zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantcommunicatie wordt digitaal en interactief

27 januari 2012 - De hoeveelheid papieren communicatie zal ook de komende jaren in Nederland sterk afnemen. Dat blijkt uit onderzoek van Strategy Partners Nederland. 71 procent van de grootverbruikers van print en post  blijkt al bezig met een printreductieprogramma. Verder wijst het onderzoek uit dat klantcommunicatie niet alleen digitaler, maar ook ook steeds interactiever wordt, bijvoorbeeld door het gebruik van QR-codes.

Van de respondenten verwacht 76 procent in de komende drie jaar een afname van tien procent of meer in het printvolume binnen de organisatie en achttien procent van de ondervraagden rekent zelfs op 50 procent of meer. De helft van de respondenten denkt dat deze daling vooral zal gelden voor transactiedocumenten. Daarna volgen nota’s en facturen (bijna 40 procent) en algemene communicatie (35 procent).


Als belangrijkste redenen voor een printreductieprogramma worden genoemd:
- Het verlagen van documentlogistieke kosten (65 procent van de respondenten)
- Het verschuiven van informatie naar internet (65 procent)
- Efficiënter communiceren (52 procent) 

Drastisch minder printen
"Alle resultaten van dit onderzoek laten zien dat het printvolume de komende jaren drastisch zal afnemen," aldus Oscar Dubbeldam, partner van Strategy Partners Nederland. "De cijfers vanuit de papierproductie-ndustrie en de fysieke postbezorging maken duidelijk dat de daling niet een uitzondering is, maar een vaste trend. Zo bracht PostNL in 2000 nog 5,6 miljard poststukken rond, terwijl dat aantal in 2009 was gereduceerd tot 4,9 miljard. Het toenemende dagelijks gebruik van het internet en de opkomst van de smartphone zijn de belangrijkste oorzaken van de veranderende communicatie tussen consument en organisatie." 

Volledig elektronische afhandeling
De combinatie internet en smartphone biedt de consument verschillende mogelijkheden om een transactie (bijvoorbeeld een schadeafhandeling) volledig elektronisch te doen. Hoewel er op technisch gebied al veel mogelijk is, zijn de meeste organisaties daar nog niet klaar voor. 26 procent van de respondenten geeft bijvoorbeeld aan bezig te zijn met een oplossing voor de digitale handtekening, maar nog niet op korte termijn. Ongeveer zeven procent gaat dat in 2012 doen en twintig procent hoopt in de komende drie jaar een dergelijke oplossing te implementeren.
Dubbeldam: "Deze resultaten zijn slecht nieuws voor de printerindustrie, maar juist goed nieuws voor de IT-branche. Klantcommunicatie wordt digitaler en interactiever. Maar de verwachting is dat het nog wel een paar jaar duurt voordat het een algemeen gebruik is."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Arbeidsmigranten cruciaal voor Nederland, maar leer ook onbenut potentieel benutten
 Kwart Nederlandse bedrijven wil geen zakendoen met bedrijven die verschillende valuta hanteren
 Helft managers hecht meer waarde aan iemands potentie dan aan huidige capaciteiten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager wil mobiel inzicht in omzet, kosten en klanttevredenheid
 Vijf tips voor optimale online klantbeleving in financiële dienstverlening
 Negen pijlers om uw merk socialer te maken
 Klantenservice krijgt geen tweede kans meer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Helft CISO's wereldwijd voelt zich niet voorbereid op een cyberaanval
Magazijnmedewerkers: positieve veranderingen te midden van tekort arbeidskrachten
Hybride werkomgevingen zorgen voor toenemende stress en dataverlies
Arbeidsmigranten cruciaal voor Nederland, maar leer ook onbenut potentieel benutten
76 procent betaalt ransomware-criminelen
Maatschappelijke betrokkenheid werkgever essentieel bij werving personeel
Genomineerden klant- en medewerkerbeleving Awards 2022 bekend
Spoofing: wat is het en hoe herken je het?
Nederlandse consument experimenteert met nieuwe identificatiemethoden
Succesformule familiebedrijven ontcijferd: ze presteren beter door informeel management
meer top 10