zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantcommunicatie wordt digitaal en interactief

27 januari 2012 - De hoeveelheid papieren communicatie zal ook de komende jaren in Nederland sterk afnemen. Dat blijkt uit onderzoek van Strategy Partners Nederland. 71 procent van de grootverbruikers van print en post  blijkt al bezig met een printreductieprogramma. Verder wijst het onderzoek uit dat klantcommunicatie niet alleen digitaler, maar ook ook steeds interactiever wordt, bijvoorbeeld door het gebruik van QR-codes.

Van de respondenten verwacht 76 procent in de komende drie jaar een afname van tien procent of meer in het printvolume binnen de organisatie en achttien procent van de ondervraagden rekent zelfs op 50 procent of meer. De helft van de respondenten denkt dat deze daling vooral zal gelden voor transactiedocumenten. Daarna volgen nota’s en facturen (bijna 40 procent) en algemene communicatie (35 procent).


Als belangrijkste redenen voor een printreductieprogramma worden genoemd:
- Het verlagen van documentlogistieke kosten (65 procent van de respondenten)
- Het verschuiven van informatie naar internet (65 procent)
- Efficiënter communiceren (52 procent) 

Drastisch minder printen
"Alle resultaten van dit onderzoek laten zien dat het printvolume de komende jaren drastisch zal afnemen," aldus Oscar Dubbeldam, partner van Strategy Partners Nederland. "De cijfers vanuit de papierproductie-ndustrie en de fysieke postbezorging maken duidelijk dat de daling niet een uitzondering is, maar een vaste trend. Zo bracht PostNL in 2000 nog 5,6 miljard poststukken rond, terwijl dat aantal in 2009 was gereduceerd tot 4,9 miljard. Het toenemende dagelijks gebruik van het internet en de opkomst van de smartphone zijn de belangrijkste oorzaken van de veranderende communicatie tussen consument en organisatie." 

Volledig elektronische afhandeling
De combinatie internet en smartphone biedt de consument verschillende mogelijkheden om een transactie (bijvoorbeeld een schadeafhandeling) volledig elektronisch te doen. Hoewel er op technisch gebied al veel mogelijk is, zijn de meeste organisaties daar nog niet klaar voor. 26 procent van de respondenten geeft bijvoorbeeld aan bezig te zijn met een oplossing voor de digitale handtekening, maar nog niet op korte termijn. Ongeveer zeven procent gaat dat in 2012 doen en twintig procent hoopt in de komende drie jaar een dergelijke oplossing te implementeren.
Dubbeldam: "Deze resultaten zijn slecht nieuws voor de printerindustrie, maar juist goed nieuws voor de IT-branche. Klantcommunicatie wordt digitaler en interactiever. Maar de verwachting is dat het nog wel een paar jaar duurt voordat het een algemeen gebruik is."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Bedrijfsleiders worstelen met benutten van zakelijke kansen
 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2022’
 Jongeren missen begeleiding bij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager wil mobiel inzicht in omzet, kosten en klanttevredenheid
 Vijf tips voor optimale online klantbeleving in financiële dienstverlening
 Negen pijlers om uw merk socialer te maken
 Klantenservice krijgt geen tweede kans meer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
63 procent van de medewerkers voelt zich niet gehoord door de directie
Digitale dienstverlening Nederlandse overheid onvoldoende voor laagopgeleiden
Helft verwacht dat de economie komend half jaar alleen nog maar slechter wordt
Kwart Nederlanders wil meer rechten voor flexwerkers
De vijf opvallendste zomerklussen van jongeren
Eén op de drie tevreden werknemers overweegt andere baan
CIO worstelt met versnelling digitale transformatie
Het belang van IT-beveiliging is in de directiekamer doorgedrongen
91 procent kan zich in online gesprekken beter uitdrukken met emoji
Helft wil dit najaar vaker naar kantoor vanwege hoge energieprijzen
meer top 10