschat op meer dan twee miljoen euro per jaar. Dit probleem doet zich met name voor bij ondernemingen met meer dan 1.000 medewerkers in dienst. 86 procent van de IT-professionals geeft aan dat hun IT-systemen efficiënter zouden draaien wanneer deze ongebruikte applicaties worden verwijderd. 



Gebrek aan samenwerking
Voor het onderzoek werden meer dan 600 IT-, sales- en marketingprofessionals ondervraagd. Uit het onderzoek blijkt dat 32 procent van de ondernemingen al hun medewerkers toegangs- en wijzigingsrechten geeft voor diverse corporate databases en de data die zich daarin bevinden. De onderzoeksresultaten laten ook zien dat sales- en marketingafdelingen geneigd zijn de IT-afdeling links te laten liggen wanneer het aankomt op het toevoegen van nieuwe software en applicaties aan bestaande systemen. 

Belemmeringen
Een enorm aantal van 97 procent van de IT-professionals geeft aan dat er zich problemen kunnen voordoen bij het afleveren van informatie en/ of analyse van informatie aan zakelijke gebruikers in de organisatie. Meer dan een derde (35 procent) van de respondenten noemt tussenkomst van de gebruiker als reden voor de problemen. De meest voorkomende belemmering is een gebrek aan IT resources om het aantal verzoeken af te handelen (46 procent), maar dit wordt met 42 procent nauw gevolgd door complexiteit van de infrastructuur. 40 procent klaagt over een te grote verscheidenheid aan databases binnen de organisatie. Hetzelfde percentage respondenten heeft problemen met de incompatibiliteit van deze bronnen. 

Gebrek aan controle
"Ondernemingen moeten steeds vaker rekening houden met de kloof binnen hun informatiehuishouding," aldus Bert Oosterhof, director of technology EMEA bij Informatica. "Dit heeft duidelijk invloed op de manier waarop ondernemingen gebruik kunnen maken van wat hun meest waardevolle bezit is. Wanneer informatie zich binnen de onderneming bevindt, maar organisaties kunnen deze niet integreren zodat er een single view van hun klanten ontstaat, dan lopen ze groeimogelijkheden mis. Ondernemingen moeten hun informatie beheren, niet andersom."
Een aantoonbaar meer verontrustend symptoom van dit gebrek aan controle van bedrijfsinformatie, is het feit dat 75 procent van de IT-professionals aangeeft dat hun onderneming ten minste enige applicaties op het corporate netwerk heeft die in de afgelopen drie jaar niet gebruikt zijn. Gemiddeld vertegenwoordigen deze applicaties 25 procent van het totaal aantal applicaties binnen het systeem. 

Proactieve benadering
Van de IT-professionals met ongebruikte applicaties op het corporate netwerk, geeft 91 procent toe dat ten minste enkele hiervan data betreft die in relatie staan tot hen. 34 procent van deze professionals is niet zeker van het aandeel ongebruikte applicaties dat in relatie staat tot hen. 46 procent geeft aan dat de onderneming deze applicaties of databases niet gaat verwijderen voor het geval deze op een later moment nog nodig zijn. 26 procent is van mening dat deze nog nodig zijn voor compliance-redenen.  "Organisaties die een proactievere benadering hebben in het beheren van hun informatie, hebben een grotere kans dat zij hun klanten een betere klantervaring bieden die bijdraagt aan het opbouwen van merkloyaliteit. Dit heeft allemaal te maken met zo goed mogelijk gebruik maken van je beschikbare informatie. Ondanks dat bijna een derde van de IT-professionals vindt dat er geen voordeel te behalen valt uit het verwijderen van ongebruikte databases uit het systeem, is dit niet het geval. Vervuiling van het netwerk werkt als een enorm obstakel en leidt tot verspilling van iets dat nooit waarde voor het bedrijf gaat opleveren," concludeert Oosterhof.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

  5G-opname nog sneller dan verwacht
 Vergelijkingstools staan op wensenlijst consument
 Bellen en videobellen via internet in de lift
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven hebben geen intern beleid omtrent informatiebeveiliging in de cloud
 Mobiele CRM levert concurrentievoordeel op
 Zeven tips om nog meer uit uw BlackBerry te halen
 Gezocht: ICT'er die risico's beperkt
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
22-10-2010
 | 
09:18 uur
Een aantal van de genoemde aspecten zijn erg herkenbaar. In veel van de ondernemingen waar wij komen, draaien allerlei applicaties niet of nauwelijks in gebruik mee, weten verantwoordelijken vaak niet meer waar deze ooit voor aangeschaft zijn (abonnementen lopen lekker door!) en dit is dan ook een van eerste zaken die we inzichtelijk willen hebben als het om kostenreductie in de onderneming gaat.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (1) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Werknemers willen vierdaagse werkweek met langere werkdagen
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
HR-professionals kunnen eigen welzijnsambities niet bijbenen
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
3,3 miljoen nieuwe werknemersbanen in 2017
Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
meer top 10