zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Communicatiestijl niet genetisch bepaald

12 juni 2012 - De manier waarop werknemers communiceren en de mate waarin ze zich aanpassen aan andere communicatiestijlen, ligt ten dele vast in hun persoonlijkheid. Dit betekent dat hoe iemand communiceert niet alleen te voorspellen is, maar ook te veranderen. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van GITP naar de relatie tussen persoonlijkheid en communicatiestijlen.

Uit het onderzoek blijkt dat communicatiestijl voor twintig procent door persoonlijkheid wordt bepaald. Een bepaald persoonlijkheidsprofiel leidt dus tot een bepaalde communicatiestijl. De rest is afhankelijk van vaardigheden, wat betekent dat communiceren te trainen is. 



Helder communiceren
Alec Serlie, hoofd Research & Development van GITP: "In vrijwel alle functies is helder communiceren belangrijk. Juist nu is het extra belangrijk dat werknemers zich onderscheiden met sterke communicatie omdat zij zich door de digitalisering minder kunnen onderscheiden op kennis." Directie en management, maar ook werknemers onderling, denken vaak dat zij goed communiceren. Terwijl uit medewerkerstevredenheidonderzoeken blijkt dat het juist hieraan schort. "Door effectief te communiceren, voorkomt u ruis en weerstand. Daarbij bevordert het de sfeer en de productiviteit op de werkvloer. Hier valt nog veel te winnen," aldus Serlie. 

Vrouwen spelen goed in op gesprekspartner
Hoe makkelijker communicatiestijlen van een gesprekspartner worden herkend, hoe beter hierop kan worden ingespeeld. Vrouwen blijken dit beter te kunnen dan mannen. Serlie: "Recente voorbeelden uit de politiek zijn Jolande Sap van Groen Links en Mona Keijzer van het CDA. Beide hebben een coöperatieve communicatiestijl die hen in staat stelt verbinding en draagvlak te creëren. Hun heldere en positieve manier van communiceren draagt bij aan hun populariteit." Neurotische mensen kunnen zich minder goed aanpassen aan hun gesprekspartner. "Neurotische mensen zijn over het algemeen meer gespannen en onrustig waardoor zij minder flexibel zijn in hun communicatie," aldus Serlie. Leeftijd en opleiding hebben geen invloed op de manier van communiceren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Wat moet u doen als uw medewerker data verliest?
 Winnaars Wereldprijs bekend: van thee die de natuur herstelt tot inkt van koffieprut
 Helft aanstaande vaders niet bekend met komende geboorteverlofregeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisatie wil communicatief sterke IT’er
 Klantcommunicatie wordt digitaal en interactief
 Vrouwen kiezen voor effectiviteit, mannen voor macht
 Managers besmet met managementspeakvirus
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Geld opzijzetten voor later
reacties
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
Betere werksfeer vermindert werkstress (1) 
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk (1) 
Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht (1) 
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa (1) 
De voordelen van content marketing (1) 
top10
Hoe meer energiebronnen, hoe kleiner de kans op uitval
Zo voorkomt u keuzestress
Een start-up managen: op het juiste moment de juiste prioriteit stellen
Secretaresses en andere supportprofessionals zijn opvallend loyaal
Aantal unieke vacatures in de zorg stijgt met twaalf procent
Vrouwen nemen slechts 16,9 procent van bestuursfuncties wereldwijd in
Vriendschappen op het werk belangrijker dan salaris
Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie
Zo wordt uw organisatie een leider in duurzaamheid
Zet energiemanagement hoger op de duurzaamheidsagenda
meer top 10